A SOEDA Power of the Force koncepciói
A Hasbro 1991-ben megvásárolta a Tonka csoportot, amivel a birtokába került (a számtalan licensz, köztük a Star Wars licensz mellett) a nagymúltú Kenner cég is szőröstül-bőröstül. Bár kezdetben a Kenner még viszonylag önállóan tevékenykedett a Hasbro égisze alatt is, de azért várható volt, hogy az átszervezések és a párhuzamosságok kiiktatása után a céget majd szépen lassan beolvasztja magába, a nagyobbik hal. Volt ugyanakkor egy pár Kenner munkatárs, akik nem várták meg, hogy el kelljen költözniük vagy lapátra tegyék őket, így 1991-ben kiléptek a Kenner kötelékéből és önálló vállalkozásba kezdtek. A legendás játéktervező Jim Swearingan (akinek például a vintage Death Star playset-et köszönhetjük), Tom Osborne a Kenner dizájnért felelős igazgatója, illetve Tim Effler (Ő is nagyon kreatív elme volt) tervező, a koncepciókért felelős vezető egyesítették erőiket (+ a pénzüket) és megalapították a SOEDA Design elnevezésű tervezőcéget. A cég természetesen maradt Cinncinnati-ben és továbbra is főként játékok tervezésével foglalkozott, hiszen ez a három ember az ezt megelőző 15 évben igen nagy tapasztalatot szerzett a játékötletek kidolgozásában, illetve a játéktervezésben. Bármennyire is meglepő, a függetlenedő alkalmazottak elsőszámú ügyfele a Kenner majd a Hasbro lett, akik így lazább kötelékben, alvállalkozóként tudták használni a jól ismert tervezők ötleteit. Ezekből a munkákból aztán jópárat siker is koronázott. Dolgoztak a modern Star Wars figurákon, a Jurassic Park cuccokon és a Karib Tenger Kalózaihoz kapcsolódó játékokon is, de a SOEDA természetesen más gyártókkal is szóba állt, nem csak kizárólag a Hasbro-val, illetve a játékokon kívül terveztek más „ipari” dolgokat is például uzsonnásdobozokat. Valamikor aztán 1997 környékén kaptak egy újabb megbízást a Hasbro-tól. Akkor még futott a Power of the Force játékvonal, aminek a tervezésébe a SOEDA is besegített, de ekkor kaptak egy érdekes, külön feladatot is. Játékötleteket, koncepciókat kellett kitalálniuk arra, hogy hogyan lehetne feldobni az addigra csökkenő eladásokat mutató Power of the Force szériát.
A SOEDA elvégezte ezt a feladatot. Számos koncepciós board-ot készítettek, némely esetben egészen elrugaszkodott ötletekkel, de sajnos azt nem lehet tudni, hogy pontosan hány ilyet adtak át a Hasbro-nak és azt sem, hogy ezekből az ötletekből pontosan mennyi valósult meg. A prezentációs board-okból ugyanakkor előkerült már pár – fel lehet ismerni őket a hátoldalon található SOEDA matricáról- viszont ezek kivétel nélkül olyan ötleteket mutatnak nekünk, amelyek nem valósultak meg. Ezek közül most hármat fogunk megnézni.
Egy korábbi cikkemben – teljesen véletlenül – már mutattam nektek egy ilyen játékötletet. A Power of the Force Figure Customization Kit is ennek a munkának a keretein belül született….és hát abból se lett semmi.
De a Customization Kit-en kívül is születtek érdekes ötletek. Ilyen volt például a Scene Stickers nevű kiegészítő, amelyet egy Ackbar figurával illusztráltak. A figurák mellé ebben az esetben kis, Star Wars filmjeleneteket mutató, számozott matricákat adtak volna, amelyeket összegyűjtve, majd a megfelelő helyekre ragasztva, egy nagy Yoda-t ábrázoló „pixel képet” tudott volna kirakni a vásárló. Gondolom az alapot képező képet/ mintát mail in formában lehetett volna beszerezni, hasonlóan a Freeze Frame-ek albumjához. Szerintem ez az ötlet egyáltalán nem volt rossz, hiszen a kis matricákat önállóan is lehetett volna használni és a figuránkénti 8-10 matrica biztosan pozitívan befolyásolta volna a vásárlási kedvet. Ugyanakkor persze ennek az ötletnek voltak hátulütői is. Ahogy elnézem a Yoda képet, irgalmatlan sok figurát kellett volna megvenni, hogy az ember ki tudja rakni a képet. A matricák mennyiségét pedig nehéz lett volna szignifikánsan csökkenteni, hiszen akkor a kirakott kép minősége nem lett volna megfelelő. Ezenkívül, ha a matricák véletlenszerűen lettek volna az íven (ahogyan a koncepciós képből következtethetünk) akkor az előállítás is kissé körülményes, következésképp drága lett volna a gyártónak.
Ez a másik ötlet pedig nagyon ismerős lehet – a mai – gyűjtői szemünknek. A SOEDA azt találta ki, hogy a már kiadott figurák mintáinak újrafelhasználásával, lehetne csinálni egy színes, „prototípus” sorozatot, amelyben a figurák előállítása során létrejött tarkabarka „First shot prototípusokra” hajazó darabok szerepelnének. Vélhetően ők sem az eredeti First shot-okat tették volna a pakkokba, csak a hasonmásukat, bármennyire is ezt sugallja a hátlapszöveg. Ismerős ez az ötlet? Nos…igen. 1997-ben erre a Hasbro nem volt vevő, viszont sokkal később, 2019-ben a Retro Collection keretein belül ezt a dolgot mégiscsak megcsinálták. Az már más kérdés, hogy nem lett túl nagy sikere a dolognak.
Abban biztos vagyok, hogy a SOEDA ennél sokkal több board-ot adott át a Hasbro-s srácoknak, de sajnos még csak ennyit találtam meg. Remélem a későbbiekben még elő fognak bukkanni. A későbbiekben a cég még rengeteg játékon dolgozott, Jurassic Park-on, Men in Black-en, Alien-en és ők tervezték a 2007-ben Év játéka díjas Pirates of the Caribbean II. Ultimate Black Pearl Pirate Ship playsetet is. 2008 körül aztán a céget bezárták, Tim Effler még 2005-ben kilépett és elment tanácsadónak, Jim Swearingen nyugdíjba vonult, Tom Osborne pedig az egyetemi munkájára és a saját OZ Design nevű cégére koncentrált.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.