Tim Effler elvetett játékötletei
A Kenner 1977-85 között folyamatosan kereste az újabb lehetőségeket, hogy az aranytojást tojó Star Wars franchise-ból, hogyan tudnának valahogyan még több pénz kisajtolni. Ehhez viszont a jól bevált figurák és járművek mellett más termékekre is szükségük volt. Ez a szükség eredményezte például a Mini rig-eket, a különféle elektronikus játékokat és a Micro collection-t is. Az új, formabontó játékötleteken ebben az időben számos szakember dolgozott, köztük Tim Effler is, akinek a munkája abból állt, hogy folyamatosan újabb és újabb termékötleteket mutatott be a Kenner vezetőinek. Persze ezek többsége végül sosem került gyártásba. A mai érdekesség rovatban így két Tim Effler-hez köthető vintage Star Wars termékötlettel fogok foglalkozni.
Tim Effler egy veterán játéktervező. Élete nagy részében ugyanis nagyobb játékgyártóknak dolgozott és általában olyan pozíciókban, amelyekben teljesen új termékeket, játékötleteket kellett kitalálnia. A Kenner-nél éppen az 1981-es évben kezdett el dolgozni (előtte már dolgozott a Mattel-nél is játéktervezőként), így a mai két játék pont a debütálásának évéből származik. A koncepciókért felelős igazgatóként egészen 1992-ig a Kenner-nél dolgozott, vagyis csak nem sokkal a Hasbro akvizíció után távozott a cégtől. Ebben az időszakban viszont számos játékvonalon ott hagyta a keze nyomát. Egy csomó vintage Star Wars cuccot is neki köszönhetünk, de a későbbiekben dolgozott a Real Ghostbusters, a Batman és a Jurassic Park játékokon is. Ez utóbbi vonalnak konkrétan ő tette le az alapjait. A Kenner után aztán egy saját kreatív tanácsadócéget alapított, ami olyan cégeknek dolgozott, mint a Mattel, a Fisher-Price, a Fox vagy éppen Sony, így lényegében a későbbiekben is játékötleteket gyártott. Manapság újra fő játéktervezőként dolgozik mégpedig a Kids II nevű cégnél.
Tim Effler a Star Wars-os karrierje során, mindig olyan játékokon dolgozott, amelyek teljesen újak voltak és nem kapcsolódtak szorosan a filmekhez, a filmekben látható dolgokhoz. Dolgozott például azokon a „mini-rig-nek” nevezett járműveken, amelyeket a Kenner saját kútfőből, kínálat duzzasztónak talált ki és sosem szerepeltek a filmekben. Ezen kívül számos elektronikus játék ötlet is az ő nevéhez köthető. Sajnos, ahogyan az ilyen ötlet gyárosoknál gyakran előfordul, 10 ötletéből, maximum 1, ha megvalósult, így a Star Wars vonalban végzett munkája is leginkább csak concept art-okon köszön csak vissza. Ez az 1983-ban született, de elvetett Mini Rig concept art is az ő nevéhez köthető.
2021 novemberében a Hake’s aukciós portál kínálta eladásra az alábbi két koncepciós rajzot, ami nagy valószínűség szerint, magától Tim-től kerülhetett elő. Az első képen szintén egy mini rig jármű látszik, ami ugyanakkor sokkal bonyolultabb, mint a többi, boltban kapható, hasonló darab. A terv tanúsága szerint ez ugyanis, egy olyan 3,75”-es figurákhoz használható kis járgány, ami elektronikus funkciót is bírt, sőt, távirányítónak lehetett volna használni…valamihez. Azt, hogy pontosan mihez azt nem tudjuk, de az oldalán található funkciógombokkal lehetett volna valamit kezdeni. A figurát kétféleképpen is bele lehetett helyezni, egyrészt a hátulján látható kis zsebbe, másrészt a felnyitható fülkébe. Fegyverzetet a járgány nem kapott, de valószínűleg, ha ez a cucc zöld utat kap, akkor valami ágyút ráapplikáltak volna. A képen az 1981. szeptember 2.-ai dátum szerepel, amikor az első Mini rig-ek már gyártásba kerültek, így ezt a darabot mindenképpen az 1983-ban megjelenő széria részének szánták.
A személyes megérzésem egyébként az, hogy ez a cucc, teljesen azért nem tűnt el az éterben. Az 1983-ban megjelent ASP-5 Mini Rig ugyanis néhány apró részletében azért emlékeztet erre a tervre ( lapos járgány, felnyíló kabinnal és két féleképpen lehetett a figurával használni) és ha minden igaz, ezt a gépet is Tim Effler tervezte.
A másik képen szintén egy elektronikus funkciókkal bíró játék látszik, ám ez már inkább egy társasjáték-szerűség, ami lehetséges, hogy az 1982-ben debütáló Micro Collection-höz kapcsolódott. A Micro Collection-ben kisméretű playset-eket adtak ki, amelyek mindig a filmek 1-1 ikonikus helyszínéhez kapcsolódtak. A playsetekhez pedig kb. 1”-es méretű, talpas figurákat adtak. Nos, a kép alapján ez a Puzzle Path Sound Generator névre keresztelt játék, a micro figurákkal is működött volna (méretileg leginkább ehhez passzolt), de azért odarajzoltak egy képzeletbeli 3,75”-es figurát is a biztonság kedvéért. A hatszögletű, összeilleszthető mezők egy programozható hanggenerátorhoz kapcsolódtak, ami valószínűleg aszerint adta volna ki a hangot, hogy melyik mezőre lépünk a figurával. Érdekes elgondolás, de akkoriban az ilyen cuccok gyártási költsége azért nem volt kevés, úgyhogy nem is csoda, hogy elkaszálták. A képen egyébként ugyanaz az 1981 szeptember 2.-ai dátum szerepel. Valószínűleg Tim ekkor rajzolta át bemutatható formába a skicceit. Természetesen ebből a játékból se lett semmi, de igazából még sokkal később se.
Ennek a második képnek az az érdekessége, hogy átnyomódott rá halványan egy másik terv képe is, ami sokkal izgalmasabbnak tűnik, mint ez a két rajz együttvéve. Ezen ugyanis egy szép nagy Boba Fett sisak látszik, illetve némi átnyomódott felirat, ami alapján összerakható, hogy Tim bizony már 1981-ben tervezett egy „játék” Boba Fett sisakot és egy hozzá való, a csuklóra erősíthető hanggenerátort. Úgy lászik neki ekkoriban a hangot kiadó játékok voltak a gyengéi. Sajnos ez a terve se valósult meg, így egészen 1995-ig kellett várni az első megvásárolható Boba sisakra.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.