A törölt Landspeeder Chaser jármű
Mostanában a modern Star Wars érdekességek rovatban egy kicsit túlsúlyba kerültek a Power of the Force-al kapcsolatos cikkek, de hát nem tudok mit tenni, ha egyszer ebben a vonalban szinte kimeríthetetlen a potenciál. Ebben az időszakban (1995-1999) ugyanis rendkívül intenzív termékfejlesztés folyt, aminek során nagyon sok új ötlet, próbálkozás és kísérletezés jellemezte a Kenner szakembereinek munkáját. Ezen próbálkozások egy jó részéből aztán vagy nem lett semmi, vagy csak sokkal később kezdtek velük valamit, viszont sok esetben a próbálkozások nyomai (dokumentumok, képek, prototípusok) azért fennmaradtak az utókor számára. A mai cikk tárgya egy picit kevésbé volt innovatív, mint a korábban kitárgyalt dolgok, hiszen már a vintage időszakban is létezett ehhez hasonló cucc, ám mivel megint egy elkaszált projektről van szó, ezért mindenképpen érdemes beszélni róla. Következzék hát, a törölt Landspeeder Chaser jármű.
A 3,75”-es Star Wars figurákhoz készült, de motorizált, távirányítóval működő járművek történelme gyakorlatilag egy idős a Star Wars figurákkal, hiszen az első ilyen járgány, a Sonic Controlled Landspeeder már nagyon korán, 1978-ban megjelenhetett. Nem sokkal később követte a hasonló elven működő Radio Controlled Jawa Sandcrawler is, ami manapság a vintage gyűjtők egyik nagyon kedvelt célpontja. A két járműben közös volt, hogy vezeték nélküli távirányítóval működtek, ennek segítségével mozogni tudtak, nagyon drágák voltak, illetve elég magas volt a meghibásodási arányuk. Ennek ellenére ezek a termékek mégis népszerűek voltak, így amikor a Kenner és a Lucasfilm 1995-ben újjáélesztette a Star Wars játékvonalat, hamar újra az asztalra került a távirányítós járművek kérdése is.
A Kenner hasonló taktikát követett, mint a vintage időszakban. Először 1995-ben piacra dobták a sima Landspeeder járgányt, ami a vintage kiadáson alapult, de azért alaposan átdolgozták és új festést is kapott. Ez után, 1996-ban kezdtek el dolgozni a távirányítós változaton, ami természetesen az 1995-ös kiadáson alapult. Az elektronikát itt is a járműtestbe építették, de volt egy nagyon lényeges eltérés, a vintage változat megoldásához képest, ezt ugyanis egy jóval olcsóbb, drótos távirányítóval, nem pedig rádiós távirányítóval álmodták meg. Annak ellenére, hogy a távirányítós cuccok azért elég sokat fejlődtek 1978 óta, a Kenner úgy vélte, hogy felesleges kockáztatni és a korábban magas meghibásodási arányt mutató antennás távirányító helyett, itt egy drótos megoldást választottak. A dolog nyilvánvaló gyengeségét (hiszen a drótos távirányítós cuccok azért akkoriban már kicsit gagyinak számítottak, legalábbis elég sok hasonló olcsó, kínai cucc volt a piacon) úgy próbálták meg kompenzálni, hogy a távirányítót Imperial Shuttle alakúra tervezték meg. Ez ugyanakkor azért nem jelentett egy túl nagy selling point-ot, de végülis, azért nem nézett ki annyira rosszul. A távirányító segítségével a jármű természetesen előre és hátra mozgásra volt képes.
A Landspeeder Chaser prototípusáról először Vic Wertz számolt be a 2005-ös Star Wars Celebration-ös előadásában. A bemutatott polaroid képeken látszik, hogy a prototípus 1996-ban teljesen működőképes, gyártásra kész állapotban volt, sőt még egy doboz mock up-ot is készítettek hozzá, hogy lássák, milyen elrendezésben fog majd a termék az ablakos dobozba kerülni. A képen úgy tűnik, hogy az eredeti Landspeeder festéséhez nem nyúltak, tehát csak az elektronika és a kerék beépítés volt, amiben ez a változat eltért az eredetitől, de a katalógus képen mégis úgy tűnik, mintha ennek a változatnak egy kicsit sötétebb festést terveztek volna.
Na de mi történt? Hiszen itt már nyilvánvalóan olyan fázisban járt a termékfejlesztés, hogy szinte csak dobozba kellett volna tenni a cuccot és mehetett volna az üzletekbe. Nos…mondjuk úgy, hogy a viszonteladók közbeszóltak. A Kenner kivitte a prototípust az 1997-es Toy Fair-re, hogy megmutassa a viszonteladóknak, illetve betették a gépet a Toy Fair-en elérhető katalógusukba is. Ugye a Toy Fair az a fórum, ahol a játékgyártók találkozhattak a legnagyobb viszonteladóikkal, így első kézből hallgathatják meg a véleményüket, benyomásaikat az új termékekről, majd ezek alapján levonták a következtetéseket. Nem egy nagyszerű termék vérzett el annak idején a Toy Fair-es visszajelzések miatt (Pl. Kenner Alien Dropship). A Landspeeder Chaser viszont a várkaozásokkal ellentétben abszolút nem fogta meg a viszonteladókat. A gyenge érdeklődést leginkább az elavult technológia és az indokolatlannak tartott magasabb ár okozta, mert a viszonteladók úgy gondolták, hogy a vásárlók ezért a változatért nem fognak jó pár dollárral többet kiadni, mint a sima változatért. Ezen kívül éppen már rengeteg Star Wars termék volt a boltokban, úgyhogy alaposan át kellett gondolnia a boltoknak, hogy minek biztosítanak helyet a limitált polchelyeken.
A negatív fogadtatás után a Kenner aztán visszavonulót fújt és törölték a projektet. Ebből következően a még csak papíron létező többi, hasonló elvek mentén elképzelt távirányítós járgányt is törölték, teljesen érthető módon. A Power of the Force vonal így nem rendelkezett 3,75”-es figurákhoz használható távirányítós járgányokkal. A prototípus aztán gyakorlatilag eltűnt, elkallódott (vagy megsemmisítették), így ma csak pár kép őrzi a sikertelen projekt emlékét.
Ugyanakkor a Power of the Force vonal azért mégsem maradt teljesen távirányítós termékek nélkül. Egyrészt tanulva egy kicsit a korábbi hibákból, 1997 végén piacra dobtak két, rögzített figurákkal rendelkező (Luke, Biker Scout), immáron rádiós távirányítóval vezérelhető Speeder Bike-ot, ami a közepén található nagyméretű kerék segítségével tudott mozogni. Ezeket a gépeket viszont nem lehetett a sima, 3,75”-es figurákhoz használni, gyakorlatilag önálló játékok voltak. Másrészt szintén 97-ben kiadtak egy hasonló, drótos távirányítóval működő, nagyméretű R2 figurát is. Úgyhogy a Kenner azért teljesen nem hagyott fel a távirányítós cuccok erőltetésével.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.