Az utóbbi időben megint összegyűlt egy gyűjtésre való újságcikk a játékok hazai történetéből, ezért most ezt megint elétek tárom. A szabadidőmben gyakran kutatom a játékok régi nyomait a különféle archívumokban és szerencsére rengeteg anyag létezik főleg a 80-as, 90-es évekből, a blog témájába vágó játékokról, így van mit kutatni. Eredetileg játékreklámokat akartam vadászni, de sajnos abból most még nem találtam eleget, így maradtak a szokásos újságcikkek.
A Magyar Hírlap 1986 decemberében számolt be a Magyarországra hozott Matchbox gyártásról. Szóba került az Ikarus Matchbox és persze ment a szokásos siránkozás. Egyébként javítsatok ki ha tévednék, de az illusztrációnak használt képen nincs egyetlen Matchbox se, amit nálunk gyártottak volna.
Ezt a két oldalas, kvázi játékpszichológiai közhelygyűjteményt a Rakéta magazinban lehetett elolvasni 1987-ben. A szokásos negatív példa (mert az mindig van…hol a G.I.joe, hol a bármilyen akciófigurák) itt éppen a Masters of the Universe volt, amivel a szerző elmélete szerint csak előre meghatározott forgatókönyv szerint lehetett játszani… szerencsére azért illusztrációnak be tudtak rakni róluk egy normális képet.
A Világ ifjúsága magazin 1990 májusában egy majdnem teljes oldalas cikket szentelt a Universal Toys által átvett Matchbox-nak. Említik a távol-keletre áthelyezett gyártást, a Models of Yesterday sorozatot és a Connectables-t is.
A rendszerváltás előtt a Triál volt a legnagyobb játékforgalmazó és kvázi importőr. Ők voltak az állami játékforgalmazó vállalat, de a rendszerváltás környéki átalakulást ők sem kerülhették el. Az átalakulás után viszont még jó pár évig fontos szereplői voltak a piacnak, míg nem végül azért csak megszűntek. 1991-ben viszont még bőven elvoltak, úgyhogy nem is csoda, hogy a Népszabadság egyik 1991. decemberi Itthon mellékletében egy viszonylag hosszú írást szenteltek a Triál játékkínálatának. Ezt egy New Adventures of He Man Sagitar figurával illusztrálták, amit ténylegesen lehetett is kapni ebben az időszakban.
Ez a gyönyörű, teljes oldalas Nintendo hirdetés az akkoriban egészen népszerű Top Gun újságban jelent meg 1991-ben. Akkoriban a Nintendo mindenféle újságban, igen sokat hirdetett és ezek általában hasonlóan néztek ki, ám itt az újság szellemiségéhez igazodván előtérbe helyezték a Top Gun című NES játékot, ami szerintem tök jó.
A Népszabadság 1992 Májusában majdnem egy egész oldalt szentelt a játékiparnak, azon belül is leginkább a hazai helyzetnek. Négy írás is volt egy oldalon, egy a Matchbox hazai helyzetéről, egy a Lego Magyarország fejlődéséről, egy pedig a Götz-ről szólt. A negyedik egy kisebb, általános írás, amiben a fentebb már említett Triál eladásáról is beszélnek. Alul egy érdekes és eléggé félrevezető grafikon látható a játék „márkák” ismertségéről, de aki ezt csinálta egészen biztosan fogalma sem volt, hogy mit kérdez az alanyoktól. Hiszen míg a Lego az márka és gyártó is egyben, addig a Mattel az egy gyártó, aminek például az egyik márkája a Barbie….tehát az hogy például ez a kettő, két külön oszlopban helyezkedik el totál hülyeség. Ezen kívül teljesen kihagyták a buliból az akkoriban itthon rendkívül népszerű Hasbro brandeket, tehát a G.I.Joe-t, Sindy-t vagy a Transformers-t.
Ez az 1993 májusából származó Kurír cikk egy kalózos tematikájú, Székesfehérváron tartott Lego rendezvényt reklámozott, amihez csak viszonylag lazán kapcsolódik a többek között a 6399-s Monorail-t is ábrázoló kép.
1994 szeptemberében a Kurír számolt be egy Mickey Mouse Magazinos Lego nyereményjátékról, amit szerintem mindannyian szívesen megnyertünk volna annak idején. A szerencsés nyertesek a Podmaniczky utcai Happy Land boltból pakolhattak ki maguknak annyi Lego-t, amennyit öt perc alatt kézben ki tudtak vinni. A képen szereplő kissrác nem aprózta el, az ott egy Technic 8839 Supply Ship alatta pedig egy 6541 Intercoastal Seaport készlet.
Egy kis Lego Technic promó illetve nyereményjáték, egy 1997 februári Új Magyarországból.
Bár ez a képről sajnos kevéssé derül ki, 1997 novemberében a Vasárnapi Hírek szintén egy Lego rendezvényt promótált, mégpedig a Lego Ufo témához kapcsolódóan. A Pólus Center parkolójában haknizó Lego kamion ugyanis főleg erre lett kihegyezve. Érdekes, hogy a Lego mennyire megtolta az UFO-t, insertekkel, saját képregényes bemutató anyaggal és ezek szerint egy mozgó rendezvénnyel, de az mégse lett annyira népszerű, mint szerették volna.
A Vasárnapi Hírek mellett a Kurír is beszámolt ugyanarról az eseményről. Ugyanakkor ezt érthetetlen módon összekapcsolták (vagy legalábbis egy blokkban közölték) egy szintén a Pólus Centerben rendezett Jenga bajnoksággal.
A Pesti Műsor 1999 Májusában egy elég jó kis gyereknapi Lego nyereményjátékot indított, ami a Ninjás Lego Castle köré épült. A Ninjás kérdésre válaszolva 4 db 6088 Robbers Retreat készletet lehetett nyerni, de szerencsére gondoltak az esetleges lány győztesekre is, hiszen volt 4 db Belville Királyi Lovarda készlet is a tarsolyban.
Bár sokan újszerű dologként élik meg azt, hogy az akciófigurák és azon belül is a Star Wars figurák manapság gyakorlatilag eltűntek a boltokból, igazából ez egy több, mint húsz éve tartó, hosszú folyamat eredménye. Az első jelekről a Világgazdaság számolt be 1999 decemberében. Érdekes az adat, hogy akkor a Hasbro teljes bevételének 15%-át hozták a Star Wars (azon belül is az Episode I) figurák….és már az se számított igazán jónak, legalábbis a gyártó nem volt elégedett az Episode I játékok számaival. Ma ez úgy néz ki, hogy MINDEN külső, a Hasbro által gyártott, de nem saját franchise (tehát Marvel, a Star Wars, a Disney cuccok stb.) együttesen hozza a cég bevételeinek a 24%.-át (2020. 3.negyedévi adat). Ebben benne van a társasjátékoktól kezdve a figurákon át, kulcstartókig minden olyan termék, ami az ilyen franchise-okhoz kapcsolódik, tehát kijelenthetjük, hogy a Star Wars figurák manapság már csak elenyésző részét képezik a Hasbro bevételeinek. Pont ezért nem is foglalkoznak velük olyan elánnal és pontosan ezért nem is éri meg jobban foglalkozni velük, hiszen –összehasonlításul – a Hasbro saját brandjei (My Little Pony, Transformers, Peppa malac stb.) 47%-ot jelentenek…ezen kívül ott van a TV csatornájuk, a filmes, sorozatos rész és az online játékok, amelyek együttesen szintén többet termelnek, mint a partner franchiseok játékai. Sajnos ez van… ez a lejtmenet valamikor 90-es évek közepén indult el a videójátékok széleskörű térhódításával egy időben.
Így a karácsony közeledtével hamarosan majd megkezdik az újságok a 70-es évek óta szinte ugyanolyan karácsonyi játékkínálatos cikkek közlését és pont ezért érdekes néha visszanézni a korábbi ilyen írásokat. 2002-ben a Budapesti Nap nevű újság közölt egy kis összefoglalót, amiből nekünk leginkább a táblázat része az érdekes. E szerint egy Basic Star Wars figura, ami 2002-ben a Saga / AOTC sorozatot jelentette, 2790 Ft-ba került a boltokban, ami azért elképesztő drágának tűnik a mai szemünknek. Emlékszem, hogy 1-2 éve sokan mennyire drágállották az akkori Rogue One – TLJ-Solo figurákat 4500 forintért, de így látva, hogy 18 évvel ezelőtt is ennyibe kerültek (sőt ahogy látom egy Action Man 3190 volt), az a 4500 nem is volt vészes az eltelt idő tükrében. Így van ez sokszor….mindig épp az a drága amit látunk és az emlékeink sokszor megcsalnak minket a régi árakat illetően.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.