Interjú rovat - Interjú Györggyel a 80-as, 90-es évek játékimportjának egyik "atyjával" - 5.rész

A mai epizódunkban megint elég sok mindenről sikerült beszélgetnünk Gyuri Bácsival… egészen sokat értekeztünk a Matchbox-okról, beszéltünk a különféle promóciós rendezvényekről, volt persze megint némi G.I.Joe és a „Triálos” Star Wars kiállításos képről is megkérdeztem őt. Tartsatok velünk ma is.

bekescsaba_1990_november_26_jatekosztaly_a_bekescsabai_ii_szamu_tegla-_es_cserepgyar_egykori_epuleteben_melyet_a_korosmenti_skala_1.jpg

Mivel előfordulnak visszautalások is, korábbi beszélgetéseinkre, ezért ha valaki még nem tette… feltétlenül olvassa el az előző részeket

0.rész Bevezetés

1.rész Star Wars figurák, G.I.Joe-k

2.rész Rendszerváltás, Hasbro, Gulliver, társasjátékok

3.rész Első Star Wars figurák, G.I.Joe rajzfilm, Aliens, Jurassic Park, Lego

4.rész Katalógusok, Mattel, Sindy, Action Man, Playmobil

Mikor és hogyan találkozott először a Matchbox autókkal?

Emlékszem rá, hogy 1969-ben találkoztam először a Matchbox-al, akkor, amikor dolgozóként kölcsön adtak egy raktárba és megérkezett oda egy Matchbox szállítmány. Egy zöld-sárga BP jelzésű tartálykocsit láttam ekkor, ami emlékeztetett a pár órával előtte átvett kínai szállítmányból egy nagyon hasonló autóra. Arra is emlékszem, hogy 28 forintba került akkor egy ilyen kisautó. Nem véletlenül beszéltünk a múltkor arról, hogy mondjuk 10 forint volt egy favágó persely…mert akkor ez az ár a játék méretéhez képest soknak tűnt. De azért nem volt olyan drága végülis, mert mégiscsak egy modellhű termékről beszélünk….de a hazai termékekhez képest azért magas volt az ára. Akkoriban a kisautó termékcsoportnak a fő szállítója a lemezárugyár volt, ők ilyen lendkerekes kocsikat is csináltak, meg hasonlókat és azokhoz képest a Matchbox autók ugyan kicsik voltak ellenben nagyon szép csomagolásban érkeztek. Kicsit más jelegűek, kidolgozottabbak voltak és ez utóbbi érződött minden egyes darabon. Utána visszakerültem a gyerekkocsi raktárba, mert eredetileg onnan kerültem át és ez a kölcsönadás csak pár hónapig tartott. A többieknek aztán meséltem is a Matchbox-okról és ők már tudtak is ezekről valahonnan. Már biztos találkoztak velük korábban és megütközést is keltett, hogy én ezt eddig nem ismertem. Mi akkoriban dolgozóként nagyjából csak azokkal a termékekkel találkoztunk, amit éppen abban a raktárban tároltak, ahol végeztük a dolgunkat.  Aztán később sokáig csak a márkanevet hallottam, de valamivel később már én is vásároltam ilyeneket a gyerekeimnek. Az Alpári Gyula utcában volt egy Konsumex valutás bolt… és ott vettem 1-2 kisautót később.

dscf6474.JPG

Úgy tudom, hogy később azért szorosabb kapcsolatba is került a céggel. Ez hogyan történt?

Szorosabb kapcsolatba 76-77 környékén kerültem a termékkel és magával a céggel is, amikor elkezdtem külföldi vásárokra járni. Azt hiszem 77-ben voltam először lipcsei vásáron és ott az egyik emeleten a Konsumex-nek volt egy standja. Persze nem csak nekik… ott voltak a csehek, a szovjetek a bolgárok és mindenki szeretett volna valamit eladni. De mi nem ezért mentünk, mi akkor éppen azért mentünk ki, hogy az NDK importot véglegesen specifikáljuk és megpróbáljuk a lehető legjobb összetételt elérni.

Igen erről beszéltünk már, hogy több váltó legyen a vasutakhoz és ilyesmi.

Az mindig hiánycikk volt…. Az volt a lényeg, hogy a rendelkezésre álló x millió transzfer rubelből a legjobb összetételt próbáljuk meg elérni. Sose volt elég jelző, hiába adtak többet belőle….azt kellett elérni, hogy legyen azért minden… váltó is, meg tt garnitúra….mert ráadásul a nem modellezők ugye karácsony környékén leginkább garnitúrákat akartak venni, nem csak 1-1 elemet szerettek volna berakni a fa alá. Na de…a Konsumex standtól nem messze, néha szemközt… a Lego-nak és a Matchbox-nak is voltak standjai. Mi pedig mindig elmentünk ezeket megnézni, ami éppen ki volt téve. Kicsit szűkös kirakat volt, de azért mindig volt egy kis bemutató. Egyszer az egyik ismerős üzletkötő valamiért átment ezekhez a srácokhoz és szólt, hogy menjek át vele, nekem meg éppen nem volt más dolgom, úgyhogy átmentem. Itt összeismerkedtünk a Matchbox-osokkal, majd később beszélgettünk a Lego-val is. Beszélgettünk, nézelődtünk és csodálkoztunk. Meg persze ismerkedtünk...a Matchbox-nál például ki volt rakva egy darts tábla… én sosem játszottam addig, de akkor játszottunk egy darts partit és nagyon megszerettem. A játékot is meg azt a munkatársat is, akivel játszottunk. Az egyik ottani kolléga, akivel a kapcsolatot tartottuk még utána nagyon sokáig képviselte a Matchbox-ot. Úgyhogy két emberrel már kezdettől nagyon jó kapcsolatom alakult ki, ami nagyon sokáig tartott. Mindig megmutatták az új fejlesztéseiket, az új irányokat, de konkrét üzleti kapcsolatba csak egy kicsit később kerültem velük. Akkor, amikor először találkoztunk ők egyébként tudták, hogy épp semmi üzlet nem lesz, de ettől függetlenül szimpatikusak voltunk egymásnak és később azért jól is jött ez a kapcsolat.  Innentől kezdve minden valamirevaló vásáron találkoztunk és volt, amikor egy-egy italt is megittunk. Persze nem inni mentünk oda, pláne napközben… de akár ihattunk is volna, viszont azért elsősorban a munka volt a fontos.  Egyik ilyen kiállításon sem úgy volt, hogy csak kimentünk, megbeszéltük a dolgokat és hazamentünk…volt az egésznek egyfajta szertartása. Onnantól, hogy ki mikor tudott fogadni minket, a gyártók standjainak meglátogatásán át egészen a kapcsolatépítésig, minden hozzá tartozott. Persze mindenhová a német külkereskedővel kellett menni és akárhová csak úgy nem is mehetett be az ember, ugyanúgy ahogyan ma sem.

Mi volt a Matchbox-okkal kapcsolatos munkája?

Még a TRIÁL-os időszakban, amikor megkaptuk a kereteket a minisztérium által, akkor a főnökség összehívta a referenseket és megmondták, hogy mire mennyi pénz jut. Ekkor mondjuk megmondták, hogy Gyuri.. ennyi van Matchboxra, légyszives specifikáld ki, hogy az adott összegért pontosan mit vegyünk. Azt beszéltük már, hogy meg volt határozva, mire mekkora keret jut…a  maradéknál pedig meggondolták, hogy az mire menjen… Barbie-ra, vagy bébijátékra satöbbi. Miután összeismerkedtem a srácokkal én mindig kaptam tőlük Matchbox katalógust illetve árjegyzéket is. Ez teljesen publikus árjegyzék volt, de jól jött az elvégzendő feladathoz. A katalógusokat és a termékpalettát is elég jól ismertem ekkor már. Egyébként a katalógusokat mindig elhoztam a Matchbox-tól és a Lego-tól is többek között a fiaimnak és mikor hazavittem, a fiaim mindig tátották a szájukat, hogy micsoda kínálat van, de hát majdnem hiába, mert akkoriban még nem jött be ezekből olyan sok. Ezeket az anyagokat nyilván megkapták mások is, meg a Konsumex is például megkapta hivatalból a devizás boltjaihoz, de én így jutottam hozzájuk. Ezekből tudtuk megtervezni a kínálatot és felkészülni a karácsonyi szezonra. Nürnberg-be azt hiszem csak 1980-tól jártam, de oda például kifejezetten azért mentünk, hogy találkozzunk a szállítóinkkal hivatalos minőségben, például a Matchbox-al is. A hivatalos tennivalóm tehát a specifikálás volt…úgy hogy a meghatározott keretet a lehető legjobban kihasználjuk. Ennek kapcsán felmerültek kérdések….hogy valamiből szabad-e venni, kell-e több vagy éppen kell-e egyáltalán abból venni. Hogy valamiből csak 1-2 karton kell, vagy több….72 ugyanolyan autó volt egy gyűjtőkartonban ugyanis. Az árut egyébként vegyesen csomagoltattuk, hogy minél heterogénebb legyen, de a 72 darab az adott volt.

Milyen kérdések merültek fel konkrétan?

Olyanokat kellett például eldönteni, hogy mekkora legyen a kínálatban az aránya, mondjuk a K szériának…a King Size-nak. Azok nagyon jó minőségű és sokkal modellhűbb darabok voltak, de drágábbak illetve nem voltak méretben kompatibilisek a kisebbekkel. Meg kellett nézni, hogy mennyit érdemes behozni belőle és az mi elől veszi el a keretet. Egyébként nem is nagyon futotta rá. Aztán ott volt az Y széria is a Models of Yesterday…. ott ugyanezek voltak a kérdések. Azt a sorozatot egyébként nagyon szerettem és magam is gyűjtöttem őket egy időben. Valamelyik fiamnál vannak már. A különféle pályáknál és kiegészítőknél is hasonló volt a helyzet el kellett dönteni, hogy mennyit van értelme és mennyit tudunk behozni belőlük. Azokból nem is vettünk túl sokat. Ugyanakkor elsődlegesen arra kellett figyelni, hogy a standard gyufásdoboz méretű Matchbox-okból, amit valamikor Superfast-nak is hívtak, legyen, amennyi csak lehet… tehát azok élveztek prioritást. A King Size-ot azért korlátozottan, de valamennyire forgalmaztuk a TRIÁL-nál és később a dunakeszi cégben is. A Matchbox-tól egyébként még az összeépíthető makettekből is hoztunk be egy időben, de szintén nem túl sokat….repülőket meg talán hajót is.  

 2019-01-28_190418.JPG

Értem. Meddig tartott ez a jó kapcsolat a céggel?

Ameddig el nem jöttem a Triáltól ez végig így ment. Nem mindig én specifikáltam, mert volt, amikor már magasabb beosztásban dolgoztam és volt rá más, aki megcsinálja, de azért én általában beleástam magam, még az apró kis részletekbe is. Végigéltük azt az időszakot is, amikor a Lesney-ből Matchbox Ltd. lett. Nagyon aggódtunk is, hogy mi lesz a dologból és később igazunk is lett, mert kezdtek egyre inkább eltolódni a műanyag felé. Egyre nagyobb arányban használtak fel műanyagot és ez kicsit a minőség rovására is ment. Aztán túlélte ezt a cég is meg a kapcsolatunk is, úgyhogy amikor eljöttem a TRIÁL-tól a dunakeszi cégbe, ott is tartottunk Matchbox választékot. Annyit vettünk amennyit csak bírtunk, mert abból sem ragadt ránk semmi.    

Igen, hát nagyon jól eladható és keresett termék volt a Matchbox a 80-as évek végén is

Nagyon. Arra az árra már nem emlékszem, kicsit összefolynak az emlékek már, de lehetett már akkor normális árrésekkel, normális választékot is tartani. A fogyasztói ár is fontos volt, igyekeztünk csak annyi hasznot rakni a termék árára, hogy a céget fenn tudjuk tartani…meg még egy kicsit…Egyébként a 87-88-as év volt az az időszak, amikor a korábbi irányárrések megborultak. Előtte az volt a szokás, hogy a hivatal megszabta, hogy mekkora hasznot lehet tenni egy-egy termékekre. Tíz százalék volt a nagykereskedelmi haszonkulcs és 14 a kiskereskedelmi….ma már ennek a többszöröse. Sőt korábban létezett olyan fogalom is, hogy tisztességtelen haszon, amin ma már csak mosolygunk. A Matchbox-nál egyébként óvatosan kellett bánni az ár kérdéssel, kicsi volt a mozgástér és törekedni kellett rá, hogy a magas ár ne fojtsa meg a terméket. A Matchbox-osokkal személyes kapcsolatban voltam még azután is, hogy eljöttem a dunakeszi cégtől. A személyes jó viszony megmaradt és továbbra is minden kiállításon beszélgettünk, csak akkor már nem üzleteltünk. Hozzájuk mindig elmentem még akkor is, amikor másokhoz már nem.

mn.JPG

Ha jól tudom, akkor azért a TRIÁL-on kívül is voltak olyan üzletek ahol lehetett kapni Matchbox-ot a 80-as években.

Persze ezek is hozzáférhetőek voltak a devizás boltokban illetve a 80-as évek végén „maszek” trafikokban is valamennyire. Ezen kívül a Skála illetve a Centrum nagykerhez is kerültek a végén már devizák és ők is részt vettek áruházi illetve szövetkezeti árucserékben is. Tehát voltak olyan termékeik, amiket el tudtak adni saját felhasználású deviza ellenében, amiért biztosan játékokat is vettek.

 

Matchbox  a 80-as években gyártást is helyezett Magyarországra (Metalbox GMK). Tudtommal ezek kifejezetten a Kelet-Európai piacra szánt játékok voltak és itthon is lehetett őket kapni szép számmal.  Volt-e a gyártás idehelyezésben önnek szerepe illetve lehetett-e a gyártás beindulása után érezni a kínálaton némi bővülést?

Emlékszem rá, hogy volt a Metalbox-al kooperáció. Voltak tárgyalások is, de azokban én nem vettem részt. Valószínű, hogy a Matchbox gépeket, meg mintákat is hozhatott ide és ezért gondolom termékkel kellett fizetni, de ezt csak sejtem, nem vagyok benne biztos. Ezek a játékok viszont kereten kívüli Matchbox-ok voltak, tehát nyilván nem számítottak bele a megállapított, Matchbox-ra felhasználható deviza keretbe. De nem gyártottak belőlük túl sok félét és a mennyiség sem volt számottevő. Valamennyit persze javított az elérhető mennyiségen és a választékon is, de nem átütő mértékben. A termékek minősége egyébként jó volt. A Metalbox a Konsumexel közösen kötött megállapodást a Matchbox-al, de ezen kívül nekünk is lett volna egy kooperációs tervünk. A pontos részletekre már nem emlékszem, de az biztos, hogy Gyöngyösön volt egy üzem, ami a Pattinka nevű ropit gyártotta és voltunk ott a Matchbox-osokkal. Megpróbáltunk valamilyen módon árucserézni….kicsit ilyen baltáért sót alapelven. Minden KGST ország megpróbálta ugyanis a többlet termékeit elcserélni valami olyanra, amire szüksége volt. A Matchbox-osok nyitottak is voltak a dologra, de úgy emlékszem üzlet végül nem lett belőle.

matchbox-20-police-patrol-made_1_6992852c6f811470d11566a04ca8d215.jpg

De gondolom itt azért közbeiktattak volna egy harmadik céget is nem? Legalábbis gondolom nem sós ropogóssal fizették volna ki a Matchbox-ot.

Már nem emlékszem a pontos részletekre, de a Konsumex-nek export érdekeltségei is voltak szóval megtalálták volna a módját, hogy saját használatú deviza legyen belőle. Nagyon finom ropogós volt a Pattinka egyébként….

image26-457x600.jpg

Értem. Említette korábban, hogy a gyermekei nagyon kedvelték a Matchbox-okat is. Van is esetleg ezekről valami személyes emléke?

Mi nagyon sokat játszottunk a gyerekeinkkel. Rengeteget Lego-ztunk és Matchbox-oztunk is….közösen…voltak azok a versenypályák, amin így lendületből körbementek az autók, azt például nagyon szerették a gyerekeim. De sokat társasjátékoztunk is, például a Ki az úr a tengeren? nevű játékkal éveken keresztül játszottunk… meg később G.I.Joe-ztunk is, de abból már azért többnyire kizártak.

Hot Wheels kocsikat nem lehetett egyáltalán kapni?

Én nem emlékszem rá, hogy lettek volna. Beszéltünk már a Mattel-ről, hogy az a keret főleg a Barbie-ra ment el. Meg értelme se nagyon lett volna, mert a Matchbox ismert és keresett volt a magyar piacon. Beágyazott volt és nem nagyon lett volna értelme egy másik modellautót is behozni a rendelkezésre álló szűk keretekből. Kisebb mértékben azért más márkák is elérhetőek voltak, de a Hot Wheels-re nem emlékszem.

Értem. A kisautók után, akkor legyen egy másik téma. A napokban ön is belefutott abba a képbe, amin egy Triál-os stand látszik tele Star Wars figurákkal, és amelyet a készítő – filmesPeti – engedélyével közzétettem az oldalamon. Ez egy elég jó kis kapcsolódó lelet a beszélgetéseinkhez….valami esetleg eszébe jutott erről?

Nem vagyok benne biztos, hogy ez a stand Triál-os volt, sőt szinte biztos vagyok benne, hogy nem. Erre a kiállításra nem emlékszem, pedig szinte minden ilyenen jelen voltam ebben az időben. A képen szereplő hölgyet is ismertem. A háttérben az a szöveg látszik, hogy „Star Wars a Triál-nál” és ez valószínűleg egy olyan tábla, amire olyasmi lehetett kiírva, hogy ezeket meg lehet vásárolni a Triál-nál valahol, valamelyik standon, ugyanis a TRIÁL bolthálózatának az ilyen eseményeken mindig volt kihelyezett standja. De ez a stand szerintem Konsumex-es lehetett. 86-ban én még elég aktív voltam és az időpont az nagyjából stimmel is, ez tényleg kb. 85-86-ban lehetett. Szerintem valamelyik külföldi kiállító állíthatott itt ki vagy a Konsumex és meg is mondom, hogy miért gondolom ezt… Egyrészt a barna függöny a képeken egy hátsó részt takar…ilyet azoknál a kiállítóknál használtak, akiknek volt ilyen tároló helysége, ami általában büféként vagy konyhaként funkcionált. Oda tették általában a kiállított játékok dobozait és a katalógusokat, szóróanyagokat is. A másik a rengeteg kirakott figura. A TRIÁL soha nem adott ki annyi pénzt kiállításra, hogy ennyi szűk keresztmetszetű figurát ki lehetett volna állítani egy helyen, egy időben. Kizárt, hogy mi ennyi Star Wars figurát kibontottunk volna…. De azok az Action Force játékok is érdekesek a képeken, abból is egyértelmű, hogy ez nem TRIÁL stand volt.   

trialstand1_1.JPG

trialstand3_1.JPG

Igen azok a játékok is abba az irányba mutatnak, hogy nem hazai stand lehetett, mert a brit Action Force játékok (még a G.I.Joe „fúzió” előttiek) nem igazán voltak jelen a magyar piacon és csak 1-1 helyen lehetett őket kapni, minimális mennyiségben.

Tutira nem voltak jelen…emlékeim szerint ezt senki sem importálta. A beszerzők a szűkös keretek miatt leginkább arra törekedtek, hogy inkább szűkebb legyen a választék valamiből, de az olyan játékokból álljon, amelyek ismertek és legyen belőlük picit nagyobb mennyiség. Tehát inkább kevesebb fajta játék legyen az áruházakban, de azokból ne csak 1-1 darab legyen a választékban. Persze, így se volt elég sose semmiből. Az Action Force-ról nekem most hirtelen az A-Team vagyis a Szupercsapat játékok ugrottak be, persze tudom az más volt.

trialstand2_1.JPG

Milyen emlékek jutottak eszébe erről?

Autókra emlékszem ebből többnyire. Kínában, amikor 86-87 körül kint jártam vittek minket különféle gyárlátogatásokra. Ekkoriban már bőven mentek náluk a kooperációk a nyugati cégekkel. Aztán akkor voltunk egy shenzen-i gyárban is, ahol modellautókat csináltak, de a márkájukra sajnos már nem emlékszem. Gondolom bedolgoztak egy nagy cégnek és ott büszkélkedtek el, hogy a Szupercsapatos kocsit is ők gyártják. Leginkább azért csak a csomagolást mutatták meg, illetve a tamponnyomó gépeket, de azért láttuk a kisautót is. A gyár félelmetes volt. Egy hatalmas, 150 méter hosszú szalagszerű asztal volt a közepén, aminek az egyik végén volt a kibocsájtó, középen pedig egy tamponnyomó. A munkások sorban ültek és kézről kézre mentek a játékok. Félelmetes volt látni.

s-l1600_1_24.jpg

Olvasói kérdésként érkezett…hogy esetleg a hazai Transformers képregények kiadásához volt-e a magyar Hasbro-nak valami köze?

Nem volt, de ez nem is a mi hatáskörünk lett volna. A képregények kiadását az itteni kiadónak az eredeti jogtulajdonossal kellett letárgyalnia, akire már nem emlékszem, hogy éppen ki volt. Azt, hogy az pontosan ki volt, le lehet ellenőrizni, ha kinyit egy képregényt, mert valamelyik oldalon benne kell lennie.

Együttműködés, vagy kapcsolat azért mindenképpen kellett, hogy legyen a magyar Transformers képregény és önök között, hiszen volt olyan nyereményjáték, amiben egy nagyobb Transformers-t lehetett nyerni

Igen ilyen jellegű felajánlások voltak a díjazásokhoz. Jó pár ilyen promóciós dologban részt vettünk, általában termékfelajánlással. Voltak rendezvények, programok is az akkori nagyobb áruházakban…Fehérváron, meg talán az Unió áruházban, Debrecenben, ahol Joe pakkokból is volt kihelyezés ilyen aktív programokhoz. Ezek ilyen promóciós jellegű, játszós programok voltak, mondjuk road show szerűek és ezeknél is volt olyan, amikor ez valami nyereményjátékkal volt egybekötve. Nem volt direktbe kiírva, hogy vegyél, mondjuk G.I.Joet…hanem ezt úgy kell elképzelni, hogy volt mondjuk valami Egércsapdával kapcsolatos…”találd meg az egeret” vagy valami hasonló játék és akkor a gyerekek ezen, részt vettek, a nevüket meg bedobták a sorsoló ládába. Aztán meg valaki nyert mondjuk egy Egércsapdát….de ezt csak példának mondtam, nem biztos, hogy konkrétan ilyen volt. Később a Gulliver idejében Ravensburger puzzle-ekkel is csináltunk hasonlókat. A puzzle összerakás az mérhetőbb volt, azt jobban fel lehetett használni aktív játékokhoz. Akkoriban még nem voltak olyan igazán nagy parkolók, úgyhogy az ilyen rendezvényeknek az áruházakban kellett helyet biztosítani. Néhány nagyobb akkori áruház, például az Unio Áruház,-akik nagyon sok mindenben nagyon nyitottak voltak – pedig rendszeresen tartottak ilyeneket. Személyesen ezeknek a szervezésében nem nagyon vettem részt, de azért jó páron jelen voltam.

 27_14.jpg

Még egy kapcsolódó kérdés akkor ezekkel kapcsolatosan. A G.I.Joe termékeken…járműveken és figurákon volt egy kis zászló alakú, kivágható rész, az úgynevezett Flag point. Amerikában és Nyugat-Európában volt egy olyan rendszer hogy, ha a gyerek ezeket kivágta és bevitte, akkor bizonyos mennyiségű pont után kapott egy ingyen figurát vagy valami mást. Korábban hallottam egy olyat, hogy ez az ajánlat bizonyos áruházakban itthon is elérhető volt. Talán Skála vagy Centrum volt és ugyanúgy be lehetett váltani ezeket a pontokat. Ezt elképzelhetőnek tartja?

Igen elképzelhetőnek tartom. Akkoriban még nem volt kialakult rendszere a vásárlói hűség jutalmazásának. Az okos kereskedők, akikről már beszéltünk ma….-mert ezek tényleg mind okos kereskedők voltak az Unio áruházasok is például-, próbálták megtalálni a lehetőségeket. Emlékszem rá, de nem konkrétan, tehát tudom, hogy volt valami ilyesmi, de az saját szervezés lehetett, nem „hivatalos”, bár biztosan valahogy el is számolták… Na, most például a G.I.Joe-kon nem volt használati útmutató, azon kívül esetleg, hogy ki hozta forgalomba. Később aztán lett, de akkoriban még nem igazán kellett ez, noha olyan előírás volt érvényben, hogy minden külföldi termékre rá kellett írni, azt hogy hogyan használható. Ráadásul a rendelet úgy fogalmazott, hogy a leírásnak eltávolíthatatlan módon kell jelen lennie a terméken, ami nem is volt szerencsés. De efölött szemet hunytunk, nem nagyon akartuk ezt betartani. A Flagg Point-oknál is rá kellett volna írni, hogy hogyan működik a dolog…..hogy mondjuk, gyűjts össze tíz pontot és kapsz egy Barracudát… Mindig a Barracuda jut eszembe, mert annak valamiért megmaradt a neve, nem volt pedig egy szép jármű, de a neve az jól sikerült. Beszélgettünk már az olyan áruházakról, ahol olyan jól megjelentek ezek a termékek, az Arrabonáról, a Fehérvár Áruházról, a Konzumról például. Ezekben a srácok sokkal jobban beleásták magukat ezekbe a történetekbe, mint én. Emlékszem talán a fehérváriak mondták is, hogy konkrétan milyen figurákat kellene beszerezni. De mi csak azt tudtuk megvenni, ami akkor éppen Franciaországban volt. A Hasbro vegyes szortimentet kínált, de azért nem nagyon lehetett válogatni. A múltkor beszéltünk is arról, hogy bizonyos figurákból több vagy kevesebb darab volt egy dobozban… mi azt tudtuk kérni, ami éppen beszerezhető volt. Kezdetben nyilván azt kínálták, amiből sok volt nekik is, vagy amiből maradékuk volt….tehát ha mondjuk a „Szortiment 1”-ből volt nekik sok és azt tudtuk megvenni, akkor az abban szereplő figurákból volt itthon is sok és mondjuk a másikból, ami abban nem szerepelt, nem tudtunk kérni. A későbbiekben viszont már egy picit lehetett variálni, változatosabb szállítmányokat összerakni.   

dsc_2048_1.jpg

A Használati útmutatókról nekem most az jutott eszembe, hogy 93-ig biztos, hogy nem volt ilyen a figurákon, de utána megjelent egy sima fehér egységes matrica, amin rajta volt, hogy a Hasbro Magyarország forgalmazza a terméket és langyos szappanos vízzel lehet tisztítani satöbbi. De ez is inkább a későbbi Star Wars figuráknál rémlik.

Igen igen….meg hogy ártalmas anyagot nem tartalmaz és a többi. A rendeletek korábban is előírták ezt, de nem hajtottuk végre. Mi a gyártóra mutogattunk, hogy ez legyen az ő költsége…no, nem mintha nem hárították volna tovább, de senki sem akart költeni erre. Önmagában egy címke nem drága, de sok darabnál már sok a költség. A gyártók aztán amennyire tudták rátették és később az importőrök is rátették. De ez a plusz költség persze megjelent a termékek árában is.

dsc_2277.jpg

Egy gyűjtő barátom ragaszkodott hozzá hogy azt is kérdezzem meg, hogy Tini Nindzsa teknőcök figurákkal volt-e dolga az évek során.

Nem emlékszem rá. A Gullivernél talán voltak Tini Ninjás dolgok, tetoválásra meg hasonlókra emlékszem, de emlékeim szerint a figurákkal sosem találkoztam. Az nagyjából abban az időben ment, amikor én a Hasbro-nál dolgoztam szóval ez nem is csoda. Disney figurákra emlékszem még a Chip & Dale-ből például a Sziporkára, ami hasonló vákuumszívott, kartonos csomagolásban volt, mint a Joe. Meg valamelyik Kacsamesékből voltak még figurák, mikor odakerültem a Gulliverhez. Úgyhogy a Tini Ninják-hoz személyesen nem volt szerencsém, elkerülte azokat a cégeket, ahol én tevékenykedtem. De a Playmates termékek közül valami mást azért forgalmaztunk arra emlékszem.

A legutóbbi beszélgetésünk során beszéltünk egy kicsit a Novo-ról és kaptam egy olyan visszajelzést egy kollégától, hogy nem volt teljesen pontos az, amit írtunk. Ő Kerényi Jánossal a Novoplast művészeti igazgatójával interjúzott egyszer és ő azt mondta, hogy a Police 07 játékot igaz, hogy megnézte a Ravensburger, de nem letiltották, hanem engedélyezték.

Hát, ha ő ott dolgozott, akkor biztosan jobban emlékszik, mint én. Abban az időben már nem is nagyon volt kontaktom a Novo-val szóval, ha egy belsős ember mondja, hogy nem így van, akkor meglehet, hogy én rosszul emlékeztem, elnézést.

Még egy kis könnyedebb téma a végére. A nagybátyám kislánya most karácsonyra kapott egy társast, ami gyakorlatilag a régi MB-s Guess Who társasnak a mai klónja. Egy kicsit rosszabb minőségű, de az elve ugyanaz. A Guess Who-ról vannak emlékei? Szerintem vicces kis játék volt.

Az egy nagyon ötletes kis játék volt, ráadásul nagyon jó volt a reklámja….ma is a fülembe cseng, ahogy mondja, hogy „Ő a híres Jack! A játék neve Találd ki”. Eltelt az óta 20-30 év, de az ilyenek beleivódnak az emberbe. Persze a játék alapelve megjelent azóta máshol is. De az akkor nagyobb figyelmet is kapott tőlünk, mint más társasok – például TV reklámot – mert hordozott valami pluszt magában. Ott volt például a Hangman nevű, akasztófás játék, na az már kevésbé volt ilyen. Abban én nem is bíztam túlságosan, hogy meg fogja állni a helyét a magyar piacon. Mégis az a 4-5000 darab, amit a két évében eladtunk belőle, az jelentékeny része volt az akkori magyar társasjáték piacnak.

A következő epizódban egy kicsit el fogunk távolodni a szokásos témáinktól és a kínálat túlnyomó részét kitevő KGST illetve kínai játékimporttal fogunk foglalkozni, de szóba kerülnek majd a játékokat árusító trafikok is. A későbbiekben aztán Gyuri bácsi mesél majd egy keveset a magyar játékgyártásról is. Tartsatok velünk akkor is.

TB

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekokapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr8014594428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.01.29. 03:10:49

Jó cikk lett! Azt is kérdezd majd meg alkalmasint, hogy a magyar Hasbro miért nem hozta be a Ghost Castle meg a Hotel mellé a Pro7-en és a Sat1-en agyonreklámozott HeroQuestet?!? A 90-es évek elején, '93-ban tombolt a fantasy és a szerepjátékláz: lapozgatós könyvek, M.a.g.u.s., Rúna, Bíborhold, számítógépes fantasy RPG-k... Biztos lett volna piaca, pl. a már nem legózó 15-25 éves korosztály! ;)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.01.29. 10:08:04

És még egy dolog, ami eszembe jutott: volt-e köze Gyuri bácsinak a Kinder tájasok importjához? Én nagyjából 1991 környékén, Bécsben kaptam meg az elsőt, idehaza szerintem csak később futott fel a tojásőrület - viszont emlékeim szerint a 90-es évek elején 89-es szériás Rózsaszín Párduc figurák voltak mindenkinek a műanyag tojásban (meg persze Happy Hyppo...), és nagyon sok volt a gyerekszobákban a duplikátum...

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.29. 10:38:31

@-Szűcs Gyula-: A hero questet megkérdezem. a kinderhez biztosan nem...az nem játéknak számit hanem édességnek :D Alapvetően ott a csoki lenne a lényeg a játék csak eladja

Katarn 2019.01.29. 20:47:22

Hali. Baromi jó cikkek ezek a Gyuri bácsis interjúk. Én is írnék valamit, amit szeretném ha megkérdeznél a következő beszélgetésen tőle. Még annó a 90-es években, a volt Skála mellett, ahol most az Allee van, ott volt, vagy talán még ott van a régi OTI, vagy legalábbis egy kissebb részére emlékszem. Az mellett volt közvetlenül egy kis trafik szerűség, mellette meg valami virág üzlet, vagy talán egy öreg nő ült és árulta a virágot. Ezt már nem tudom. Abban a kis trafikban kaptam meg gyerekként egy akkor nagyon egyedinek és vagánynak számító koponyás motort. A dobozon a grafikáján egy csontváz is ült a motoron. Most, 20-on x-y évvel később tudtam meg, hogy az a motor, aminek anno a birtokosa voltam, a Skeleton Warrior nevű fantasy horror figura sorozat volt. De amiért ezt a sok rizsát most leírtam, az az, mert a mai napig emlékszem arra, hogy a doboz hátoldalán a szokásos fehér egységes kis magyar szövegű matricán az állt hogy forgalomba hozza a Hasbro Magyarország. Erről vajon mit tud a Gyuri bácsi? nagyon szépen köszönöm ha megkérdezed tőle.

Gergő

Anak 2019.01.29. 21:01:39

A Guess Who reklámra nagyon emlékszem és arra is hogy átverésnek éreztem és haragudtam rá, mert nem értettem a reklám szövegét. Nekem a következőnek hangzott a reklám végén lévő szöveg:
"-A játék nevét találd ki!" grrrr
Pedig a következőt kellett hogy mondja:
"-A játék neve: Találd ki!"

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.29. 21:06:38

@Anak: Ez aztán a félrehallás :D Az lett volna a világ legtrébb marketingje ha ki kellett volna találni a nevét :D

ötköb 2019.01.30. 12:16:10

Én a Hobby boltba ( néhai Tanács körút) jártam Matchboxért. Ritkán lehetett kapni, nagy tömeg volt, néha még az utcán is álltak, amikor érkezett. Eleinte 20-22 forint volt, az egyszerűbbek 16 forintba kerültek. Utóbb lett egységesen 28 forint, ami elég soknak számított.
Volt a Dob utcában a Hajdufy trafik, ott mindig volt Matchbox, az idős hölgy vett is, adott is. A másik ilyen forrás a Váci utca Szabadsághíd felőli végén a Marklin szintén " maszek" játéküzlet. Valóságos gyerekparadicsom mindkettő. És az autómodelleken kívül volt minden más is: összerakható modellek vasutak stb.
régen volt úgy 50 éve.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.30. 13:14:43

@ötköb: Igen a Marklin boltról még majd lesz szó egy kicsit

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.30. 13:27:21

@Katarn: 100% ig biztos hogy skeleton warriors volt? Csak mert az egyrészt nem hasbro hanem playmates másrészt nem találom azt a motort amit emlitettél

Katarn 2019.01.30. 14:14:17

@Tota12: igen ez az a motor. Pedig tisztán emlékszem hogy a doboz hátulján volt a kis fehér magyar matrica, rajta az hogy itthon a hasbro magyarország forgalmazta. Lehet hogy anno véletlenül rakta fel valaki erre a játékdobozra ezt a cimkét? Ezért írtam hogy hátha a Gyuri bácsi valamire emlékszik, mert érdekes lenne ha valami magyar belsős ember anno partizán akciózott. Kár hogy a doboza már nincs meg. Azon rajta volt.

Division 2019.01.30. 14:28:10

KGST kapcsán: mi a helyzet az NDK Legoval, a PEBE-vel? Az mennyire volt hivatalos termék? Mit szólt hozzá a Lego, hogy nálunk ilyet is kapni?
Nekem nem jutott igazi Lego, csak PEBE, ki is nevettek miatta a gazdagabb gyerekek a suliban :-( (minez a 80-as évek első felében)

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.30. 20:19:20

@Division: lesz szó az NDK dolgokról, a PEBE-ről is. A Lego ne tudott mit szolni ahhoz hogy mi van itt a vasfüggönyön túl :) Esélyük se lett vna beperelni őket

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.30. 21:03:58

@Katarn: Megkérdezzük. Az csak a gond hogy ez 95ben lehetett mert a Skeleton Warriors 94es játékvonal. A 95-ös dolgokról pedig nem nagyon fog tudni semmit mert akkor már Gulliverezett. De próba szerencse hátha emlékszik valamire

lutria 2019.01.30. 22:37:59

Érdekes hogy az úr azt mondja arra a 3 képre hogy nagy valószínűséggel nem Triál szervezésű hanem Konsumexes,közben meg pont az Action force-os képen van a mágnestáblán kirakva gombokból a Triál szó.
A falon meg ott egy Ewoks filmplakát ami '85-ös film úgyhogy az is belőhető hogy mikor volt a kiállítás.

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.01.30. 23:10:01

@lutria: Azt mondta hogy ez a stand nem triálos volt hanem konsumexes a háttérbe pedig az van kiirva ( és közelről tényleg úgy is tűnik) hogy a cuccokat a triál sandjánál meg is lehet venni. Ami nem ez hanem egy másik .

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.02.01. 16:56:34

A Mattel He-Man figuráit és a Matchbox Monster In My Pocket bábuit mennyire követte figyelemmel a Hasbrós/Gulliveres időkben Gyuri bácsi? Jól fogytak idehaza ezek a cuccok? Monsterje a '90-es évek közepén minden osztálytársamnak volt, aztán egyik évről a másika eltűnt a trafikokból, mintha sosem lett volna...
Én is csak pár hete tudtam megvenni pár régi kedvencet e-bay-ről!

A Novoplast nagy konkurense volt a 80-as évek végén a debreceni "Vince Imre és a Pancserek" fejlesztőcsapat, olyan szórakoztató, de full koppintás játékokkal, mint a Bumeráng sziget, ami a Hasbro Rizikóját nyúlta le (és tett hozzá pár házi szabályt) valamint a Harc Európáért, ami az MB-féle Axis&Allies kicsi, savanyú, magyar verziója volt - elérhető áron az egész családnak... Ezekkel a másolatokkal a Hasbro kezdett valaha bármit is, vagy hagyták, hadd forogjanak a boltokban meg kézen-közön a már kinyomtatott példányok?

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.02.01. 18:47:58

@-Szűcs Gyula-: Mattelről , He man-ről valamennyit beszéltünk már. A Hasbro időkben meg annyira nem volt itt He man csak a rövid életű Adventures of He Man ami sehol se teljesitett olyan jól mint korábban a MOTU.

A monster in my pocket nem tudom mennyire volt elterjedt de én sosem találkoztam vele. A Hasbro időkben magukra és a Mattelre koncentráltak másokra egyáltalán nem.

Az egész magyar rendszerváltás előtti játékipar a koppintásokra épült :D Ami szörnyű. Úgy tudom hogy nem nagyon tudtak fellépni az ilyen KO társasok ellen amúgy

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.02.02. 10:44:47

@Tota12: Na jó, de a Bumeráng-sziget meg a Harc Európáért konkrétan a legismertebb Hasbro (és leányvállalatai) stratégiai játékok koppintásai voltak! Mindenképp kérdezz rá kérlek, hogy a Hasbrónál tudtak-e róla, és tettek-e hivatalosan lépéseket, vagy csak legyintettek... Köszi!
;)

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.02.02. 10:55:15

@-Szűcs Gyula-: Rákérdezek de biztos hogy tudtak róla. Beszélgettem már vele a koppintásokról és legalább annyira utálja őket mint én :D De egy másik társasnál nem tettek jogi lépéseket mert nem volt értelme. Pont annyira változtatták meg hogy nem lett volna értelme

Robcsó 2020.01.02. 22:04:08

Igazán jó cikk lett, viszont , szívesen olvastam volna a micromachines-ekről, tudom nálunk igen ritka volt, de valahogy mindig a szívem csücske marad.
Másrészt pedig kérdezni szeretnék, biztos ismerted, voltak olyan játék figurák mint a G.I.Joe ,de a fejüket el lehetett fordítani és így "átváltoztak" gonosszá. Még tudnád mondani, hogy melyek voltak azok? Előre is köszönöm! Üdv

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.03. 00:54:11

@Robcsó: Szia. Köszi. A MM nehezen fért volna bele mert akkor még nem volt Hasbro tulajdon, igy az interjúalanyom sosem foglalkozott velük. A figura amit keresel a Madelman 2050

Robcsó 2020.01.03. 21:16:46

@Tota12: ahha, köszönöm, esetleg te csinálsz majd MM cikkeket?
A figura nevét nagyon szépen köszönöm! Évek óta keresem!

Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2020.01.04. 13:16:18

@Robcsó: nem nagyon szoktam velük foglalozni. Egyedül a Star Wars játékjárművek története sorozatomban szoktam azokat is beleirni a cikkbe. Annyira nem is vagyok otthon azon a fronton

Robcsó 2020.01.04. 20:38:52

@Tota12: igazán sajnálom, de azért köszönöm!

Játékok a Polcról

Friss topikok

Címkék

2018 (3) 2019 (2) 2020 (1) 30th anniversary (16) a-team (2) actionforce (82) actionman (12) action fleet (1) action force (4) action force matrica (2) action force sticker (2) action man (13) action man katalógus (4) action pack (1) addams faily figurák (1) addams family (1) adventurers (2) airwolf (1) alien (1) aliens (6) alien conquest (1) alpha team (1) american ninja (1) aquazone (7) aqua zone (6) archiv (39) archivum (39) argentina (1) at-dp walker (1) at-st walker (1) atari (1) attackoftheclones (2) attack pack (1) avengers (1) baba (1) balhésjátékok (2) bandai (1) barbie (17) basic (4) bat (24) batman (50) batman and robin (5) batman animated (19) batman beyond (2) batman és robin (4) batman figurák (34) batman figurák története (25) batman forever (5) batman katalógus (3) batman of the future (1) batman reklám (11) batman returns (2) batman toys (29) batman visszatér (2) battlefieldearth (1) baywatch (1) bburrago (1) beast wars (6) beetlejuice (2) belville (7) beszámoló (5) bionicle (12) blacktron (1) black series (44) black series helmet (1) black series sisak (1) board games (5) bolhamustra (1) bolhapiac (1) bookofbobafett (1) bootleg (20) börze (6) bravestar (2) bravestarr (2) brazil (1) brickheadz (1) bs (1) btr gi joe (1) btr tonka (1) btr transformers (1) buildable figures (1) built to rule (1) bukottjátékok (4) callofduty (1) cantina (1) captain planet (1) carrera (1) castle (35) centurions (4) chuck norris (1) city (2) clash of titans (1) classic space (1) clone wars (25) clone wars lego (9) cobra (3) cobra commander (1) comic con (2) commtech (2) coneheads (1) congo (1) cops (2) cowboy (1) crashdummies (4) crash dummies (4) crash dummies figurák (4) creature (9) creature figurák (9) csillagkapu (1) csillagkapu figurák (1) custom (3) dark crystal (1) dc comics (3) dc figures (4) dél korea (1) dél korea gijoe (1) die cast (4) dínó (1) dinobot (1) dinosaucers (2) dinoszaurusz figura (4) dino raiders (3) dino riders (3) diorama (1) disney park (3) doom (1) double dragon (2) dreadnok (3) dredd (1) droids (8) droid factory (1) duplo (3) echo toys (1) eclipse fighter (1) eclipse fighter lego (1) egérfogó (1) egykori lelohelyek (1) elemzés (1) élő video (8) emlékmentés másként (13) epic continues (3) episode I (13) episode III (1) episode IX (5) episode I figurák (7) érdekesség (1408) érdekességek (7) értékes játékok (1) estrela (3) évértékelés (1) ewok (5) ewoks (5) exclusive (1) exloriens (2) expanded universe (1) fabuland (11) fake star wars (2) fekete péter (1) fifth element (1) figurafeszt (14) figura és játékfeszt (10) figura talpak (1) figure case (1) filmes figurák (1) force awakens (6) force link (5) fps (1) francia gijoe (1) freestyle (1) fridge (1) frightknights (1) funko (1) funskool (2) futuron (2) g.i.joe (277) g1 transformers (3) galaktikus családi nap (1) galaxy edge (1) galaxy squad (1) galidor (1) galoob (1) gameboy (2) gargoyles (1) gazdálkodj okosan (1) ghostbusters (5) ghost castle (3) gi (1) giijoe reklám (12) gijoe (301) gijoe állatok (2) gijoe argentin (2) gijoe argentina (1) gijoe brazil (3) gijoe dreadnok (6) gijoe egyiptom (1) gijoe eu (36) gijoe figurák (214) gijoe india (5) gijoe iron grenadiers (3) gijoe kártya (6) gijoe katalógus (19) gijoe ko (4) gijoe korea (1) gijoe megamarines (1) gijoe mexico (1) gijoe playset (3) gijoe revell (1) gijoe savie (1) gijoe sky patrol (3) gijoe sonic fighters (5) gijoe south africa (1) gijoe telefon (1) gijoe tiger force (6) gijoe tolltartó (3) gijoe train (1) gijoe venezuela (1) gi joe (301) gi joe estrela (3) gi joe france (3) gi joe japán (6) gi joe jármű (61) gi joe járművek (57) gi joe josman (1) gi joe kártya (7) gi joe kite (1) gi joe lengyel (1) gi joe matrica (2) gi joe micro (1) gi joe nemzetkozi (45) gi joe night force (1) gi joe poszter (9) gi joe prototipus (16) gi joe prototype (17) gi joe rajzfilm (20) gi joe riport (6) gi joe sárkány (1) gi joe spain (1) gi joe spanyol (1) gi joe spectra star (1) gi joe top10 (9) gi joe történelem (219) gi joe tv (17) gi joe vehicles (45) glasslite (3) gobot (5) godzilla (4) gulliver (2) gyűjtemény (6) gyűjtés (4) halloween jelmez (1) hamisitvány (8) hamis figura (6) hansolo (4) harry potter (3) hasbro (709) hasbro játékok (712) hasbro katalógus (5) heman (10) heti video (284) he man (13) he man katalógus (2) hidden side (1) hírek (80) hírességek (3) hirességek figurái (1) híres játékgyűjtők (3) hook (2) horror (2) hotwheels (30) hotwheels autok (21) hot wheels attack pack (2) hot wheels speed demons (1) húsvét (1) ice planet (4) ideal toys (1) ideas (1) imperial shuttle (1) indiai gi joe (1) indiana jones (2) infinity war (1) inhumanoids (1) insectoids (4) instagram (1) interju (11) interju rovat (11) iron grenadiers (2) ismerős játékvonalak (1) (3) jabba (1) jack stone (2) japán (5) japanese gi joe (2) japan star wars (2) jap live (1) játék (1490) játékbolt (22) játékbörze (1) játékgyárak története (4) játékgyűjtés (14) játékgyűjtők (9) játékipar nagyjai (4) játékok (1486) játékok a polcról (7) játékok a polcról live (3) játékreklám (38) játék lelőhely (12) játék reklám (30) játék riport (17) játék tv riport (12) játszóház (1) jawa (1) jcpenney (1) jelmez (1) jurassicpark (20) jurassic park figurák (12) jurassic world (2) jurassic world figurák (1) justiceleague (1) kajli cuccok (4) karácsony (23) karácsonyi játék (23) kártya (5) katalógus (361) kenner (339) kennertoys (325) kenner figurák (324) kenner története (5) képregény (5) képregénybörze (5) képregényfigura (4) kevésbé ismert játékvonalak (17) kiadatlan (2) kisautó (24) kisautók (25) knex (2) ko (18) kosaraskártya (1) kosárlabda kártyák (1) köszönöm (3) közlemény (2) ko játék (19) ko toys (18) ko transformers (4) kraft der macht (1) kre-o (1) kreo (2) krull (1) különleges gi joe (1) kvarcjáték (1) kviz (1) kylo ren (2) last jedi (14) last jedi figures (10) last starfighter (2) last starfighter figures (2) le (1) legacy (11) legends of batman (6) legértékesebb (12) legértékesebb he man (1) legértékesebb lego (3) leggázabb (1) legnagyobb lego készletek (2) legnagyobb lego szettek (2) legnagyobb transformers (1) lego (570) lego2020 (6) legoland (1) legostarwars (146) lego 2018 (39) lego 2019 (26) lego adventurers (9) lego alien (2) lego alpha team (4) lego aqua zone (14) lego at-st (4) lego basic (17) lego bionicle (13) lego blacktron (18) lego buildable (11) lego cantina (2) lego castle (93) lego city (16) lego city space (3) lego custom (1) lego dinosaurs (1) lego duplo (5) lego érdekesség (369) lego exploriens (7) lego extreme (3) lego fabuland (16) lego figurák (40) lego figures (52) lego futuron (12) lego galaxy squad (1) lego hajók (14) lego harry potter (1) lego hírek (34) lego ice planet (1) lego ideas (9) lego ideas book (1) lego infinity war (1) lego insectoids (7) lego jack stone (3) lego jurassic park (1) lego katalogus (293) lego katalógus (291) lego kereskedők (7) lego knightskingdom (7) lego life on mars (2) lego lone ranger (2) lego mars (1) lego mindstorms (2) lego minifigurák (28) lego mini figures (22) lego model team (2) lego monster (7) lego monster fighters (5) lego mtron (1) lego ninja (2) lego paradisa (11) lego paradisa története (3) lego pirates (31) lego police (1) lego prince of persia (1) lego promocio (2) lego prototipus (2) lego prototype (2) lego race (1) lego racers (7) lego reklám (45) lego resq (2) lego retailer (1) lego robo raiders (1) lego robo riders (1) lego rock raiders (3) lego scala (1) lego scooby doo (1) lego sea tron (2) lego ships (16) lego slizer (4) lego solo (4) lego space (95) lego space police (13) lego space története (14) lego speed racer (1) lego sports (2) lego spyrius (7) lego starter sets (1) lego star wars (151) lego star wars 2018 (41) lego star wars 2019 (34) lego star wars 2020 (9) lego star wars 2021 (3) lego studios (4) lego super heroes (4) lego szett (169) lego tehcnic (70) lego tmnt (1) lego történelem (251) lego town (58) lego train (22) lego tron (2) lego ufo (9) lego unitron (4) lego western (8) lego western tortnete (4) lego znap (1) legrosszabb lego (2) leia (1) lelőhely (3) lemezárugyár (1) lily ledy (1) live (10) ljn (7) ljn toys (7) lone ranger (1) lost in space (1) lost world (2) m.a.s.k. (1) macgyver (2) madballs (1) magyar gijoe (1) magyar játék (4) mail in (4) mail in gi joe (3) majorette (1) malakili (1) mandalorian (4) marklin (1) marvel (7) marvel figurák (6) mask (6) masters of the universe (8) matchbox (36) matchbox 2018 (2) matchbox katalógus (4) matchbox vonalak (3) mattel (15) maxx fx (1) mb (14) meccano (2) meccano star wars (2) megamarines (1) mego (3) men in black (2) merchandise (11) mexiko (2) mexikoi gijoe (1) miami vice (1) micromasters (1) micro machines (6) mightymax (1) mikrolin (1) milton bradley (2) mindstorms (1) mission impossible (1) model team (2) modern játékok (25) modern star wars figurák (56) moder star wars figurák (45) monsters (6) monster fighters (5) mortal (4) mortal kombat (5) mortal kombat figurák (4) mortal kombat film (1) motorized vehicle pack (1) motu (11) movie heroes (3) mpc (1) mtron (3) mylittlepony (1) n2toys (1) nagyok (1) nba jam (1) nemzetközi (13) nemzetközi star wars (4) nerf (3) nes (2) new adventures of he man (4) nightmare before christmas (2) ninja (5) nintendo (8) nintendo reklám (2) novoplast (2) nyereményjáték (3) obi van (1) obi van interceptor (1) oldalak (1) oldal ajánló (1) original trilogy (2) ötödik elem figurák (1) over the top (1) palitoy (3) pankrácio (4) paradisa (5) paradisa története (5) parker (7) pebe (1) pirates (9) plasticola star wars (1) plastirama (1) playmates (2) playmo (1) playmobil (12) playmobil katalógus (2) playsets (2) playstation (2) pókember (4) pokember (1) policeacademy (2) police academy (2) popy (1) poszter (4) potf (64) potf eu (11) potf expanded (3) potj (13) power of the force (65) power of the force története (24) power of the jedi (15) power rangers (4) predator (2) pretender (2) prototipus (52) prototype (51) pulsar (1) race (1) racers (5) rádióműsor (1) rajzfilm (8) rajzfilm intro (3) rambo (1) rancor (2) ravensburger (7) rebels (11) recard (1) régi játék (1148) régi játékok (1122) régi játék reklám (4) régi star wars (21) reklám (27) remco (1) rendezvény (19) rendőrakadémia (1) reseal (1) resistance (3) resistance figurák (3) retrocollection (2) returnofthejedi (16) revell (5) revengeofthesith (15) riport (1) rizikó (1) robin hood (2) robotos játék (4) robo raiders (2) robo riders (2) rocky (1) rocky balboa (1) rocky gi joe (1) rock raiders (3) rogue one (12) rots (5) saber rider (2) saga (7) saga collection (4) saga legends (1) sajtóközlemény (1) sandspeeder (1) savie (1) scala (1) schenk (1) schuco (1) scooby doo (1) sdcc (2) sears (1) sea tron (1) secretwars (1) sectaurs (1) sega (3) sega játszóház (2) shadows of the empire (4) silverhawks (3) sindy (5) skála (1) skorpio kommando (3) skypatrol (2) sky commanders (1) slizer (1) snes (4) sohasem volt játékvonalak (3) solo (40) solo figurák (36) solo star wars figurák (38) sonic fighters (1) sote (1) space (24) space police (2) spanyol inkvizíció tilos (1) spectra star (1) speed demons (1) spider man (11) spider man homecoming (2) spider man hot wheels (1) spyrius (2) starduster (1) stargate (1) stargate figures (1) stargate hasbro (1) starter sets (2) startinglineup (1) startrek (2) startron (1) starwars (671) starwarsfigures (569) starwarsjármű (94) starwarstoys (656) starwars episodeIX (17) star tours (3) star trek (2) star wars (670) star wars 30th anniversary (15) star wars aotc (3) star wars bendems (3) star wars black series (5) star wars chess (1) star wars clone wars (26) star wars coin (3) star wars comic (1) star wars családi nap (2) star wars droids (13) star wars érdekesség (514) star wars érme (2) star wars ewoks (7) star wars expanded (14) star wars fekete péter (1) star wars figurák (559) star wars force awakens (7) star wars glasslite (1) star wars japan (2) star wars jármű (80) star wars kártya (3) star wars katalógus (15) star wars katelogus (8) star wars kdm (1) star wars ko (9) star wars last jedi (13) star wars legacy (11) star wars mandalorian (3) star wars mexikó (1) star wars movie heroes (2) star wars original trilogy (1) star wars otc (1) star wars poszter (5) star wars potf (71) star wars prototipus (84) star wars prototype (82) star wars rebels (15) star wars reklám (7) star wars resistance (5) star wars retro (1) star wars riport (3) star wars rogue one (18) star wars rots (9) star wars saga (8) star wars saga collection (4) star wars sakk (1) star wars solo (20) star wars star tours (2) star wars takara (1) star wars tfa (5) star wars top toys (1) star wars tv (6) star wars vehicles (101) star wars walker (16) star wars yps (1) steel (1) strech armstrong (2) street fighter (4) street fighter figurák (4) sunbow (1) superman (5) supermario (2) super gobot (1) super nintendo (1) super powers (4) swamp thng (1) swat kats (2) switch bots (1) szellemirtók (1) szellemkastély (4) szélvész autó (1) szilveszter (3) szilveszteri vicces (3) szőnyegváros (2) szörnyek (1) takara (8) talkboy (1) talpak (1) társasjáték (20) technic (38) teenage mutant ninja turtles (3) terminator (1) tfa (4) thundarr (1) thundercats (1) thundercats figurák (1) thundercats játékok (1) tie bomber (1) tiger force (1) tilos rádió (1) tini nindzsa teknöcök (9) titanium (1) tmnt (16) tonka (5) top10 (63) top10 képregényfigura (1) top10 kisautó (2) top10 lego (6) top10 matchbox (2) top10 pankráció (1) top10 sorozat (6) top10 star wars (9) top10 tini nindzsa (1) top 10 hot wheels (1) top 10 tranfsormers (2) top 10 wwf (1) törölt játékvonalak (1) történelem (1176) town (34) toxic avenger (1) toybiz (7) toybiz avengers (1) toybiz batman (2) toybiz marvel (4) toyfair (6) toysrus (1) trafikos játék (1) train (9) transformers (70) transformers beast wars (3) transformers g1 (56) transformers g2 (8) transformers katalógus (11) transformers prototípus (2) transfrmers (45) triál (4) tribes (1) tron (3) tvc (13) tv reklám (2) tv riport (10) tyco (4) tyco figura (3) ucs (4) ucs lego (4) ufo (4) ujsagcikk (1) ultimate mortal kombat (1) universal monsters (2) universal monsters figurák (2) ünnep (1) unproduced (1) unrealtournament (1) usagi (1) válogatás (3) változatok (2) variánsok (3) vehicles (2) véleménycikk (3) venezuela (1) veszélyes játékok (2) vicces (15) video (297) vintage (868) vintagejátékok (989) vintagestarwars (165) vintagestarwarstoys (165) vintagetoys (978) vintage collection (53) vintage gi joe (252) vintage halloween jelmez (1) vintage lego (3) vintage star wars (148) vintage tmnt (1) vintage transformers (13) visionaries (2) volkswagen (1) voltron (3) waterworld (1) western (4) winspector (1) wolfenstein (1) wwe (2) wwf (5) wwf figurák (9) x-men (1) xena (1) xmen (1) x men (3) yps magain (1) znap (1) zoids (1) zybots (1) Címkefelhő

Videók

süti beállítások módosítása