A sorozat első epizódjában bemutattam nektek a Power of the Force sorozat előkészületeit. A sorozatét, ami tíz év szünet után 1995-ben újra visszahozta a piacra a Star Wars figurákat. Beszéltem az okokról, a piaci körülményekről és az első POTF figurák tervezéséről is. Ma a második epizódban a csomagolásokról és az első járgányokról lesz szó bővebben.
Milyen legyen a 90-es évek Star Wars figurájának a csomagolása? Merült fel a kérdés a Kenner-nél és e tekintetben valami gyökeresen újat akartak alkotni. A vintage figuráknál annak idején mindössze kétszer terveztek ténylegesen csomagolást… Először 1977-ben az első figurák kiadása előtt, amikoris meglehetősen hosszú ideig variáltak a karton kinézetével, majd megalkották a ma is klasszikusnak számító vintage kinézetet. Ez egy nagy központi filmes logót és a filmből származó nagyméretű karakterképet jelentette, ami a bliszter mellett/alatt helyezkedik el. A Birodalom visszavág és a Jedi Visszatér vonalaknál gyakorlatilag csak a filmes logót kellett lecserélni az újabbra. A második tervezési időszak 1984-85-ben zajlott az új Power of the Force sorozat előkészületeinek idejében (ez nem azonos a mai cikkben taglalt POTF2-es vonallal). Itt a kinézet adott volt, de az új, filmektől független sorozatnak egy teljesen új logóra volt szüksége, ami szintén számos változtatáson keresztül nyerte el a végleges formáját. Ez után 10 évig a Kenner nem gyártott Star Wars-os cuccokat, ezért értelemszerűen csomagolástervek sem születtek.
1994-ben az első figurák fejlesztésével párhuzamosan kezdték el az új Power of the Force sorozat csomagolásterveit is elkészíteni, aminél a vezérelv az ikonikusság volt. Fontos volt, hogy a csomagolás független legyen egy adott filmtől (bár az első terveken még Trilogy Edition felirat szerepelt a Power of the Force helyett), azonnal felismerhető legyen – tehát aki csak fél szemmel is ránéz, tudja, hogy Star Wars figuráról van szó. Vagánynak, figyelemfelkeltőnek kellett lennie, hiszen a 90-es évek közepén jelen volt a boltokban egy csomó harsány csomagolású, erős színekkel operáló játékvonal is. Ezek közül kellett egyértelműen kitűnnie az új cuccnak, mégpedig nem a harsányságával, hanem egy letisztult, ám mégis kívánatos Star Wars-os design-al.
A tervezők, a Star Wars saga talán leginkább ikonikus karakterét Darth Vader-t hívták segítségül. A csomagolásoknál először, ám korántsem utoljára, hiszen Vader külleme, ismertsége és vagánysága később is sok esetben volt a reklámkampányok eszköze. Mondhatjuk úgy is, hogy ha egy laikus meglátja Vader nagyúr sisakját, vagy akárcsak a formáját, akkor azonnal tudni fogja, hogy az a termék a Star Wars-hoz köthető, ezért Vader karaktere különösen alkalmas az ilyen célokra. Így nem a Power of the Force 2 sorozat volt az egyetlen, aminél a csomagolástervezés fő vezérfonalát Vader nagyúr sisakja jelentette. A POTF esetén a sisak formáját a kartonban érvényesítették, ám csak az egyik oldalon, így a csomagolás úgy nézett ki, mintha a figurák Vader hátán foglalnának helyet. Az ikonikus sisak a karton bal felső részén foglalt helyet, egyúttal ez volt az első „fejes” csomagolás, ami gyakorlatilag trendet teremtett és később számos más Star Wars karaktert is felhasználtak hasonló módon a többi vonal kartonjain. A sisak részhez a tervezők két alapot használtak fel, az egyik egy Vader-es jelenet volt, ami a Jedi Visszatérben volt látható, a másik pedig egy sisak modell volt, amit a Vader figura elkészítéséhez is felhasználtak.
A hátlapon megjelenő hangsúlyos Vader fej volt az első fix pont a tervezésben, ám a karton formája még nem volt eldöntött kérdés. Egyenes vonalú legyen… vagy ívelt? Esetleg kövesse Vader testvonalait a fejtől lefelé? Mindegyik eshetőséget kipróbálták a tervezési időszakban. A korai terveknél még egy vintage, majd a későbbieknél az első új Farmboy Luke prototípust használták arra a célra, hogy a figura-karton arányt megfelelően eltalálják. Végül annál a változatnál maradtak, aminél a karton jobb oldala egyenes, de a baloldalon a sisak formáját követi a hátlap vágása úgy, hogy egy picit olyan, mintha Vader nagyúr teste a kartonon folytatódna. Ez a megoldás egyébként nem volt teljesen új, a Kenner például a Batman Animated figuráknál is hasonló formájú kartont használt.
A háttér szintén nem volt eldöntött kérdés. A vintage érában a háttér gyakorlatilag megegyezett a karakterképpel, de a G.I.Joe figurák ezen a téren új divatot teremtettek a 80-as évek elején. A klasszikus robbanásos hátteret később számos más játékvonal is ihletforrásnak használta, így a 90-es években már az olyan hátlapok voltak a „divatosak” amelyek valamilyen semleges vagy mintás háttérrel és egy kisebb karakterképpel rendelkeztek, így az új Star Wars figuráknak is hasonlót képzeltek el a tervezők. A háttérre először egy egyszerű fénykardpenge volt az ötlet, ami lilába forduló narancssárga fénnyel világított volna a karton közepén. Ez ugyan nem volt rossz ötlet, ám a színek erőssége és neonossága miatt nagyon elütött volna a Vader fejtől. Ez a színkombináció a szemnek is kellemetlen, de amúgy nem ütött volna el nagyon a kor többi figurájának csomagolásától.
A második ötlet egy „standard” robbanásos háttér volt, ami egyébként jellegében nem is nagyon tér el a végleges változattól. Végül a két ötletet valamelyest ötvözték és a háttér egy narancssárga, nagyon közelről ábrázolt fénykardpenge lett, sötét környezettel, ami így nem ütött el nagyon a Vader fejtől illetve nem volt tolakodóan harsány. Ez a háttér nagyjából meg is maradt a Power of the Force éra végéig, de a narancssárga színt előbb zöldre, majd a Shadows of the Empire figurák esetében lilára cserélték.
A fentebbi képeken a karakterképek evolúciója is végigkövethető. Először nagy, igencsak hangsúlyos karakter képeket képzeltek el, de a háttérrel és a Vader fejjel együtt ez egyértelműen soknak hatott volna az összhatás szempontjából. A karakterképet, így lecsökkentették, majd egy szép vékony trapéz formájú blokkba helyezték, amelyben a karakterek nevének is van egy külön rész. A végleges változatnál ennek a helyét megcserélték, tehát a kép teteje helyett az alá került.
Hosszas formálódás után időre elkészültek tehát a csomagolás dizájnok, amelyek akkoriban is visszafogottabbnak hatottak a többi játékvonalhoz képest. Ez egyáltalán nem is volt baj, hiszen ezeket a cuccokat önmagukban az is eladta, hogy gyerekek milliói (a kb. 85-93 között született generáció) ekkor láthatott először a boltokban Star Wars játékokat plusz a régi gyűjtők is jó ideje ki voltak éhezve az új játékokra. A csomagolás egyébként mai szemmel nem a legkiemelkedőbb munka, a későbbiekben születtek szebb vagy éppen praktikusabb csomagolással ellátott szériák, ám manapság már a POTF2-nek is megvan a -félig-meddig- vintage bája.
A Power of the Force hátlapok 1995-2000 között változtak is egy keveset. A háttérszínt adó fénykardpengék színeit már említettem, de a karakterek képei is többféleképpen jelentek meg az évek során. A sima karakterképet 1996 körül felváltotta egy hologrammos matrica, ami szintén az adott karaktert ábrázolta. A Freeze Frame-el ellátott sorozat nem is kapott karakterképet, hiszen ott a diakép mutatta a karaktert, majd a kései figuráknál vagy csak egy nagyon kicsi fotót használtak, vagy a kiegészítőül szolgáló flashback photo jelentette a karakterképet. Volt még egy érdekes európai kiadás is (1997 körül), amelynél az amerikai kiadásokkal ellentétben egy hatalmas téglalap alakú részben látszódtak a karakterek, de ez csak bizonyos országokban volt elterjedt és gyakorlatilag a Freeze Frame helyett használták ezt a módszert.
A járgányok és a playsetek csomagolásai persze idomultak a figurákéhoz, mind színben, mind pedig dizájnban. A dobozok a vintage érában már megszokott módon zártak voltak, tehát nem „ablakos” dobozok voltak (illetve csak akkor volt ablak, ha figura is járt a cucchoz). A playseteknél és egyéb csomagoknál is nagyjából ugyanez volt a helyzet. Az első évben ugyanakkor playset-el és creature set-el nem tervezett a gyártó.
Amíg a figuráknál a Kenner a gyökeresen új dolgokra törekedett, addig a járművek esetében megmaradtak a jól bevált dolgoknál. Gyakorlatilag az első 1-2 évben egyáltalán nem terveztek új járműveket, hiszen a vintage érában kimagaslóan jó darabok születtek, így volt mihez nyúlni és a Power of the Force-nál nem kellett nulláról kezdeniük a tervezést. A vintage járgányoknak ugyanakkor csak a mintáit használták fel újra, az alakjuk, alkatrészeik és méreteik így megegyeznek, de a 90-es évekbeli kiadások számos más ponton ugyanakkor eltérnek az eredeti alaptól. A színek gyakorlatilag mindig mások voltak, de a műanyag és a matricák is eltértek, így a POTF gépek manapság is azonnal megkülönböztethetőek a vintage változatoktól.
Az eredeti elektronikus funkciók egy részét is megtartották, ám némelyik esetben ezeken talán spórolásból, de kurtítottak egy kicsit, vagy teljesen elhagyták. A nyitó szériában összesen így hét járgány kiadásával számoltak, mindegyik egy-egy kultikus gép, kultikus vintage kiadása alapján készült. Így a Landspeeder-t, a Millenium Falcon-t, a Tie Fighter-t, az X-Wing Fighter-t, az AT-ST Walker-t, a Snowspeeder-t és a Speeder Bike-ot, az új sorozat első figuráival egy időben lehetett beszerezni.
Érdekes még, hogy ekkor jelentek meg első alkalommal a Star Wars figurák történetében, a járgány mellé adott sofőr figurák is. A vintage érában ugyanis a gépek sofőrjei mindig külön, single card-osként jelentek meg és ezt a szokást részben megtartották a 90-es években is. Ám az új Speeder Bike esetében (valószínűleg a jobb eladhatóság érdekében) adtak figurát is a gép mellé. Később aztán több járgány mellé is csomagoltak figurákat, amelyek sokszor egyediek is voltak, tehát külön single card-osként nem lehetett őket (ebben a sorozatban) beszerezni. A járgányok egyébként az újrafelhasználtságuk ellenére legalább annyira népszerűek voltak, mint a figurák, így a széria további részében is folyamatosan adogatták ki őket (sokszor ugyanazokat a járgányokat újabb és újabb csomagolásban), bár a helyüket később részben átvették a playsetek és a creature szettek.
A Power of the Force Star Wars játékvonal a viszonylagos lebecsültsége ellenére történelmi jelentőségű. Ezzel indult el újra a 3,75”-es „basic” Star Wars figurák kiadása 1995-ben aminek a lendülete egészen 2018-ig ki is tartott. A 90-es években gyerekek millióinak (köztük magyar gyerekek ezreinek) ezek a darabok jelentették az első Star Wars figuráikat, így úgy érzem fontos a szériával behatóbban is foglalkozni. A sorozat további részeiben, most már a konkrét kiadásokról lesz szó szépen sorban.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.