Brazil exkluzív G.I.Joe járgány és tüzérségi üteg az Estrelá-tól
A múlt héten már elmerültünk egy kicsit a brazil G.I.Joe kiegészítő cuccok világában, de úgy gondoltam időzzünk el még egy kicsit az Estrela más G.I.Joe különlegességeinél is. Ugyanis a brazil G.I.Joe kiadások rendkívül sokrétűek voltak és számos érdekességet tartalmatnak, amiről még érdemes beszélni. A mai témánk így két brazil exkluzív G.I.Joe játék lesz, a Torpedo és a Lanca Missil.
Ahogyan azt már az előző cikkben is kiveséztem, Brazíliában a nagy múltú Estrela nevű cég kapta meg a G.I.Joe licenszet, így 1984-től kezdődően a dél-amerikai országban is beindulhatott a G.I.Joe-k forgalmazása. Az Estrela esetében viszont nem csak átcímkézett vagy átcsomagolt termékekről volt szó, hanem minták alapján, saját maguk gyártották a játékokat, amelyek majdnem azonos színvonalon álltak, mint az amerikai társaik. Ugyanakkor a brazil Joe-k mind anyagukban, mind külsejükben, mind pedig a csomagolásukban is valamennyire eltértek a megszokott amerikai vagy európai játékoktól. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy számos jól ismert Joe karaktert más fegyverrel adtak ki (pl. Blaster-t Tele Viper fegyverrel, Voltar-t kilövővel és Alley Viper fegyverrel), néhány karaktert eltérő festéssel (Spirit, Rampart), de az is előfordult, hogy egy eredetileg nem sub-team-be sorolt figurát, ők sub-team-es festéssel, illetve csomagolásban dobtak a piacra (Eco Warriors Maverick, Sonic Fighters Scoop, Tiger Force Shipwreck). Ezen kívül létrehoztak teljesen saját sub-team-et is (Forca Fera), eredetileg járgányok mellé szánt sofőr figurákat, single card-osként adtak ki (Overlord, arany Destro ) és eredetileg single card-os figurákat is átsoroltak glider pilótának (Cross Country, Crimson Guard Commander). A figurák kiadása így finoman szólva is totálisan más volt, mint Amerikában vagy Európában, úgyhogy egyáltalán nem meglepő, hogy ugyanez a járgányokra és más cuccokra is igaz volt.
A brazil kiadások a járgányok tekintetében is meglehetősen változatos képet mutattak. 1984-1995 között itt is rengeteg hagyományos Joe járgányt adtak ki, de ezek általában eltértek a nálunk megszokottaktól. Az rendszeres volt, hogy alapból pilótával rendelkező gépeket, pilóta nélkül adtak ki (Skystriker, Awe Striker), de itt is megvoltak az eltérő festésű (piros Water Moccasin, Dreadnok Cycle) és a sub team-be sorolt, amúgy nem sub-team-es variálások is (Python Patrol Swampfire, Slaughters Marauders Battle Barge), sőt olyan is előfordult, hogy az oldalt is benézték, tehát G.I.Joe járgánynak adtak ki, amúgy Cobra cuccot (Fang). Úgyhogy ezen óriási káosz alapján egyáltalán nem meglepő, hogy a derék Estrela két esetben olyan G.I.Joe cuccot is kreált, ami sehol máshol nem létezett a világon.
Az első ilyen termék, már rögtön 1984-ben megjelent, vagyis rögtön a Commandos Em Acao vonal hajnalán. A Lanca Missil nevet kapta és jellegében nagyon hasonlított a többi korai Joe tüzérségi ütegre. A G.I.Joe vonalban ugyanis nem csak figurákat, járgányokat, hanem kisebb épületeket, kiegészítő csomagokat és tüzérségi eszközöket is adtak ki, amelyeket a brazilok is kiadtak a saját csomagolásukban. A HAL (Heavy Artillery Laser) mellett náluk ugyanakkor nem a FLAK (Field Light Attack Cannon) volt a másik ilyen tüzérségi cucc, hanem a FLAK alapján csináltak maguknak egy újat, a Lanca Missil-t vagyis a rakétakilövőt.
Amint az jól látszik, a Lanca Missil teljesen nyilvánvalóan a FLAK alapján lett megcsinálva, de a részletei jóval egyszerűbbek, így nem beszélhetünk másolási kísérletről. A lábazat hasonlóan három ágú, de jóval kevesebb részletet tartalmaz és sokkal inkább rossz műanyag hatású. A felépítmény nagyon egyszerű, nem raktak rá ülést, ahová be tudna ülni a figura, így maximum csak mögé lehet állítani. A felépítmény forgatható, a kilövő csöve pedig mozgatható fel le és ha minden igaz, ezt a részt egy 70-es évekbeli nagyobb Joe jármű ágyújából alakították át. Ugyanakkor a szimpla cső helyett a brazilok egy rugós kilövőt építettek be (sokkal hamarabb, mint a Hasbro az amerikai Joe-knál), amellyel ki lehetett lőni a két mellékelt gumihegyű rakétát. A rakéták picit esetlenül néztek ki és a kilövő mechanizmus gombja is könnyen tört, de azért a helyi viszonylatokhoz képest megütötte a mércét. A Lanca Missil manapság igen keresett a nemzetközi Joe-kat kedvelő gyűjtők körében. Bár nem számít extrém ritkának, azért az árát jócskán megkérik, főleg azért, mert a forgalomban lévő példányok nagy részénél törött a kilövő gombja.
A másik brazil exkluzív Joe cucc szintén nagyon egyedinek számít, de természetesen ez se nélkülözi a korábbi alapokat. A Torpedo egy G.I.Joe siklójárgány volt, amelyet egy bordás műanyag szalag segítségével lehetett felhúzni, majd mozgásra bírni (hasonlóan, mint az amerikai Battle Copter-eket). Az együléses gép fegyverzetet nem kapott, csak két sugárhajtómű szerű alkatrészt és három kereket, amelyek közül a középső felet a mozgásért. Leginkább a színétől lett Joe jellegű, hiszen ugyanolyan zöld színt kapott, mint a korai Joe járgányok többsége. A pilótafülkén ugyanakkor látszik, hogy a gép nem a G.I.Joe vonalhoz készült, hiszen a figurák csak nagyon kényelmetlenül, esetlen pózban férnek bele.
Ez a gép önmagában nem brazil találmány volt, de a G.I.Joe járgányként való felhasználása az egy mindenképpen meglepő brazil sajátosság volt. Ugyanis ez a cucc eredetileg a Kenner által kitalált SSP játékvonal egyik tagjaként született még 1970-ben. Az SSP (Super Sonic Power) játékok nagy méretű, kilőhető járművek voltak, amelyekbe általában csak beépített figurákat tettek, így eredetileg nem 3,75”-es figurák hordozására készültek. Ez látszik is a pilótafülke nem megfelelő méretén. Az Estrela természetesen hivatalos úton szerezte meg az SSP licenszét és így a hetvenes évek közepétől kezdve egészen a 80-as évek elejéig gyártottak különböző SSP játékokat, közte egészen egyedieket is, például disney figurákkal ötvözötteke. Arra viszont szerintem nem nagyon kaphattak engedélyt, hogy egy Kenner alapú cuccból Hasbro G.I.Joe terméket varázsoljanak, hiszen a Kenner akkor még nem volt a Hasbro tulajdonában. Ez a helyzet jogilag ma már elképzelhetetlen, de valahogy mégis megoldották és így a gép 1986-ban teljesen hivatalosan megjelenhetett. Relatíve elterjedt is volt, sokat eladtak belőle.
A két brazil exkluzív cucc közül a Torpedo a kevésbé ritka, ugyanakkor ez a szélesebb körben ismert és talán többen is keresik. Az is előfordult már, hogy amerikai SSP pédányokból custom-oltak egyet-egyet. Az ára azért ennek ellenére elég magas szokott lenni és nem könnyű a Torpedo beszerzése.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.