Az elmúlt évtizedek során a Lego ezernyi sikeres és kevésbé sikeres játékkal örvendeztette meg a világ gyermekeit illetve gyűjtőit. Egy csomó mára legendássá vált témát is bevezettek, amelyek keretein belül sok-sok kultikus készlet került az üzletekbe. Az éremnek viszont van egy másik oldala is, hiszen nincs az a cég, aminek minden terméke sikeres és minden ötlete bevált volna, így természetesen a Lego is követett el ballépéseket. Korábban már két alkalommal is foglalkoztam a Lego sikertelenebb arcával, így a Bukott Lego témák mellett, a rosszul teljesítő licenszelt témáknak is szenteltem egy cikket. A bukás, azonban nem egyenesen arányos azzal, hogy valami rossz. A gyakorlatban ugyanis a nem túl jó ötletek is beválhatnak, illetve megbukhatnak a pénztáraknál az olyan cuccok is, amelyek amúgy jobb sorsra voltak érdemesek, így a termék színvonala és az anyagi teljesítménye között nem mindig van egyenes összefüggés. Az is előfordult, hogy egy régen sikeres termék mára megvetetté lett, vagy éppen az akkor sikertelen dolog a mai gyűjtők szemében felmagasztosult, így feltámadt bennem a kérdés, melyek is voltak ténylegesen a legrosszabb Lego témák, attól függetlenül, hogy anyagilag sikeresek voltak-e vagy sem…..vagy hogy általánosságban kedvelik-e a rajongók vagy sem. A mai lista erről fog szólni és nyilván teljesen szubjektív lesz, hiszen csakis az én ízlésemet tükrözi. Nyilván egy csomó mindennel nem is fogtok egyetérteni, ami természetes, úgyhogy írjátok majd meg kommentben nyugodtan, hogy szerintetek mik voltak a legrosszabb Lego témák….
Hogy melyik volt a legrosszabb Lego téma? Ezen gondolkodni se kell…..a Galidor….és ezt a választ 100 Lego gyűjtőből szerintem minimum 90 azonnal rávágná. Ugyanakkor egy kis probléma mégiscsak van ezzel, ugyanis a Galidort igaz, hogy a Lego gyártotta, ám nem igazán lehet „hagyományos” Lego témaként értelmezni. Nem része a Lego rendszereinek és mivel egy teljesen más termékkategóriába eső játék (kvázi akciófigura nem építőjáték) szerintem nem is lehetne a Lego témák közé besorolni, mert a Lego játék alapvető kritériumai közül többet sem teljesít. Így a Galidor egy külön játék, amit a Lego gyártott ugyan, de diszkvalifikáltam a listáról, mert nem építőjáték. Hasonlóan jártam el a Scala-val is, ami egyébként nem is szerepelt volna a listán, mert attól függetlenül, hogy ordas nagyot bukott, még önmagában szemlélve nem volt színvonaltalan. Úgyhogy most azokra a borzalmakra koncentráltam, amelyek önálló Lego témák vagy altémák voltak, hagyományos építőjátékként értelmezhetőek és legalább 3 önálló termék napvilágot látott a nevük alatt (amivel így diszkvalifikáltam a Last Airbender-t, amit sportszerűtlen lett volna olyan dolgokkal összehasonlítani, amelyek sokkal több cuccal bizonyíthattak). Nyilván lesz egy pár átfedés a korábbi listákkal is, de azért a helyezettek többségéről még nem beszéltem.
Lássuk akkor....mik voltak a Lego mélypontjai...fekete nyolcasai....utolsó pohár Éva vermutjai....
- Forma - 2018
A Lego 2018-ban egy igencsak innovatív ötlettel állt elő miszerint egy felnőtteknek szóló, kifejezetten az építési élményre rágyúró témába bevonják a közösségi finanszírozás erejét, így olyan dolgok is meg tudnak valósulni, ami amúgy a gyártónak kockázatos lenne és nem biztos, hogy bevállalnák. Az Ideas programban milliónyi jobbnál jobb saját kreáció várja a szavazatokat és a megvalósulást, ám minden évben csak pár szerencsés cucc van, amit végül ki is adnak és azokat is sokszor jelentősen leegyszerűsítve tálalják. Ennek a helyzetnek a megoldására kiváló ötlet lett volna a Forma. Az alapötlet tehát egészen jó és sokan már vizionálták, hogy később majd milyen komoly dolgok jelenhetnek meg a közösség segítségével. A Lego is komoly erőket mozgósított….kreatív embereket, fókuszcsoportot, közvélemény kutatást… majd ezek segítségével sikerült előállítani négy darab színes halat….Szó se róla, némelyik színvilága egészen izgalmas, de önmagában a felépítésük és a kinézetük olyan, mintha egy TV shop-os, mozgásra Elvis dalokat éneklő ponty trófeát látnék. Lehet, hogy az építésük élmény és lenyugtatja a felnőtt dolgozót, de ugyanezt megteszi amúgy egy kupac sima kocka is. A végtermék tehát nem impozáns, ellenben jó drága és engem komolyan érdekelne, hogy miféle közösség finanszírozott előre négy darab halat. Ezeddig nem is volt folytatása a programnak.
- Brickheadz - 2017
Biztosan nem leszek népszerű azzal, hogy a milliók által kedvelt Brickheadz vonalat feltettem, de ugyanakkor biztosan sokan egyetértenek majd a döntésemmel. A Lego egy olyan sokrétű építőjáték, aminél az élmény általában három rétegből áll. Amikor építed, jól érzed magad, amit építettél azzal tudsz játszani, és ha kirakod a polcra, akkor jó nézegetni. Nos, a Brickheadz véleményem szerint egyik kritériumot sem teljesíti. Többnyire nagyon egyszerű elemekből épülnek fel és elég gyorsan felépíthetőek, így komoly építési élményt nem tud nyújtani. Játszani nem igazán lehet vele, mert egyrészt nem is elsősorban gyerekeknek szól, másrészt méretileg nem passzol szinte semmi máshoz. Harmadrészt nem is impozáns, hiszen minden egyes karakter, amit ebben megvalósítottak nyomott, torz és alig felismerhető. A vonal így elsősorban a kult karakterek hype vonatára akart felülni és ez sikerült is neki valamelyest, így a fiatalok és a fiatal felnőttek körében ez, egyfajta Lego Funko Pop-ként (ami egyáltalán nem dicséret) ma is egészen népszerű. Főleg a DC, Star Wars és Marvel témájúak mentek, de komolyan mondom – noha ezeket a karaktereket én is nagyon kedvelem – ezeket ingyen sem fogadnám el. Idegesítő, nyomott küllemű készletek, ráadásul ehhez képest piszok drágán.
- Speed Slammers – 2000
A Lego a 2000-es évek elején minden lehetséges ötletet kétségbeesetten megragadott, hogy visszakapaszkodjon a kátyúból. Ennek keretein belül kb. megnézték, hogy mik azok az irányok, amelyek más játékoknál működőképesek és azt megpróbálták a saját szájuk íze szerint lemásolni. Én úgy képzelem, hogy a Speed Slammers (és a Racers Xalax is) ennek az ötletelésnek az eredménye lehet és az ihletforrások az akkoriban is népszerű kilövős Hot Wheels pályák lehettek. A Speed Slammers egy Technic alapú, kilőhető járgányokkal operáló altéma volt, aminek az alapötlete még nem is lenne rossz, csakhogy maguk a készletek nem néznek ki jól. Összesen hat ilyen szettet dobtak a piacra és mindegyik egy végtelenül sematikus, minden izgalmat nélkülöző guruló járgány volt, amihez nem volt pl. versenypálya, hogy a kilövést a gyakorlatban is hasznosítani lehessen. A kilövő mechanizmus egyébként rendesen működik, de az egész nélkülözi, mind a korábbi Technic cuccok műszaki szemléletét, mind a későbbi Technic cuccok impozáns megjelenését. Azt, hogy maga az ötlet nem volt rossz, csak a kivitelezés sikerült rosszul, az is bizonyítja, hogy később a Power Racers sorozatban a sokkal csinosabb és hasonló elven működő cuccokat évekig sikerrel forgalmazták. Ez kb. egy működésképtelen átmenet volt a klasszikus és a modern Technic között.
- RoboRiders -2000
A heti videóban, ami a Lego Bionicle-ről szólt, említettem, hogy a nagyon sikeres és történelmileg jelentős Bionicle ősapja, a Slizer téma volt, ám mielőtt a Slizer-ből, Bionicle lett volna, volt egy köztes állomás, ami úgymond egy elhalt próbálkozás volt. Ez a RoboRiders, amiben a Technic jellegű alkatrészekből szintén robotokat lehetett összerakni, de jármű alakúakat, amolyan kissé Transformers-es módon. A készletek mindössze csak 30-40 alkatrészből álltak, de nem is ez volt a fő gond velük. Az összerakott járgányok elég egyszerűek és egy kaptafára készültek voltak, a robot mivoltukat pedig egy valamennyire arcszerű festett elem jelezte mindössze. Az világos, hogy a Transformers volt az ihletforrás, de ezekből robot alakot nem lehetett összerakni, így önmagában ezeknek az „élő” motoroknak sok értelme nem volt. A színük is túlságosan harsány volt ráadásul a fej elemekre még a karakter nevét is felvitték, ami elég gagyi hatású. Talán nem is csoda, hogy ez a vonal sem ért el zajos sikereket.
- Racers Xalax / Crash Em Racers – 2001
Amikor a Racers téma elindult 2001-ben még egy merőben más dolgot takart, mint a későbbiekben, ezért ezt az alvonalat Xalax-nak vagy Crash Em Racers-nek szokták hívni és valóban, ennek nem sok köze van a későbbi nagyszerű Forma 1-es vagy sportautós cuccokhoz. Ez a téma, 16 faék egyszerűségű, mindössze 8-10 elemből összepattintható versenyautót takar, ami ráadásul a normális megszokott figuratípusok helyett egy teljesen újat kapott. Olyan az egész egy kicsit, mintha a Mario Kart című számítógépes játékból emelték volna át a járgányokat (volt is Lego Racers játék), de se a cuccok, se a figurák nem néznek ki normálisan, az utóbbiak pedig leginkább a nagyon pici gyerekeknek készülő Primo vagy Duplo cuccokat juttathatják eszünkbe. Gyér, egyberakott kocsialapok, csúnya színek és csúnya, semmi máshoz nem illő figurák jellemzik az egészet. A téma poénja egy egyszerű kilövőszerkezet volt, amivel a kis járgányokat ki lehetett lőni, majd dodzsemszerűen ütköztetni. Emiatt persze nem is baj, hogy a cuccok tömörebbek, kidolgozatlanabbak főleg, hogy a gumis kilövővel is gyakorlatilag rá kell verni a járgányra, hogy az kispricceljen, de azért egy kicsit túlzásba estek. A készletek bonyolultságát így kb. feláldozták a játékmód oltárán. Ez a kunszt egyébként szerintem nem is köti le túl sokáig a gyerekeket, de azt is tudom, hogy van köztetek olyan, aki azért gyerekként szerette. A célcsoportja se jól volt belőve, hiszen 4-9 év közöttieknek ajánlották, de könyörgöm, egy ilyen játékkal hol játszana már egy 7-9 éves? Maximum 3-4 éveseknek tudom elképzelni. Hamar el is felejtették és a későbbiekben már bonyolultabb, szebb kilövős járgányokat adtak ki.
- Inventor - 2003
A Lego játékokon belül nagyon sokan szeretik a különböző mozgó, motor által működtetett dolgokat, és amíg ez olyan készletekkel párosul, aminek van értelme, alapvetően nekem is tetszenek. A motorizált Technic cuccok, a monorail-ek vagy az app által irányítható járgányok/robotok ma is nagy népszerűségnek örvendenek. Ugyanakkor véleményem szerint – bármit – nem szabad motorizálni. 2003-ban a Creator alvonalaként elindult egy rövid sorozat, ami az Inventor nevet kapta. Ebben összesen négy készlet látott napvilágot, amelyek némelyike 4,5V-os elektromos meghajtást kapott, némelyik pedig felhúzható alkatrészeket. Ezzel mind a négy cucc képes volt valamilyen mozgást kifejteni, ám maguk a szettek eléggé elcseszettül néztek ki. Bár mindegyikből tízen féle kreációt lehetett előállítani, de valójában borzasztóan nézett ki az összes. A zsinóron legurítható kék madár, a keréken guruló szöcske, a borzalmas sárga majom és a konyhai robotgép-robot is arcpirítóan gagyin néznek ki, legalábbis szerintem, és így ez a téma nem igazán használta ki, a mozgathatóság által nyújtott előnyöket. Nem is erőltették sokáig a dolgot.
- Mixels - 2014
A Mixels a Lego és a Cartoon Network együttműködéséből született, ami nyilván a Lego készletek sora mellett egy CN-en futó rajzfilmsorozatot is jelentett. Az én generációm átélte azt a devolúciót, amelynek során a kreatív és érdekes CN rajzfilmekből pár év alatt értelmezhetetlen random LSD trip-ek sorozata lett. Ebbe mélyebben most nem is mennék bele, de a lényeg az, hogy a Mixels is pont ilyen. Értelmezhetetlen, felismerhetetlen karakterek, intenzív, szuggesszív animációs technika és józanul élvezhetetlen bugyuta történetek jellemzik. A „készletek” is ehhez illeszkedtek így három év alatt egy garmadányi polybag-es gyűjthető cucc jelent meg a témában. Ezek általában 40-70 egyszerű alkatrészből állnak és a sorozat 1-1 meglehetősen agyament (néha már-már Beetlejuice-osan rémálomszerű) karakterét lehetett belőlük megépíteni. Technikailag tehát úgy-ahogy rendben volt a dolog és el is döcögött a vonal egy ideig, de 2016-bn azért befejeződött a széria. Én nem vagyok az agyament, elborult dolgok ellen, de ezeknek a cuccoknak egy jó része egyszerűen visszataszító, pedig valószínűleg éppenhogy aranyosnak szánták.
- Minecraft – 2013
A Minecraft téma 2013-óta rendületlenül jelen van a Lego életében és én 2013-óta nem értem, hogy ennek mi értelme van. Oké…azt értem, hogy ki kell használni egy számítógépes játék körül kialakult hype-ot, hiszen ez gyorsan, nagy bevételt tud termelni a merch gyártónak. De, hogy valamihez, aminek a forrása alapvetően ennyire csúnya és jellegtelen miért kell hetedik éve folyamatosan, gyakorlatilag ugyanolyan készleteket kiadni az számomra rejtély. Minden cucc teljesen hű a játékhoz és azt kell hogy mondjam, a Lego játék formátuma is illik az ihletforráshoz, viszont ez önmagában Lego-ként szemlélve olyan, mintha visszamentünk volna a hatvanas évekbe….sőt…volt olyan hatvanas évekbeli Lego ház ami impozánsabban festett, mint egy Minecraft épület. A figurák is borzasztóak és mindig az jut az eszembe, amikor a boltban látom ezeket, hogy vajon milyen jó cucc elöl vették el a helyet…. Nem tudom, hogy a játék szerelmesei mennyire vannak oda ezekért a játékokért, mindenesetre én már nagyon unom őket. Pár készlet még poén lett volna, de 58 termék az már nem vicc, ráadásul ezek többsége teljesen egy kaptafára készült.
- Jack Stone - 2001
A Town Jr. leváltására született, Jack Stone témát szerintem egyetlen Lego kedvelőnek se kell bemutatni. Ez szintén állandó szereplője szokott lenni a negatív Lego listáknak. A készletek általában végtelenül leegyszerűsített, akciódúsnak szánt City jellegű cuccokat tartalmaztak, tehát sematikus rendőrös épületeket és járgányokat. Ebben az időszakban már a Town utódvonalai se voltak éppen matyó hímzések (ugye ekkor még nem City-nek hívták), de ez még a Town Jr-nál és a City Center-nél is fapadosabb, jellegtelenebb volt. A téma fő bűne azonban a hagyományos minifigura lecserélése volt. Az új „Jack Stone” figurák nyúlánkabbak, kidolgozottabbak, de egyúttal sokkal gagyibb hatásúak voltak, mint bármelyik korábbi Lego figura. Talán a Technic figurákhoz tudnám ezeket hasonlítani, de azok is nagyjából ebben a nem túl dicsőséges időben voltak a porondon. Három év alatt rengeteg készletet és kiegészítő terméket adtak ki, de nem igazán öregbítették a márka hírnevét. Sőt...a végére már masszív veszteséget termeltek.
- Znap - 1998
Ha a Lego-ra, mint építőjátékra és nem játékgyártóra tekintünk, akkor a Znap mindennek az alja. Ez az alaktalan, jellegtelen K-Nex másolat, csak és kizárólag azért született, hogy az épp felfutó K-Nex vitorlájából kifogják vele a szelet. Ez alapjáraton nem sikerült, hiszen akinek tetszett a K-Nex, nem pártolt át erre csak azért, mert a Lego gyártotta, aki pedig a hagyományos System-et vagy Technic-et szerette, szinte biztos, hogy ezt messziről elkerülte. Voltaképpen ember nincs, akinek ezt a játékot ajánlanám és se az alapkoncepció, se a kivitelezés nem méltó a Lego-hoz. Ordas nagy bukás is volt a próbálkozás, ezért nem véletlen, hogy a Bukott Lego témák listámon is előkelő helyen szerepelt. Nálam teljesen egyértelmű, hogy ez minden idők leggyalázatosabb „hagyományos” Lego témája, amit szerintem, ha tehetné, a Lego is kitörölne a saját történelméből.
Természetesen most is elmesélem egy-egy mondatban, hogy mi volt az ami éppen lecsúszott a listáról és miért…
Competition - 1998
Tény és való, hogy a Competition, ami a Tecnic egyik alvonala volt, szintén tartalmazott borzalmas cuccokat, ugyanakkor arányaiban legalább annyi Competiton készlet méltó volt a Technic híréhez, mint amennyi nem, úgyhogy végülis a sokkal avétosabb Speed Slammers-t tettem fel a listára.
Knights Kingdom II -2004
A Knights Kingdom második felvonását az egész Castle történetének egyik abszolút mélypontjaként is lehet értelmezni. A lovagos építhető figurák egészen egyedien borzalmasak voltak. Viszont volt 1-2 értékelhető épületes készlet is a vonalban, úgyhogy a végén meglágyultam és nem tettem fel a listára.
Belville - 1995
A Belville-t azaz a Lego lányok számára készülő 90-es évekbeli húzóvonalát végül azért nem tettem fel a listára, mert férfiszemmel nyilvánvalóan sokkal kevésbé van szemem a lányos készletekhez, mint a fiúsakhoz. Mivel ezt tényleg kislányok milliói imádták, ezért ezt nem tehettem fel úgy, hogy amúgy nem is értek hozzá. Ugyanakkor a Belville figurák „laikus” szemmel is visszataszítóak.
Remélem azért tetszett a felsorolás és senki se vette túl komolyan a véleményemet. Értelmes keretek között persze várom az ellenvéleményeket, illetve a ti listáitokat is! Köszi a figyelmet.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
azt mondták irjak blogot 2020.01.19. 20:28:15
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.19. 20:41:27
azt mondták irjak blogot 2020.01.19. 20:53:03
80asgyerek 2020.01.20. 09:39:30
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.20. 10:40:48
rnz 2020.01.20. 10:44:09
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.20. 11:21:59
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.20. 13:17:34
Igen a civil készletek jók de azt is elsősorban a már rajongó, idősebb gyűjtők szeretik. Most a gyerek ha választhat hogy várkastély vagy fogadó akkor szerintem a fiúgyerekek legalábbis nagyrészt az elsőt választanák. De én is kedvelem a civil cuccokat
A Forestmen ütős lenne, akár csak pár készlet erejéig is
_z_ 2020.01.20. 14:36:27
_z_ 2020.01.20. 14:42:36
_z_ 2020.01.20. 14:50:00
Szerintem a Forma inkabb csak egy egyedi kiserlet volt, nem hiszem, hogy hosszabb tavon terveztek vele. Nekem amugy (az arcedulat leszamitva) tetszik. Egyebkent nem ertem, hogy ha leghajlito kiesett a listabol, akkor ez hogy került bele? 4 keszlet, de gyakorlatilag ugyan az 4 skinnel.
Szegyenkezve, pironkodva vallom be, de nekem a Mixels tetszett… Nem tul legos tema, de jopofa dolgok voltak benne.
A Minecraft meg… Talan az egyetlen elönye hogy a rettenetesen kidolgozatlan keszletek miatt nem von el tul sok fejlesztöi emberanyagot a többitöl… mondjuk en a Brickheadz-et sem igazan ertekelni. Öregszem?
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.20. 14:55:06
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.20. 14:56:46
András Dékán 2020.01.20. 21:39:14
Ui: Egy világháborús felnőtteknek szóló szeriát imádnék
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2020.01.21. 17:52:37
Ha a Minecraft logikai áramköreit utánozná a téma és egyfelől a Technic másfelől a Mindstorm felé meglenne a jó kompatibilitás, akkor rögtön más lenne a helyzet, hiszen ez esetben az ocsmány figura ugyan hátrányt jelentene, de mivel a készletek eleve nem egy adott dolog felépítését, hanem a szabad kísérletezést szolgálnák, ezért a "van ilyen minifig is" irány nem lenne zavaró. A "Minecraftban is felépíteték Westerost" alapon nyitni a középkori tartalmak és sok más kreatív lehetőség felé egy tökéletes téma is lehetett volna, de jelenleg pocsék.
És nem azért, amiket leírsz. Mert a Minecraft rajongónak nem lesz ocsmány a minifig, nem fogja zavarni, hogy alapból ocsmány házat lehet belőle építeni, hiszen Minecraftban is a saját feje után megy az építkezéssel. De évek alatt folyamatosan azt tapasztalja, hogy a LEGO sokkal butább, primitívebb játék, mint a Minecraft, mert pont a lehetőségek hiányoznak belőle, nehéz igazán nagy és látványos dolgot építeni ezzekből a setekből.
És ez a téma olyan játékot másol, amivel bármikor tud a gyerek játszani akár LEGO helyett is, és így ez a set sorozat kevésbé motivál játékra, mint sok más licencelt téma ami kapcsán egy-egy történet a LEGOval játszva válna átélhetővé.
Flow Scapa 2020.01.21. 17:52:45
A klasszikus Pirates és Castle voltak mindig a nagy kedvenceim, ezek akkor sehol sem voltak már.