Az elektronikus Slave I prototípus
Az elmúlt időszakban egy kicsit kevesebbet foglalkoztam a vintage Star Wars vonallal kapcsolatos érdekességekkel, de ez annak is köszönhető, hogy egy kicsit elfogytak a témáim ebből a körből. Ugyanakkor az elmúlt héten találtam egy pár számomra új vintage cikk alapot, úgyhogy most megint lett némi anyagom a sorozat folytatásához. Korábban már foglalkoztam néhány vintage járgány érdekes kiindulási alapjaival vagy a zsákutcába futott továbbfejlesztéseikkel….például a Cloud Car-al, a Tandem X-Wing-el vagy a nem megvalósult mini rig-ekkel. Mivel éppen most fut a Disney +-on a Book of Boba Fett sorozat ezért úgy gondoltam, hogy legyünk egy kicsit aktuálisak…. így ma a Slave I korai prototípusa lesz terítéken, ami még némiképp eltért a később boltokba kerülő terméktől.
A Slave I kétségkívül egy legendás járgány. A leginkább vasalóra hasonlító Firespray típusú űrhajót először a Birodalom Visszavágban láthattuk 1980-ban és rögtön közönségkedvencé vált, így teljesen nyilvánvaló módon már a vintage érában is megcsinálták játékjárműként. A 3,75”-es akciófigurákhoz készült változatot a Kenner 1981-ben jelentette meg és ez volt az egyik leginkább kedvelt vintage járgány, köszönhetően a filmhű megjelenésének illetve a jól működő funkcióknak (no meg a tulajdonosának). A tekintélyes méretű gépnek le lehetett venni az oldalát, mozogtak a fegyverei, automatikusan mozogtak a szárnyai és a pilótafülkéje, ahogy forgattad, illetve ki lehetett húzni a hátsó rámpát annak érdekében, hogy a mellékelt carbonit tömböt behelyezzük. Ezen kívül terveztek egy fogókát is a hátsó részére, ami megkönnyítette a járgány kézben tartását és a vele való játékot. Tekintélyes képesség lista…abban az időben ez volt az egyik legjobban sikerült játékjárgány, ráadásul a maga 17 dolláros ajánlott fogyasztói árával ár/ érték arányban meglehetősen olcsónak számított, hiszen ennyibe került kb. a Snowspeeder és az AT-ST lépegető is, amelyeknél azért a Slave I azért nagyobb volt. A jó kivitelezésnek, a jó árnak és a hypenak köszönhetően elég sokat el is adtak belőle.
Úgy tűnik ugyanakkor, hogy kezdetben egy másik funkcióval is kacérkodtak a Kenner szakemberei a tervezés során. A gép első prototípusáról fennmaradt fényképek alapján látható, hogy a hátsó részre, a fogókar tetejére egy piros gombot tettek, illetve a felső részen látható kör alakú mélyedésben eredetileg nyílások voltak. Ezek a részletek egyértelműen elektronikus funkciókra utalnak, azon belül is arra, hogy a tervezők elgondolása alapján, a gépet hangkibocsájtó képességgel tervezték megjelentetni. Ez a funkció ekkoriban már régen nem volt új, sőt, a korábbi közepes és nagy járművek többsége már rendelkezett a hang és/vagy fény kibocsájtás képességével. Az AT-AT, az X-Wing, a Tie Fighter és az Imperial Troop Transporter is kapott elektronikus funkciókat, úgyhogy egyáltalán nem meglepő, hogy ezt a Slave I-nél is el akarták sütni.
A dologról 2019-ben megkérdeztek egy egykori Kenner mérnököt is, aki megerősítette, hogy feltevés igaz, tehát a Slave I-et is a korábbiakhoz hasonló hang kibocsájtó elektronikával tervezték meg. A gépet viszont nagyon hamar át kellett tervezniük, mert a gyártási költségek már így is elég magasak voltak. Tartaniuk kellett magukat az előre eltervezett árakhoz, úgyhogy be kellett áldozni az akkor még picit drágább szerkezetet. A funkció eltörlése nem igényelt túl nagy erőfeszítést, gyakorlatilag csak eltüntették a hangszórónyílásokat és áttervezték gombmentesre a fogókart....bár a helyénél látszik azért egy téglalap alakú minta.
A polisztirolból készült koncepciós modell egyébként a változtatást leszámítva (más koncepciós modellekhez képest) meglepően hasonlít a végleges termékre. Ezek előállításánál általában sokat rögtönöznek az alkotók és mindenféle innen-onnan összeszedett alkatrészeket építenek be, itt viszont mindent szépen legyártottak a Kenner prototípus műhelyében vákuumformázó géppel. Ugyanakkor jó pár apró részlettel gazdagították még később a járműtestet főleg a szárnyak mentén és a hátsó részen. Ezen kívül a szárnyakat is lecserélték 1-1 jóval részletesebb darabra és a fegyverek is kicsit tömzsibbek lettek. A hátsó rész részleteinek kialakításához egyébként egy fából készült modellt használtak, ami szerencsére szintén megmaradt az utókornak.
Nem is csoda egyébként, hogy az alkotók nem ragaszkodtak a Slave I hangszórójához. Az ilyen funkcióval ellátott gépek többsége ugyanis nem éppen filmes hangokat, hanem leginkább egy kávédaráló hangjához hasonló zajokat tudott csak kiadni, ami ráadásul hajlamos volt a meghibásodásra. Összességében tehát nem olyan nagy kár, hogy ez a funkció kimaradt a gépből. Véleményem szerint ez úgy volt jó, ahogyan kiadták.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.