Amint azt a legutóbbi hírblokkban már megírtam, továbbra sincsen hír arról, hogy a soron következő IX. Star Wars epizódhoz egyáltalán meg fog-e jelenni a szokásos, 3,75 inch-es, úgymond basic figura sor. Nem csak hogy semmi információ….kiszivárgott kép, terméklista, bejelentés stb. nincsen erről, hanem ezzel párhuzamosan a nagyobb méretű, 5 inches, kifejezetten gyerekeknek szánt Galaxy of Adventures vonalból már látni lehetett az új részhez készült karaktereket. Ez a két dolog párhuzamosan arra enged következtetni, hogy hosszú idő után, egyedülálló módon most nem kerülnek majd a boltokba az új filmhez köthető 3,75 inches figurák. Persze ez csak részben igaz, hiszen a Vintage Collection keretein belül biztosan jelennek majd meg Episode IX. karakterek, de abban a formában, ahogyan immáron 24 éve mindig, úgy néz ki, nem lesznek jelen a boltokban. Bár a hivatalos termékbejelentések csak az októberi Triple Force Friday-en lesznek aktuálisak, de mivel az új cuccok akkor már rögtön a boltokba is fognak kerülni, ezért ha létezne a basic Rise of Skywalker vonal, már valamilyen infó biztosan kiszivárgott volna róla. Ezzel kapcsolatosan írtam most egy kis fejtegetést….megpróbálom megmagyarázni a miérteket és ugyan magát a tényt én is szomorúnak tartom, azért be kell, hogy lássam, sajnos ez egy valamelyest racionális döntés volt a Hasbro részéről. A folyamatok, amelyekről szó lesz nem csak kizárólag a Star Wars figurákra vonatkoznak, hanem gyakorlatilag minden fizikai játékgyártóra, de mivel a Star Wars mégiscsak egy húzó brand, ezért ennek a példáján keresztül következtetéseket lehet levonni szinte minden más játékra is. Persze, ha aztán októberben mégis bejelentik a basic vonalat, majd éghet a fejem….de a cikk megállapításai általános trendeket érintenek. Nyilván nem olyan elemzés lesz, mint amit leközölne a Bloomberg....de igyekeztem minden oldalról körüljárni a problémakört.
Egyébként a napokban Brent is pont erről a témáról posztolt egy Youtube videót az Urbancobrán.
Először is jöjjön egy rövidke történeti áttekintés. A Star Wars figurák történelme immáron 41 éves múltra tekint vissza. Az első, 3,75 inches figurákat a legendás Early Bird Kit vásárlói kapták meg, akik a karton stand-el ellátott előzetes csomaghoz 1977 karácsonyán juthattak hozzá. A figurákat végül csak a következő év elején postázták ki nekik. Itt indult el az a páratlan játéktörténelmi sikerszéria, ami nem csak a játékok terén volt utánozhatatlan, hanem erősen hozzájárult a Star Wars filmek és sorozatok sikerességéhez is.
A vintage éra 8 éves regnálása után az óriási sikerek ellenére egy hosszú szünet következett és legközelebb csak 1995-ben találkozhattunk újra a hagyományos, 3,75 inches Star Wars figurákkal. A 90-es évek közepén nagyon felpörögtek az események a Star Wars körül…könyvek, képregények jelentek meg, majd a trilógia felújított változata, amelyek mind magukkal hozták az újabb és újabb termékek, így a játékok megjelenését is. Ez volt az az új kezdet, ami alapvetően meghatározta a Star Wars figurák újkori történetét, hiszen innentől kezdve, egészen 2019-ig gyakorlatilag – MINDIG- volt egy aktuális basic Star Wars vonal, ami megtalálható volt a játékboltok polcain. A Power of the Force kitartott egészen 2000-ig és mivel közben megjelent az Episode I, ezért onnantól kezdve megint lehetett az új Star Wars produktumokhoz kapcsolódóan figurákat készíteni.
Ez után időrendi sorrendben a következő vonalak regnáltak (vastaggal jelöltem az úgymond basic-nek számító 3,75”-es vonalakat):
1999-2000 Episode I
2000- 2002 Power of the Jedi
2002-2004 Saga (ennek keretein belül adták ki az Attack of the Clones sorozatot is)
2003-2005 Clone Wars (Előbb a Tartakovsky féle rajzfilmhez)
2004-2005 Original Trilogy (Ez volt kb. az első igazán gyűjtőknek szánt vonal)
2005-2006 Revenge of the Sith
Itt következett egy rövid időszak (kb két év), amikor a Hasbro azért inkább a gyűjtőkre koncentrált de, ugyanakkor ezek a vonalak a gyűjtői minőségük ellenére gyerekeknek is teljesen megfelelőek voltak illetve ugyanúgy nagy tömegben jelen voltak a polcokon, mint a korábbi termékek.
2006-2007 Saga collection (az OTC kvázi folytatása)
2007-2008 30th Anniversary (bár gyűjtői jellegű vonal, de rövid idő alatt elképesztő mennyiségű karaktert adtak ki és ebben az időben gyakorlatilag ez számított a basic vonalnak)
2008-2010 Legacy
2008-2013 Clone Wars (a nagysikerű új Clone Wars sorozat mellé készült figurák évekig pörögtek)
2010-2012 Shadows of the Dark Side (Gyakorlatilag a TCW alvonala)
2010-ben aztán erősen kettévált a dolog. Megjelent a vintage gyökerekhez zsáner szinten visszanyúló Vintage Collection és nagyjából innentől kezdve mindig párhuzamosan voltak jelen a gyűjtőknek szánt figurák és a basic vonalak.
2010- 2013 Vintage Collection (gyűjtőknek)
2012-2013 Movie Heroes
2013 Legacy (szintén leginkább gyűjtőknek)
2013-ban indult útjára a szintén kifejezetten a gyűjtőkre specializált „elit” széria a Black Series. Ez kezdettől fogva már két méretben létezett. A 3,75”-es sorozat 2017-ig húzta, az „új” 6 inches, már-már szoborszerű sorozat pedig még most is tart. Bár nagyobb méretű 12”-es figurák már korábban is léteztek, de itt kezdett el a Hasbro igazából egy új méret bevezetésével kísérletezni….ami bejött neki.
2013-2014 Saga Legends
2014-2015 „Rebels” Saga Legends
2015-2016 Force Awakens
2016-2017 Rogue One
2017-2018 The Last Jedi
2018 Solo
2018-ban aztán újraindították a Vintage Collection-t, amire fokozatosan egyre nagyobb hangsúlyt fektettek és mára ez maradt az egyedüli 3,75”-es vonal.
2019 Resistance
2019 Retro Collection
2019 Galaxy of Adventures (Ez a méretváltás előtt még újrahasznosított 3,75”-es alapfigurákat tartalmazott)
És itt állunk most…. jelenleg négy vonal fut párhuzamosan, amelyek közül három szinte csak kizárólag a gyűjtőket célozza. A Vintage Collection 3,75 inches mérettel rendelkezik, de ez a vonal most is inkább a gyűjtőknek készül, azon belül is leginkább a vintage életérzést kedvelő (egykor talán átélő) gyűjtőknek. A Black Series 2017 óta már csak 6 inches méretben készül és nyilván a nagy méretet kedvelő gyűjtők a célközönsége. A Retro Collection is elsősorban az idősebb gyűjtőknek készül… ez is 3,75 inches méretű, de mivel ez a sorozat a régi vintage figurák kvázi újrakiadását tartalmazza (nem 100%-osan de ez most mindegy), ezért erre nem igazán lehet a jövőt alapozni. Ráadásul mivel nincsenek információk az újabb hullámokról, ezért nem úgy tűnik, hogy ez egy állandó termékvonal lenne. A Galaxy of Adventures a negyedik termékvonal. Ez korábban egy mellékvonal volt, amelyben újrahasznosított 3,75-ös figurákat adtak ki, de ezentúl ezek 5 inches méretűek lesznek és a karakterek kialakítása miatt látszik, hogy ezt kifejezetten a kisgyerekekre optimalizálják. Egy újabb méret bevezetése viszont, véleményem szerint teljesen indokolatlan volt. Ötödiknek még ott van a 8 inch-es méretű Hyperreal sorozat, de azt az én értelmezésemben inkább szobornak kell felfogni és nem hagyományos játékfigurának. Azzal inkább a realisztikus gyűjtői figurákat gyártó konkurensek piacából akarna a Hasbro elvenni egy kis szeletet. Ez az öt vonal bőséges kínálatnak tűnik, de csak első látásra. Az egyes sorozatok ugyanis nagyon kevés taggal rendelkeznek, ami a látszólag sokféle cucc mellett is óriási választékcsökkenést jelent, még a 2010-es évek közepéhez képest is. Ez tehát a jelen állás…. nincs basic, 3,75 inches figuravonal. A kérdés, csak az, hogy miért.
A Star Wars figuráknak kezdetben elsősorban a gyerekek voltak a célközönsége, aztán ahogyan haladt előre az idő és a rajongó gyerekekből rajongó felnőttek lettek úgy jelentek meg fokozatosan a gyűjtők, mint önálló célcsoport. A 2000-es évektől kezdve a Hasbro egyre inkább oda is figyelt erre a második csoportra, aminek következtében egyre több, kifejezetten a gyűjtőket megcélzó vonalat vezettek be illetve bonyolítottak a basic figurákon is. Ez óriási választékbővülést eredményezett és elhozta a 2000-es éveknek azt a sokak által csak aranykorként emlegetett időszakát, amikor minden egyes évben közel százas nagyságrendű új figura jelent meg, ráadásul ezek jó része ezelőtt soha nem kiadott karakter volt. Ez a figura boom, még a vintage éránál és a 90-es éveknél is nagyobb választékot hozott el Star Wars fronton. Az új Clone Wars-nak és a fellendülő gyűjtésnek köszönhetően elképesztő mennyiségű akciófigura fogyott és ez a lendület ki is tartott egészen kb. 2013-ig. Ekkor azért már érezhetően csökkent a figurák iránti kereslet és emiatt a Hasbro is egy jelentős termékkör átcsoportosítást hajtott végre. Új mérettel is kísérleteztek (ami bejött) illetve erősebben szétválasztották a gyűjtőknek szánt vonalakat és a basic termékkört. Innentől kezdve a kereslet csökkenése miatt folyamatosan csökkentették a kiadott figurák mennyiségét is, tehát minden újabb basic vonalban már kevesebb új karakter jelent meg, mint az előtte lévőben. Ráadásul egyre több lett az újrafelhasználás, bár ilyen téren azért a 2000-es években is kitettek magukért. Úgy tűnik, ennek a fokozatos, tervezett leépülési folyamatnak jött el a végpontja most.
A basic 3,75 inches figuravonalak elsődleges célközönsége mindig is a gyerekek voltak. Annak ellenére, hogy sok gyűjtő is vásárolta őket, a sokmillió gyerekekhez azért nem mérhető a mennyiségük. Mondjuk úgy, hogy jóval több kisgyerek van a világon, mint játékgyűjtő felnőtt, úgyhogy a basic vonalak sikeressége leginkább a gyerekeken volt lemérhető. A gyerekeken belül is elsősorban az 5-12 év közötti fiúgyerekek voltak a hagyományos célpontjai minden akciófigurának, ám az utóbbi évtizedben a végfelhasználók fogyasztási szokásai drámaian megváltoztak. Először is…a felhasználók életkora lecsökkent. Korábban találkoznak a gyerekek az akciófigurákkal (a bonyolultabb Star Wars figurákra is 4+-t írnak már), ami önmagában nem is baj, csakhogy sokkal hamarabb le is teszik őket. Manapság már 8-9-10 éves korban se nagyon játszanak a gyerekek fizikai játékokkal, az meg egyenesen elképzelhetetlen, hogy egy 12 éves gyerek a pokrócon vívjon fénykardcsatákat a figuráival. Az életkor csökkenés mellett a figurák vonzereje is lecsökkent. Az én gyerekkoromban az akciófigurák a legmenőbb, legmodernebb játékoknak számítottak, de egy ilyen hagyományos, „fizikai” játék ma már nem igazán tud versenyezni a különféle virtuális/elektronikus játékokkal. A gyártók tényleg mindent megpróbáltak a figyelemfelkeltés érdekében, hogy ezt a folyamatot lassítsák….a különféle interaktív kütyüktől kezdve a nagyméretű, mutatós kiegészítőkig, mindennel megpróbálták feldobni a hagyományos akciófigurákat, de úgy tűnik a gyerekek vágyakozását ma már egyáltalán nem olyan könnyű felkelteni, mint akár csak 10-12 évvel ezelőtt. Végsősoron pedig a gyerek választ, hiszen az igaz, hogy a szülő vásárolja a gyereknek a játékot, de a döntésében mindig befolyásolja a gyerek ízlése. A Hasbro most úgy látja, a kisebb gyerekeknek pozícionált, de nagyobb méretű, ugyanakkor egyszerűbb figurákban lehet a dolog megoldása, de azt még nem lehet tudni, hogy az ötlet mennyire fog beválni.
Az akciófigurák vonzerejének csökkenésében szerepet játszik az is, hogy gyakorlatilag eltűnt a játékok marketingje és nyilván nem ok nélkül. Korábban ezernyi TV reklám, prospektus, molinó és egyéb figyelemfelkeltő eszköz próbálta eladni a játékokat a gyerekeknek, de ezek a 2000-es évektől kezdve fokozatosan eltűnedeztek. Teljesen nyilvánvaló, hogy a mai internetes világban már kevésbé voltak hatékonyak, ezért a gyártó egyre kevesebb figyelmet fordított rájuk. Gondoljunk csak vissza, annó egy rajzfilmblokk reklámszünetében mennyi játékreklámot láttunk, ami felkeltette a játékok iránti vágyakozásunkat? Rengeteget. De manapság egyrészt TV-t is kevesebbet néznek a gyerekek (rajzfilmet is egyre inkább csak youtubeon vagy streaming szolgáltatásokon), másrészt a reklámokra is immunisak lettek mind a felnőttek, mind a gyerekek. A papír alapú katalógusok, szóróanyagok felett szintén eljárt egy kicsit az idő, hiszen manapság már nem nézegetnék olyan elánnal a gyerekek a vágyott cuccokat, mint mi annak idején. Ezért a Lego-n kívül, akinél a katalógus megtartásának historikus okai is vannak, gyakorlatilag minden gyártó abbahagyta a papír alapú reklámanyagok készítését és maximum az interneten hirdet, de ott se túl nagy hévvel. emiatt az elsődleges célközönség kevésbé találkozik a termékkel, amit neki kellene megvenni.
Láthatjuk, hogy a gyerekek, mint nagyobb felhasználói kör részéről tehát a kereslet folyamatosan csökken a figurák iránt…..megváltoztak a gyerekek, megváltozott a kor és reklám szinten sem találkoznak már a figurákkal. Nézzük meg akkor egy kicsit a kínálati oldalt… A játékfigura egy relatíve egyszerű, relatíve olcsó, tömeggyártott termék, aminél gyártási szempontból az optimális szérianagyság létfontosságú. Minél többet gyártanak ugyanis belőlük, annál jobban megéri, és ha a gyártott mennyiség lecsökken, akkor az egységnyi darabra jutó járulékos költségek bizony megnövekednek. A keresletcsökkenés pedig mindenképpen a gyártási mennyiségek lecsökkenését eredményezi. Ezen kívül nyilván nincsenek jó hatással a játékgyártásra az egyéb folyamatok sem. Drágulnak a kínai munkabérek, drágul a szállítás, büntetővámokat vezetnek be és ráadásul mindezeket még csak nem is lehet teljesen érvényesíteni a végtermék árában, hiszen a basic figurák akkor fogynak jól, ha relatíve olcsóak. Van egy lélektani határ, amennyiért az elsődleges célországokban (ami nyilván nem Magyarország, hanem USA, Anglia, Nyugat-Európa és Japán) ezek a figurák eladhatóak, úgyhogy a gyártást sújtó többletköltségek a jövedelmezőséget, vagyis a hasznot csökkentik. Azaz egyszerűen szólva….nem éri már meg manapság annyira akciófigurákat gyártani, legalábbis a csökkenő szérianagyság miatt egyre kevésbé.
A gyártás mellett az értékesítés módja is erőteljesen megváltozott az utóbbi időkben. A Hasbro elsősorban mindig is a nagykereskedőket részesítette előnyben, akik egy levegővel óriási mennyiségeket rendeltek be tőlük. Ilyen nagykereskedők például a nagy (és sokszor nemzetközi) áruházláncok és a játékbolt hálózatok (pl. Wallmart, Target, Toys R Us). A nagykereskedőknek megvan az a rossz (vagy éppen jó) szokásuk, hogy hatalmas mennyiségeket vásárolnak a termékekből, ámde rendkívül nyomott áron. Olyan áron, hogy ha esetleg készletsöprésre kerülne sor (mert Amerikában kis túlzással pár hetente arra kerül), akkor az ő haszna akkor is meglegyen a terméken. Vagyis amikor a Hasbro a nagykereskedőknek ad el sok terméket, akkor az egységnyi terméken gyakorlatilag minimális haszna van, amit csak az kompenzál, ha tényleg bazi sokat berendelnek tőlük. A kisebb értékesítők persze nem tudnak ekkora mennyiségeket rendelni, emiatt ők jóval kedvezőtlenebb árakat kapnak, ami miatt a berendelt mennyiségük tovább csökken. Ők is hasznot szeretnének elérni (hiszen minden cég egyetlen céllal létezik és az a haszon), de a magasabb ár miatt nem tudnak versenyezni a nagyobb láncok áraival, akik annak érdekében, hogy a választék jobban cserélődjön és minél kevesebb pénz álljon az árukészletben, gyorsabban kipörgetik azt a clearence-ekkel, mint az indokolt volna. Emiatt a kisebb kerekedőkre gyakorlatilag rárohadtak a borsosabb áron kínált készletek, ezért úgy nagyjából 2015-től kezdve a kiskereskedők egyre kevésbé tartanak akciófigurákat a kínálatukban…..hiszen nem tudják jó áron megvenni és haszonnal eladni (ez itthon is megfigyelhető). Ez csökkentette a nagy játékgyártók viszonteladóinak a körét. A vásárlók ráadásul rászoktak a „clearance árra” hiszen pontosan tudják, hogy a nagy láncok pár hetente / havonta úgyis leárazzák a készleteket, így egyre csak csökken a teljes áron megvásárolt figurák mennyisége, ami azt eredményezi végső soron, hogy a nagykereskedők is kínálatot szűkítenek, hiszen csökken a hasznuk az egységnyi terméken. Ez az utóbbi jelenség már érzékelhető, hiszen amíg pár évvel ezelőtt rogyásig voltak a nagy amerikai (és kisebb mértékben ez igaz a magyar láncokra is) kereskedők polcai a Star Wars figurákkal, addig manapság már csak pár kisebb polcon lehet megtalálni ezeket a cuccokat. A kisebb szereplők kiesése után a gyártók egyre inkább a nagykereskedőkre vannak utalva, de emiatt azok is egyre kevesebbet vásárolnak. Úgyhogy a keresletszűkülés és a gyártás megdrágulása mellett az értékesítési szokások megváltozása miatti fizikai kínálatcsökkenés is sújtja az akciófigurákat.
A kínálatcsökkenésnek van még egy érdekes hozadéka, ami csak ráerősített a meglévő folyamatokra. Amikor a legutóbbi 2-3 basic Star Wars vonal megjelent az áruházláncok rendszerint jó nagy mennyiségeket rendeltek be az első hullámokból, ami aztán rendszerint nem fogyott el elég gyorsan. Jellemzően minden új Star Wars film megjelenése idején egy alapkarakterekkel telerakott, széles első hullám jelent meg, amelyeknél erősen túl is becsülték a várható keresletet. Mivel az első hullám nem fogyott el (sokszor még clearance-ben sem) ezért a további hullámokból nem, vagy csak kisebb mennyiségeket rendeltek be a kereskedők, ami szintén a kínálat szűkülését eredményezte. Mindenkinek ismerős lehet az a helyzet, hogy míg millió beragadt basic figura fekszik a hipermarketek polcán, fillérekre leárazva, addig a későbbi, izgalmasabb karaktereket tartalmazó hullámok (amiért akár teljes árat is fizetnénk) nem kaphatóak sehol. Ezt átéltük a TFA, Rogue One, TLJ és a Solo vonalaknál is, utóbbinál hatványozottan. A további hullámokat a gyártó ugyanúgy legyártotta (jellemzően azért kisebb darabszámban), de emiatt kevesebbet tud belőle eladni a nagykereskedőknek, ami aztán tovább rontja a gyártás jövedelmezőségét. A legyártott készletet viszont el kell adni, úgyhogy itt lépnek be a kifejezetten kifutott játékkészletek felvásárlására specializálódott kereskedők (ilyen pl. Amerikában a Ross, nálunk ilyen volt a Pepco), akik a gyártó kvázi eladhatatlan készletét fillérekért megveszik és szintén nyomott áron értékesítik tovább (ami tovább torzítja a piacot). Így állnak elő azok a furcsa esetek, amikor a későbbi hullámos figurákra lenne kereslet (legyen a példánk mondjuk a Solo sorozatból a Han Solo Mimban figura), de a vásárlók a szokásos helyeken nem tudják ezeket megvenni (pl. Target), mert azok a beragadt milliónyi Qira és K2SO miatt, ebből a hullámból már nem nagyon rendeltek. Az interneten megjelenő többletkereslet aztán megdobja az árakat a másodlagos piacon, ahol így a bolti árak duplájáért lehet csak hozzájutni a figurához, míg az eldugott kvázi gagyi boltokban (amelyek ugye felvásárolták a gyártótól az eladhatatlan készletet) meg simán 5 dollárért hozzá lehet jutni ugyanahhoz a darabhoz. Ezeket persze megveszik a felvásárlók, akik aztán megint a másodlagos piacon értékesítik a figurákat jóval drágábban, de a gyártónak és a vásárlóknak ebből már haszna nincsen. Jó példa erre a Rogue One Thrawn figura is, amit alig lehetett valahol kapni, ezért mindenki a neten vette meg súlyos pénzekért, ugyanakkor a kanadai „százas” boltokban meg tucatszám álltak 5 dollárokért.
Kell még ejtenünk pár további szót a gyűjtői és vásárlói szokások megváltozásáról is. Először is az internetes kereskedelem egyre inkább mindent meghódít, aminek következtében a játékokat is egyre inkább a neten rendeli mindenki (itt most elsődlegesen a webshopokat értem internet alatt, nem a másodlagos piacot). Bármennyire is hihetetlenül hangzik, de az internetes vásárlás elterjedése tovább erősíti a fentebb már taglalt folyamatokat, hiszen ha a vásárló a webshopból rendeli a figurát, akkor nem megy be a boltba megvenni és emiatt tovább szűkül a boltokban a fizikai készlet mennyisége. A webshopok ugyanakkor korántsem rendelnek be akkora mennyiségeket, mint a nagykereskedők és az internetes vásárlás relatív szabadsága miatt a másodlagos piac spekulánsai könnyebben felvásárolják a várhatóan keresett karaktereket, amelyeket aztán az aukciós portálokon magasabb áron értékesítenek. A netes vásárlás ezen kívül rendszerint többletköltséget is jelent a vásárlónak, hiszen a postázás általában pénzbe kerül. Az internet ezen kívül más szempontból is szűkíti a lehetőségeket, hiszen egyrészt nincs meg az élőben vásárlás élménye (aki szereti fogdosni a figurákat a boltban, az tudja, miről beszélek), másrészt kevesebben találkoznak a termékkel. A vásárlóknak ugyanis azon a részei, akik nem kifejezetten pont azt a terméket szeretnék megvásárolni, de akár potenciális vásárlók lehetnének… a fentebb már taglalt reklámszűkülés miatt sehol sem futnak bele az új figurákba. Ez rossz hatással van a gyerekek érdeklődésére is, hiszen tudjuk, a játékvásárlások jó része mindig is impulzusvásárlás volt….ugyanis az rendben van, hogy szülinapra, karácsonyra kapni szeretne a gyermek, játékot, de a szülők tudják jól, hogy a gyerekek egy nagybevásárlás alkalmával is sokszor kisírnak maguknak 1-1 kisebb cuccot, ami nyilván mindenkinek plusz bevételt jelentett. Ráadásul az így meglátott/ megszerzett játékok kihatással lehettek a karácsonyi, szülinapi vásárlásokra is. Ha a játékok csak az interneten vannak jelen…a kölykök nem látják meg őket a polcokon…így nem kívánnak rájuk és nem fogják azt kérni karácsonyra sem. Arról ne is beszéljünk, hogy a gyerekeknél erősen működik a kölcsönös befolyásolás is. Ha senki sem kap az oviban Han Solo figurát….és senki se látja őket a boltokban, mert mondjuk csak az Amazonon kapható, amit a gyerek nem néz….és a TV-ben se látja…akkor nem fog rákívánni a másik gyerek bábujára sem. Ezek sajnos egymásra ható folyamatok.
Aztán természetesen a gyűjtők oldaláról is jelentek meg a piacot befolyásoló új tényezők. Ilyenek például az exkluzív játékok, amelyekre egyértelműen a gyűjtők és a nagykereskedők részéről van igény. Minden gyűjtő szeretne ugyanis olyan cuccokat a magáénak tudni, amit nem lehetett minden sarki boltban megkapni, hogy ennyivel is többnek érezze magát (és a gyűjteményét) a másik gyűjtőnél. Ebből fakadóan és a nagykereskedőkkel való kooperáció javítása érdekében megjelentek a különféle exkluzív cuccok, amelyeket jellemzően csak egy nagy rendezvényen vagy egy áruházláncnál lehet megvásárolni, korlátozott mennyiségben. Ezek előállítása a kisebb szériák miatt kevésbé gazdaságos a gyártók részéről, ugyanakkor nem kérhetnek el értük lényegesen több pénzt, így az előállításuk számszerűen nem gazdaságos. Ugyanakkor a nagykereskedőkkel szembeni alkupozíciót javította, hiszen ha mondjuk a Hasbro, ad a Targetnek egy figuracsomagot, amit csak náluk lehet megvenni, a vásárlók ezért kénytelenek bemenni, így például a Target a többi cuccból is bátrabban rendel, hiszen a cuccal behozták az azonos érdeklődésű vásárlókat. Ez nagyon sokáig egy nagyon jól működő rendszer volt, ám az utóbbi időben ez a rendszer is megrepedezett. Egyrészt kiesett a képből az egyik legnagyobb exkluzívokat forgalmazó hálózat, a csődbe jutott Toys R Us, ami tovább szűkítette a nagykereskedők (és így a fizikai kínálat) körét. Másrészt az exkluzívok egy része átköltözött az internetre, ami ugyan biztos eredményez többletvásárlást, ám csak a webshopok részére. Ezen kívül az sem hatott túl jól erre a rendszerre, hogy egy időben túlzottan sok exkluzív cucc látott napvilágot, ami elerodálta az exkluzív kiadások fogalmát, így manapság a gyűjtők már sokkal kevésbé kapnak rá ezekre. Ráadásul ezek többnyire valamilyen úton-módon aztán beszerezhetőek az interneten (ha máshol nem a másodlagos piacon), így nincs az az érzete a vásárlónak, hogy most be kell menni és meg kell venni azt a cuccot, mert nem lesz rá több lehetőség.
Noha a fentebbi folyamatok nagyjából a gyártón kívüli problémák, amelyekre nekik reagálniuk kell, de azért azt is el kell ismerni, hogy ők is követtek el hibákat. A valamelyest felértékelődött gyűjtői oldalról ugyanis egyre erősebb visszajelzések érkeztek, amelyekre a Hasbro nem mindig reagált kellőképpen. Ilyen például az egyes termékvonalak karakterszelekciója, amiről minden egyes Star Wars rajongónak rendszerint megvan a maga pozitív vagy negatív véleménye. A gyűjtő elsősorban a kedvenc karaktereit akarja a polcon látni….illetve olyan karaktereket, amelyek vagy nem jelentek meg még soha, vagy legalább érdekesek. Ez persze a gyakorlatban azt jelenti, hogy ahány gyűjtő, annyi igény létezik, amelyet nehéz általánosan kielégíteni, de azért törekedni kell rá. Ezeket az igényeket viszont a gyártó több okból sem tudja mindig teljesíteni. Először is a Star Wars karakterek jogtulajdonosa a Lucasfilms. Nem lehet semmilyen SW játékot készíteni az ő áldásuk nélkül, így amikor a Hasbro határoz az újabb vonalak karakterszelekciójáról, azt mindig be kell terjeszteni a Lucasfilmsnek (mielőtt még valaki „Diznizne” ez 1977 óta így van és a Kenner a vintage érában se adhatott ki mindent, amit akart). Ők aztán rendszerint ezt vagy elfogadják vagy változtatásokat kérnek, de egy a biztos….az új termékvonalaknak mindig illeszkednie kell a Lucasfilms általános stratégiájához, azaz a játékoknak az új Star Wars produktumokat kell (filmek, sorozatok) támogatniuk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Hasbro (és igaz ez a Legora és minden más gyártóra is) nem döntheti el teljesen szabadon, hogy mely karaktereket rakja és melyik termékvonalba. Hiába olvassák a millió vásárlói igényt, hogy TVC Revan kell a népnek vagy Black Series Zeb….ha ez nem találkozik a Lucasfilms elképzeléseivel, mert mondjuk, ők minden termékkörben, minden évben, akarnak egy-egy új Finn vagy Poe figurát látni, akkor ők nem tudnak mit csinálni. Mindig az új dolgokat kell előnyben részesíteniük. Persze vannak sorozatok, ahol beleférnek a régi karakterek vagy a mellékszereplők, de sokkal kisebb mértékben, mint mondjuk a 2000-es évek végén, amikor az óriási választékba a sok klón meg Obi-Wan mellé könnyebb volt egy Po Nudo-t vagy egy Dannik Jerrico-t berakni. De ez csak az érem egyik oldala… a másik a sokszor megúszós tervezés és a sok újrahasznosítás, aminek szintén megvannak az anyagi okai, de a gyűjtők ezt is rendszeresen szóvá teszik. Ezek ugyan olcsóbbá teszik a gyártást, de csökkentik a keresletet a gyűjtők részéről, ami összességében megint csak kevesebb vásárlást eredményez, ráadásul folyamatosan negatív marketinget eredményez.
Körbeértünk tehát…..adva van egy termék….a 3,75”-es basic Star Wars figura…..amit papíron mind a gyűjtőknek, mind a gyerekeknek szánnak….de a gyerekeknnek nem kell….a gyűjtők húzzák a szájukat (mért 5 pontos, mért megint Luke stb.)….gyártani egyre drágább….de nem lehet érte több pénzt kérni, ráadásul egyre kevesebb fogy belőle az egymást erősítő folyamatok miatt. Mi a megoldás? Nos…azt, hogy mi a valódi megoldás én nem tudom megmondani nektek….az az egy biztos, hogy a helyzet orvoslására az, amit a Hasbro most csinál, az egy lehetséges megoldás. Megszüntetik a termékkört és több, jobban specifikált termékkört hoznak létre. A Galaxy of Adventures a gyerekeknek, minden más a gyűjtőknek….ráadásul a gyűjtői cuccokon nagyobb a haszonkulcs, hiszen több pénzt lehet elkérni értük. Ez a lépés önmagában sok fentebb taglalt problémára még nem jelent majd megoldást. Az viszont világos, hogy a lépés (bármilyen lépés) sajnos logikus és szükséges volt. Hogy be fog-e válni a méretnövelés….hogy beválik-e az új dizájn…hogy megnő-e a kereslet….hogy a kereskedők nagyobb számban rendelik-e be a cuccokat, azt még nem lehet tudni, mindenesetre én remélem, hogy ez az állapot nem fog örökké tartani. Én 3,75”-es akciófigurákon nőttem fel és ugyan tisztában vagyok vele, hogy a 80-as, 90-es évek soha nem fognak visszatérni akciófigura fronton… de azért nagyon sajnálnám, ha az egyszer majd megszülető gyerekemnek soha nem emelhetnék le egy figurát a polcról a hipermarketben, hogy csöndben maradjon.
A cikk jó hosszú lett, gratulálok, ha figyelmesen végigolvastad. Persze ez a Star Wars figurákról szólt elsősorban, de a fentebb említett folyamatok szinte minden játékra érvényesek a Lego-tól kezdve a többi akciófiguráig bezárólag. Persze vannak néha olyan kivételes keresleti fellendülések, mint karácsonykor a Jurassic World vagy mostanság az új TMNT figurák iránt, de sajnos általánosságban nem ezek jellemzőek a „fizikai” játékpiacra. A kérdés csak az, hogy meg fog-e ez valaha változni. A gyártók mindenesetre igyekeznek reagálni a helyzetre, hiszen nem csak a Hasbro választja így szét a termékkörét és nem csak a Hasbro fordult erőteljesebben a preschool játékok irányába.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.09.03. 19:50:42
crusaderman 2019.09.03. 19:54:27
Anak 2019.09.03. 20:47:26
Borzasztó látni, hogy a világ ennyire átalakulóban van. Tudom, nem lehet mindig azzal jönni, hogy régen minden jobb volt (pedig igenis de), mert ha arccal folyton a múltat lessünk az azt jelenti, hogy segget tartunk a jövőnek... de elég lelombozó ez a trend. Mégiscsak azt mondom, jobb volt gyereknek és játékgyártónak lenni egyaránt a '80-as, '90-es években. Túl sok mindent ural mára az internet.
A Solo vonal kezdetén voltak ilyen nagyobbacska figurák a Tescóban. Azok melyik méretkategóriába, vonalba tartoztak? Ha jól emlékszem volt belőle Imperial Patrol Trooper, Solo, Qira, Kylo Ren. Azokról tudnál pár szót írni, mifélék voltak?
Illetve ez a karácsonyos Jurassic World mánia, ez mi volt? Nem hallottam róla, pedig követem azt a játékvonalat.
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.09.03. 21:41:14
A nagyobb figurák a 30 centis azaz 12 inchesbe tartozik...az klasszikus méret de az csak ilyen kiegészitő termék. Mindig csak pár karaktert adtak úgy ki. Mindigis próbálkoztak ilyen nagyobb figukkal csak a TFA idejéra már teljesen elgagyizták. Szerintem nem sok értelme volt nyomni
Hát karácsony előtt felpörögtek a JWre a gyűjtők is meg a gyerekek egy része is főleg a dinok miatt. Jó fogyásokat produkált de aztán ez - meglátásom szerint - ki is fulladt
NagyBálint_Kontragól 2019.09.03. 23:07:40
A legnagyobb gond valóban az, hogy már közel sem kötik le a mai gyerekeket az akciófigurák, helyette a szülő inkább a gyerek kezébe nyomja a telefonját vagy a gyerek saját bejáratú tabletjét, egy 10 éves forma gyerek pedig már inkább a számítógép előtt tölti a szabadidejét és egyáltalán nem játszik fizikailag megfogható játékokkal. Ha pedig nincs kereslet....
Viszont személy szerint a Hasbrót és a Disney-t/Lucasfilmet is hibásnak érzem a kialakult helyzet miatt. Bármennyire is imádom a TFA-R1-TLJ-SOLO játékvonalat, sajnos rengeteg gagyi, túlgyártott, repackolt, unalmas figura volt bennük, amik se a gyerekeket, se a gyűjtőket nem indították be, ráadásul az utóbbi játékvonalak figurái - a SOLO-t kivéve - csak 5 pontos figurák voltak, ami engem személy szerint nem igazán zavar, de a külföldi fórumokon, csoportokban inkább felháborítónak tartják ezt a tényt.
A másik általam vélt ok, de inkább talán utolsó koporsószegnek nevezhető tényező, amiről a Hasbro nem tehetett, az TLJ miatti gyűlőlethullám, illetve a TLJ és a Solo film közötti elképesztően rövid időköz. Nyilvánvalóan a Disney-nek le kellett tesztelnie, hogy milyen időközönként van igény egy Star Wars mozifilmre, a fél év pedig túl kevés időnek bizonyult, ami a Solo bevételein is meglátszott, a játékok terén pedig nem tudta magát rendesen kifutni a TLJ vonal, a Solo is rövidebb életű volt, rengeteg repackkal, ráadásul az utolsó 1-2 hullám nem is igazán volt elérhető, ezt pedig valószínűleg a Hasbro is megsínylette - szintúgy a Disney/Lucasfilm, akik le is nyilatkozták, hogy a jövőben nagyobb időköz lesz a mozifilmek között.
Én mondjuk bízok benne, hogy a Hasbro most csaliként használja ezeket a z 5 inches darabokat, illetve szándékosan nem kommunikál a 3.75-ösökről, hogy megnézze mennyire háborítja fel a közönséget a 3.75-ösök megszüntetése és hogy hogyan fog fogyni az 5 inches sor, majd pedig a film megjelenését követően megjelennek az Episode 9 megszokott 3.75 inchesei.
Még az is emészthetőbb lenne, ha Rise of Skywalker után tényleg véget érne a klasszikus játékra szánt 3.75-ös figurák készítése, hiszen akkor legalább kéz a kézben fejeződnének be a 3.75-ös figurák és a Skywalker Saga. Ha pedig nem így történik, akkor a Solo játékvonal egy szép búcsú lenne, hiszen az ebben a vonalban megjelent figurák - már ami a nem repackolt darabokat illeti - javarésze kivételes darab, az elmúlt 5 év, de talán még az évtized legjobbjai.
Remélem lesz valami 3.75-ös gyűjtenivaló a jövőben is a TVC-n kívül is, mert a Black Series 6-osai valahogy nagyon nem az én világom...
A cikkért pedig azt hiszem, hogy minden gyűjtőtárs nevében jár a köszönet!
Anak 2019.12.23. 21:12:57
Egészen véletlenül ráakadtam egy még kicsomagolásra és polcra tételre váró újféle Galaxy of Adventurers figura csomagra. Benne az összes újféle figurára (Kylo, Vader, Rey, Finn, Chewie, Jumptrooper). Egynek megnéztem az árát is, 4990-ért fogják kínálni. Elég soknak gondolom egy kb 13 cm-s figuráért, ami nem tud sok kunsztot.
Aztán hazajöttem, hogy megnézzek egy review videót ezekről. Csak 1-et találtam. Az alábbit:
www.youtube.com/watch?v=TaKzYxj29-g
Ezen videó alapján, már kicsit jobban értem az árat. A figura ezernyi helyen mozgatható és nagyon kellemes összhatást kelt. A régi 3,75"-sök fasorba sincsenek tudásban ezekhez képest és annyival nem voltak olcsóbbak (legalábbis itthon). Szerintem a rajzfilmszerű, stilizált megjelenés külön + egy alapvetően játékra kitalált cucc esetében. Jól áll neki.
Ha 3500-4000 Ft köré lemászik az ár, szerintem ebben az esetben bepróbálok egyet-kettőt ebből. Vader mondjuk kicsit fura.
A gyűjtői Black Series figuk nálunk úgysem nagyon elérhetőek a szélesebb közönségnek.
Boldog karácsonyt! Kellemes ünnepeket!
Anak 2020.01.02. 20:37:39
Anak 2020.01.04. 14:05:19
A neten jártamban-keltemben találkoztam ilyen un. ToyBox figurákkal, amik szintén nagyon hasonlítanak a cikkben taglalt újvonalbeli animációs figurákhoz.
live.staticflickr.com/4897/46029613111_c148775e66_b.jpg
Ezek kaphatóak voltak idehaza is? Találkoztál már velük? Mifélék?
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.04. 19:42:26
Anak 2020.01.12. 13:31:30
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.12. 19:06:45
Anak 2020.01.13. 09:59:30
Ugye én hazahoztam egy katonafigurát és egy nem katonát is. Így pontosan meg tudom mondani, hogy a katonafigura kidolgozottságában semmiben sem tér el a korábbi kisebb méretű társaitól, egyáltalán nem tűnik karikatúraszerűeknek. A 3,75" emberszerű figuráknál az arc korábban sem volt jól megformált/felismerhető, így ez az új rajzfilmszerű stílus kimondottan megváltás. Nem kell a színész arcvonásaihoz kifejezetten ragaszkodni. A karakter a lényeg.
Chewbacca figurát viszont nem vettem, azon nagyon látszott, hogy markánsan eltértek a megszokott alapoktól.
Ezek alapján az idegen figurákat kell megszokni csak.