Régen volt már ilyen jellegű cikk, ezért úgy gondoltam ma is összeszedek nektek 13+1 kisebb G.I.Joe érdekesség csomagot, ám most nem a figurákkal, hanem kizárólag a járgányokkal kapcsolatosan. A járgányok legalább annyira fontos részei voltak a vintage Joe világának, mint a figurák és ez a terület is legalább annyi jópofa információt tartogat, mint a figurákkal kapcsolatos dolgok. Úgyhogy nem is húzom is időt jöjjön 13+1 G.I.Joe járgány és a hozzájuk kapcsolódó érdekességek.
Skystriker
A Skystriker-nél kevés legendásabb Joe jármű létezik. Természetesen első látásra is látszik, hogy a Joe jármű alkotói szinte teljesen lemásolták a Grumman F-14 Tomcat-et, amire egyébként egyértelműen utal a gép teljes neve is. Az XP-14F Skystriker név ugyanakkor több apró utalást is rejteget. A modern gépek elnevezésében az X az experimental szóra utal, ami annyit tesz, hogy egy még nem rendszeresített, kísérleti gépről van szó. Az F nyilvánvalóan a „Fighter” vagyis vadászrepülő megjelölése, pont úgy, ahogyan az amerikai légierőnél a valóságban is így van, a P pedig úgyszintén ezt jelöli, csak úgymond a régi nevezéktan szerint. A második világháborúban az amerikai vadászok P megjelölést kaptak, ami a pursuit vagyis elfogó szó rövidítése. A gép függőleges vezérsíkja a csomagoláson, a rajzfilmben és a képregényben is fekete volt, míg a játékjárműnél sima szürke. A fekete vezérsíkkal egy valós F-14-es alakulatra, a VF-84 Jolly Rogers századra utaltak (volna) az alkotók, de a játékon ezt a színt valamiért megváltoztatták. Lehet, hogy túl direkt utalás lett volna egy valós csapatra, de sajnos erről nem találtam több információt. Rengeteg nemzetközi változat is megjelent a Skystriker-ből, amelyek csomagolásán a vezérsík mindig fekete maradt, egy kivétellel. Brazíliában végül kijavították ezt az eltérést, amitől ez a csomagoláskép egészen furcsának hat. A modern 2011-es Skystriker kiadáson viszont már fekete volt a játékjármű vezérsíkja is. A Sunbow rajzfilmben is sokat szerepelt a gép, ám a gyengén sikerült rajzok miatt volt, amikor F-14 helyett F-15-re, vagy éppen inkább Su-27-esre hasonlított jobban. A személyzet se mindig volt reális, hiszen az F-14-esnél szükséges a két fős személyzet, de a Joe-k gyakran egy személyben is irányították. Na de legyünk elnézőek, hiszen válogatott elit katonákról van szó…és a G.I.Joe sosem a realisztikusságáról volt híres. Egyébként mind az F-14-es mind pedig a Skystriker három féle rakétával rendelkezik, ám a Sunbow rajzfilmekben az egyiket lespórolták, így a Sparrow és Sidewinder rakéták mellett sajnos a Phoenix-ek sosem látszanak, pedig a játékon egyébként ott vannak.
Flamethrower Pac Rat
A PAC/RAT megnevezés voltaképpen három, pilóta nélküli, önjáró Joe járgányt jelöl, amelyek gyakorlatilag harctámogató, fegyverekkel ellátott robotok. A három közül nekünk most a Flamethrower az érdekes, aminek a jellegzetes, három lánctalpas formáját a Hasbro úgy tűnik nem saját kútfőből találta ki. A járgány szinte egy az egyben megegyezik egy 1977-es japán anime a Crusher Joe egyik járművével a Crawler-el, csak annak a méretei persze jóval nagyobbak. Lehetséges egyébként, hogy a dologra engedélyt is kértek, hiszen a Crusher Joe-ból készült játékokat Japánban a Takara gyártotta, ami (igaz egy kicsit később) a Hasbro egyik fontos távol keleti partnere volt.
Thunder machine
Akik ismerik a Sunbow féle G.I.Joe rajzfilmsorozatot, azok pontosan tudják, hogy az animációk gyakorlatilag hemzsegnek a különféle hibáktól. Feltűnő-eltűnő karakterek, elnagyolt járgányok és egy csomó ilyesmi terheli, de persze ezekkel együtt is szeretjük. Az alkotók ugyanakkor nagyon törekedtek arra, hogy a Hasbro igényeinek megfelelően az egyes karakterek és járgányok olyanok legyenek a sorozatban, ahogyan azokat játékként meg lehetett vásárolni. Ennek érdekében a Hasbro általában képeket küldött a rajzolóknak az egyes, már elkészült játékokról vagy azok prototípusairól. Ez teljesen jól működött, ám számos alkalommal a rajzfilmsorozat készítői, úgymond túl alaposak voltak és olyan dolgokat is megrajzoltak, aminek csak a játékok esetében volt értelme. Ez történt a Dreadnok Thunder Machine esetében is, ahol a küszöbön lévő, a figurák felállítására odahelyezett peg-eket véletlenül a rajzfilmbe is belerajzolták. Ezeknek a bütyköknek nyilván csak a játék verzióban van értelme, úgyhogy a hiba egy kis gondolkodással azért elkerülhető lett volna. Az ilyen jellegű hibák egy csomó más járgánynál is előfordultak néha, de a Thunder Machine-nál volt az egyik legszembetűnőbb.
Tomahawk
Előfordult ugyanakkor olyan eset is, amikor a Sunbow rajzfilmekben (vagy éppen a Marvel féle képregényekben) egy járgány némiképp realisztikusabbra sikerült, mint maga a játék (bár a Joe járgányokon felesleges számon kérni a realisztikusságot). A Tomahawk helikopter egy nagyon érdekes és jól sikerült Joe járgány volt…az alkotók a dizájnját a Chinook és a Sea Knight helikopterekből alkották meg, de erősen átdolgozták illetve erős fegyverzettel látták el, amitől az egész vagányabbra, ugyanakkor kevésbé realisztikusra sikerült. A leírás alapján ez egy minden időjárási körülmények között használható szállítóhelikopter volt, amibe legalább 6-8 figurát be lehetett pakolni. A kopter oldala ugyanakkor teljesen nyitott lett, nem kapott behúzható oldalajtókat, ami egy kicsit ellentmond a leírásban szereplő, „minden időjárási körülményben használható járgány” megállapításnak. Valószínűleg az ajtót a belső tér jobb hozzáférhetősége, a fegyverzet és az egyszerűsítés miatt hagyták el (az ajtónak kellett volna sin illetve akkor a belső tér elemeit is be kellett volna húzni), de ez a Sunbow alkotóit szerencsére nem tartotta vissza. A rajzfilmekben ugyanis a Tomahawk ajtaja behúzható volt és az egész estés G.I.Joe the Movie-ban ilyen állapotában is láthatjuk a gépet.
SHARC
Olyan eset is előfordult, amikor a Sunbow rajzfilmekben azért szerepelt egy Joe jármű rosszul, mert a Hasbro olyan járgányokat is bele szeretett volna tetetni a rajzfilmbe, ami fizikailag még nem állt teljesen készen. A S.H.A.R.C. nevű legendás repülő, amely egyben búvárhajó is, a korai Sunbow epizódokban teljesen máshogy néz ki, mint ahogyan játék formában megvásárolható volt, ugyanis a Hasbro egy korai prototípusról adott át anyagokat a Sunbow-nak, amitől a későbbiekben jócskán eltértek a játékfejlesztés során. A későbbi epizódokban aztán javították a dolgot, de legalább így láthatjuk, hogyan is nézett volna ki eredetileg a S.H.A.R.C. repülő.
Ferret ATV
A Ferret ATV egy legendás, kisméretű Cobra quad, amit szerintem mindenki ismer, aki valaha is foglalkozott a G.I.Joe-kkal. Noha a Ferret vagyis görény / menyét név elég találóan hangzik egy ilyen terepjáró járgánynak, az alkotók eredetileg mégsem ennek, hanem Python-nak szerették volna keresztelni. Milyen szerencse, hogy végül másként döntöttek, hiszen így a Python név megmaradt az egyik legkarakteresebb Cobra csapatnak, a Python Patrol-nak. A Ferret név egyébként még abban is érdekes, hogy nem csak egy járgány, hanem egy Cobra figura is ugyanezt a nevet kapta pár évvel később. Bár a jármű teljes neve Ferret ATV, de azért adott esetben ez akár zavart vagy félreértést is okozhat. Az hogy egy nevet figurához és járgányhoz is felhasználtak, nem volt teljesen egyedülálló dolog, hiszen a Falcon és a Viper nevű glider-ek, illetve az Armadillo jármű is hasonlóan osztozik a nevén egy-egy figurával (bár a Viper csak részben mert ott a figura hivatalos megnevezése Vipers nem pedig szimpla Viper). Az egyes játékvonalak között is bőven volt névcsere, hiszen számos olyan Transformer is létezik, ami a G.I.Joe-ban is használt nevet kapott.
Polar Battle Bear
A Polar Battle Bear Skimobile volt az a G.I.Joe járgány, amivel valamilyen szinten a való életben is eljátszhatott a gyerek. Ugyanis a Coleco nevű cég alvállalkozóként több kültéri játékot is készített a G.I.Joe brand-ből. A háromkerekű bicikli és a szánkó kellett kiadtak egy hómobilt is, ami bizonyos részleteiben (felfestett lánctalp, kormány, sítalp) erősen hasonlított a valamivel később megjelenő Polar Battle Bear-re. Persze a színe nem stimmelt, de ebben a tekintetben a Sunbow rajzfilm se volt semmi, hiszen ott ez a járgány mindenféle festésben látszódott csak abban, nem amivel játékként meg lehetett vásárolni. Mindenesetre a life size Polar Bear elég kemény lehetett, el tudom képzelni, hogy mekkorát csapattunk volna vele gyerekként a hóban.
Dragonfly/Tiger fly
A Dragonfly manapság is az egyik kedvenc G.I.Joe járműve a gyűjtőknek és ez nem volt másként a 80-as években sem. Angliában például az Action Force képregény közönségszavazásán az olvasók többsége a kedvenc járművének választotta, ami talán nem is csoda. A gép egyébként a Bell AH-1 Cobra helikopter implementálása, de persze több ponton is eltér a valós járműtől. A legfontosabb különbség talán a farokrotor hiánya, ami nélkül a Dragonfly kb. irányíthatatlan lenne a valóságban. Érdekes egyébként a helikopter befogadóképessége is, hiszen a Joe járgányban és az AH-1 Cobra gépben is két ülés van, ám amikor a Sunbow rajzfilmben ábrázolták a Dragonfly-t gyakran négyen is ültek benne. Sőt… a rajzolók néha annyira elrugaszkodtak, hogy kvázi szállítógépként is ábrázolták a helikoptert, nyitható oldalajtóval.
X-30 Conquest
Az x-30 Conquest egy kifejezetten imponzáns, egyedi küllemű G.I.Joe gép volt, amely az előrenyilazott szárnyaival egészen jövőbe mutató érzetet keltett. Az előrenyilazott szárnyú gépekkel már a második világháború óta kísérleteztek a repülőgépgyártók, ám tömegesen mégsem terjedt el ez a szárny felépítés. A Conquest esetében a Grumman X-29 kísérleti repülő volt az elsődleges ihletforrás, amellyel a Grumman cég az előrenyilazott szárny repülési tulajdonságait szerette volna kitesztelni. Bár a G.I.Joe gép alkotóit ez a gép, illetve a csak papíron létező Grumman Concept 9 és Rockwell Sabre Bat ihlette meg, de Joe járgány nagyon sok helyen eltért ezektől, főleg a hajtóművek részénél. Emiatt talán sokaknak úgy tűnhet, hogy a Conquest jobban hasonlít egy (a Revell makettje miatt közismert) Su-47 Berkut-ra, de ez a gép elméletileg nem létezett még a Conquest megalkotásakor. A szárnyak és a hajtóművek kialakítását illetve arányait a Hasbro szakemberei is sokáig próbálgatták, amiről jó pár korai ceruzavázlat is tanúskodik. Az 1984-es vázlatokat Guy Cassaday készítette és látszik, mennyire nem volt előre eldöntött kérdés a szárnyak mérete, alakja, a hátsó vezérsík formája és a hajtómű gondolák kinézete. Az biztos, hogy végül nagyon jól lőtték be az arányokat, mert az X-30 Conquest az egyik legveszélyesebben kinéző G.I.Joe repülőgép lett.
RC Crossfire
A Crossfire több szempontból is egy igencsak érdekes Joe jármű. Többek közt ez volt az első és az amerikai piacon egyetlen G.I.Joe járgány, amit rádió távirányítással lehetett mozgatni. A Hasbro nagy valószínűséggel presztízs okokból döntött a piacra dobása mellett, hiszen a versenytársaknak (például a Kenner-nek) már évekkel előtte voltak hasonló járgányai. A Hasbro-nak viszont nem volt saját, jól működő RC megoldása ezért külső segítséghez folyamodott. Megbízta az RC járgányok készítésében már nagy rutinnal rendelkező japán gyártót, a Nikko-t, hogy alvállalkozóként gyártsa le nekik ezeket a járműveket. Így voltaképpen a Hasbro csak a Crossfire csomagolását illetve a figurát adta (no meg a 90 napos visszavásárlási garanciát, ami az esetleges meghibásodások miatt egyáltalán nem volt mindegy). A Nikko fel is van tüntetve egyébként gyártóként a blueprinten és létezik a gépnek egy japán piacra szánt, „G.I.Joe mentes” változata is, amit Thunder Eagle-nek hívnak. Ebből többféle színváltozat is létezik, amelyek alakja azonos a Crossfire-el, viszont a fegyverek, rakéták és egyéb kisebb alkatrészek eltérnek vagy hiányoznak. Ez volt gyakorlatilag az egyetlen vintage Joe járgány, amit ablakos dobozban és nem zárt dobozban vagy bliszterben értékesítettek, ami szintén különlegessé teszi. A járműből kétféle működésű változat is készült, az egyiket Alpha 27-nek a másikat Delta 49-nek nevezték el és ez a szöveg látható is a jármű matricáin, így könnyű eldönteni, hogy éppen melyik változattal van dolgunk. Az Alpha 27 27Mhz-en, a Delta 49 49 Mhz-en kommunikált, így a két változatot nyugodtan lehetett egymás mellett használni anélkül, hogy az irányításuk interferált volna. Bár jól sikerült darab volt, de a Hasbro mégsem próbálkozott többet RC járgányokkal a vintage érában (kivéve az európai vadhajtásokat), mert a Crossfire előállítási költsége a sokszorosa volt egy hagyományos Joe járműnek, így a végfelhasználói ára is igencsak borsos volt, amit a vásárlók többsége nem fizetett meg. A Crossfire indulóára 75-80 dollár volt, ami akciózás után is csak 40-ig vánszorgott le, míg ugyanezért a pénzért meg lehetett venni mondjuk a Raider-t és a Mobile Command Center-t is együttvéve….ráadásul a gigantikus méretű Defiant is csak 100 dollár-ról indult.
Defiant
A Defiant egy elképesztő játék. Gyakorlatilag ez a második legnagyobb Joe járgány vagy playset, ami a vintage érában megjelent és a rengeteg apró részlet miatt szerintem ez sikerült a legjobban. A gép maga egy érdekes lapos formájú rakétából és a hátán helyet foglaló futurisztikus alakú űrsiklóból áll, ami egy hatalmas lánctalpas kilövőplatformon helyezkedik el. Az egész nagyon túlzó és kevéssé realisztikus, ám van egy pontja, az űrsikló, aminél az embernek az az érzése, hogy valós tervek ihlették. Nos, ez így van, de azt nem lehet kijelenteni, hogy egy konkrét gép alapján tervezték volna meg a Defiant űrsikló gépét. Ami egyértelmű, hogy a Nasa Nar A programjának siklóterveit biztosan látták a tervezők, hiszen a Defiant egy kicsit hasonlít a Grumman koncepciós rajzára és más tervekre is. Egyesek a francia Hermes űrsikló hatását tartják egyértelműnek, de az biztos, hogy az alkotók itt is külső helyről szerezték az ihletet. A Defiant űrsikló részét később némiképpen áttervezve Crusader néven is kiadták, aminek a dobozképe is egy az egyben olyan, mintha egy korabeli valós űrsikló terv koncepciós rajzát látnánk. Ugyanakkor érdekes módon mindkét gép egy olyan valós tervre hasonlít a legjobban, ami sokkal később keletkezett, mint a Joe járgány, így az is elképzelhető, hogy az 1996-tól fejlesztett ( és sajnos nem megvalósult) X-33-as űrhajó küllemébe, egy azóta felnőtt rajongó belevitt egy kis Defiant-os stílust. Persze azért ez csak erőltetett következtetés. Az viszont tényszerű dolog, hogy a Defiant volt a legdrágább G.I.Joe járgány annak idején, a maga 100 dolláros ajánlott fogyasztói árával (a Defiant-nál nagyobb USS Flagg is csak 90 dollár volt…de ne feledjük akkoriban más volt a dollár értéke és a szimpla figurák csak 1-2 dollárba kerültek)
Night Raven
Szinte mindenki tudja, hogy a mindannyiunk által kedvelt óriási és egyben gyönyörű Cobra gép a Night Raven erőteljesen merített a Lockheed SR-71 repülő külső megjelenéséből. Azt már talán kevesebben tudják, hogy az alkotók a világ leggyorsabb repülőgépe mellett ihletet merítettek egy filmben szereplő, fiktív gépből, az 1982-es Tűzróka című Clint Eastwood film szuperrepülőjéből is. Az utóbbi gép a filmben egy MIG-31-es volt, ám teljesen másként nézett ki, mint egy valódi MIG-31-es. Igazából a Raven olyan, mintha a két gép megoldásait fele-fele arányban összekeverték volna, de a pilótafülke abszolút Firefox-os. Az eredmény mindenesetre nagyon jól sikerült.
Detonator
Bár ez a gépen nem lett kihangsúlyozva, de a Detonator volt az első G.I.Joe (azaz Cobra) járgány, ami Nerf azaz szivacs rakétákat tudott kilőni egy léghajtásos kilövő segítségével. Ez a lövedék ténylegesen Nerf gyártmány volt, ami azért volt lehetséges, mert a Nerf brandet birtokló Parker Brothers-t, a Tonka-Kenner felvásárlással együtt 1991-ben megszerezte a Hasbro. A felvásárlás után megindult a különféle brand-ek szabadalmainak keresztbe hasznosítása, így a szivacslövedékek-et és a kilövő mechanizmusukat is implementálták a Joe világába. Prototípus korában egyébként a lövedék még szürke volt, később cserélték csak le a szemsorvasztó UV narancssárgára. A Detonator mellett a 12”-es figurák is kaptak ilyen lövedékeket, de még évtizedekkel később is próbálkozott ezzel a Hasbro hiszen a Star Wars Rogue One játékvonal járművei hasonló lövedékeket kaptak 2016-ban
+1 És jöjjön a válasz arra a kérdésre, amire szerintem sokan kíváncsiak, akik valaha is fürödtek együtt gyerekként a G.I.Joe játékokkal…. mely Joe járgányok úsznak tutira a vízen? Nos, valójában egészen sok teszt lelhető fel a youtube-on erről a kérdéskörről, úgyhogy elég jól látszik, pontosan mely járművek nem süllyednek el. Egy picit több ilyen is van, mint amire tippeltem volna. Természetesen a hajó jellegű járgányok vannak többségben, de ezektől azért el is várja az ember. Tökéletesen fennmarad a vízen a Killer Whale légpárnás hajó, ami annyira talán nem is meglepő. Fennmarad a Moray, amivel elképesztően jó kádcsatákat tudtam volna nyomni gyerekként. Fennmarad a Hydro Sled, még figurával együtt is, a Water Moccasin és a S.H.A.R.C. is. Ami némiképp meglepő, hogy a G.I.Joe APC csapatszállító is úszóképes, még úgy is, ha tele van rakva figurával illetve a Warthog járgány se süllyed el. Ellenben a Devilfish motorcsónak nagyon instabil a vízen ezért felborul, a Night Landing csónak, pedig úgy ahogy van, elsüllyed.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.