Ebben a cikksorozatban azoknak a játékgyáraknak a rövid történetét fogom ismertetni, akiknek köszönhetjük gyerekkorunk kedvenc játékait.... Kenner, Tyco, Mattel, Playmates....ismerős márkák a játékcsomagolásokról. Lássuk mi a sztorijuk.
A Kenner Products története 1. rész Az alapítástól a csúcsig
A Kenner Products-ot 1947-ben (más források szerint 46-ban) alapította Joseph Steiner, Philip Steiner és Albert Steiner, akik testvérek voltak, illetve Albert fia Robert. A cég a Cincinnati Szappangyár leányvállalataként jött létre és eredetileg ízesített italokat illetve szappan adalékokat akart gyártani a Cincinnati Szappangyár részére (ahol mindhárman dolgoztak, sőt Albert résztulajdonos is volt). Ahogy szokás mondani….a testvérek egyike sem volt egy hülyegyerek. Joseph például a Harvardon végzett közgazdász volt, aki korábban a Külügyminisztériumban is dolgozott. De hazatért, mert a testvéreivel együtt akart dolgozni. Az új cég a Kenner nevet kapta, annak az utcának a nevéről, ahol az a Cincinnati Soap irodaépület állt, ahol a testvérek dolgoztak. Érdekes, hogy sok helyen azt írják, hogy a Kennert a Kenner streeten alapították, de ez nem igaz. A testvéreknek akkor volt itt az irodája, amikor még a Cincinnati Soapnál dolgoztak, de ezt az éületet 45-ben elöntötte az árvíz, így a Kennert már a Sycamore streeten alapították. A Kenner streeti épület is a cégé lett végül, ezt a 80-as évekig raktárnak használták.
Philip Steiner
Joseph Steiner
Albert Steiner
1947-ben Albertet megszállta az ihlet. Egy kisfiút látott az utcán buborékokat fújni, egy pálcával és ezen az ötleten elindulva összeállt a fejében egy buborékfújó pisztoly játék gondolata. A Cincinnati Soap ez időben termékpalettát szeretett volna bővíteni, így a testvérek el akarták adni az ötletet a gyárnak. A Cincinnati Soap új tulajdonosa, a Procter and Gamble (akiknek korábban Albert adta el a céget) viszont nem kért a dologból, így ennek a játéknak a megvalósítása a Kenner-re maradt. A pisztoly fémből készült és akkora siker lett, hogy 1949-ig egymillió példányt adtak el belőle. A játék továbbfejlesztett verzióit (pl Bub-L-rocket) a hatvanas évek közepéig árusították. Ettől kezdve a Kenner csak a játékokra koncentrált.
A következő siker az 1957-ben bemutatott Girdel and Panel építőjáték volt. Ezt először 1965-ig, majd 1974-79-ig árusították nagy sikerrel. A cég igyekezett minden területen pionírként viselkedni. A Kenner volt például az első játékcég amelyik TV reklámot készíttetett és szintén ők voltak az elsők, akik gyerekeknek szóló TV műsort szponzoráltak (Captain Kangaroo Show).
1959-ben bemutatták az újabb sikeres játékukat a Give-a-Show projektort, amit leginkább a nálunk ismert diavetítőhöz tudnék hasonlítani. Mintegy húsz évig gyártották a különféle változatait és számos licenszelt diasor készült hozzájuk Dr.Who-tól elkezdve, Popeye-en át a Donald kacsásig mindenféle. A cég egyre jobban és jobban teljesített.
1962-ben alkotta meg a cég marketingcsapata a klasszikus Kenner kabalafigurát a „Gooney Bird”-öt illetve az „it’s Kenner. It’s fun jelmondatot, amelyek amerikában klasszikusnak számítanak. A Gooney bird reklámokhoz használt bábját Jim Henson készítette, akik később a figurát a Szezám utcában is felhasználta. A figura 1974-ig volt a Kenner jelképe.
1963-ban megnyitották New York-i bemutatótermüket, ahol bemutatták a következő rendkívül sikeres játékukat, az Easy Bake Oven-t. Ha jól értelmezem, ez egy ténylegesen működő játéksütő volt, ami gyakorlatilag egyetlen mai biztonsági követelménynek sem felelne meg, de akkoriban nagyon népszerű játék volt a kislányok körében. Két 100 Wattos villanyégő sütötte meg a belerakott alapanyagokat.Több millió példányt adtak el belőle a 1972-ig. (később a Hasbro újraélesztette a koncepciót).
1964-ben alkottak egy érdekes játékpuskát, amivel egy fal mögül is lehetett célozni (Gun that shoots around the corner), 65-ben a Spirograph nevű rajzoló készletet, 67-ben pedig a Close n’play nevű játék lemezjátszót. Ezek a játékok amerikában igazi klasszikusnak számiítanak de a spirográf egy nálunk is ismert fogalom a mai napig.
Az Egyesült Államok egyik legnagyobb, élelmiszeripari óriáscége a General Mills, leányvállalata a General Mills Fun Group Inc. (GMFGI) 1967-ben felvásárolta a Kenner productsot. ( Ez a GMFGI ismerős lehet a vintage Star Wars figura gyűjtőknek… ) A Steiner testvérek nagyjából 1971-ig maradtak még a cégnél majd visszavonultak, a következő évben Robert is kiszállt az üzletből.
1968-ban a GMFGI megvette a Parker Brothers társasjátékgyártót is. Így ez a nagy múltú játékcég is a Kennerrel azonos cégcsoportba került.
1970-ben a GMFGI az általuk korábban felvásárolt Play Doh játékmárkát a Kenner alá helyezte át. Innentől kezdve a Kenner gyártotta a Play Doh gyurmákat és az ezekkel kapcsolatos más termékeket. A GMFGI egy másik fontos lépést is meglépett, mert elhívták a Mattelnél problémákba ütköző zseniális marketingest Bernie Loomist, hogy vegye át a Kenner irányítását. Bernie Loomis élettörténetét IDE KATTINTVA OLVASHATOD . A GMFGI azt szerette volna Bernie-vel elérni, hogy a tisztességes másodvonalas játékgyártók sorából, emelje fel a Kennert a legnagyobbak közé, ahogyan azt a Mattelnél csinálták.
Bernie úgy gondolta, hogy a játékok mellé kellenek olyan produktumok, amelyek egymás eladásait segítik. Így ha van egy játék, akkor ahhoz kell rajzfilm és/vagy képregény is. Így aki az egyik terméket megszereti, megveszi majd a másikat is. Ezt még a Mattel, Hot Wheels játékainál (és a hozzájuk készített rajzfilmnél) találta ki. A másik, amire Bernie rájött, hogy licenszelt tartalmakra is szükség van. Ha van egy népszerű rajzfilm, film, vagy TV sorozat, akkor annak a népszerűségét meglovagolva a hozzájuk készült játékok is remek eladásokat fognak produkálni, Ma ezt nehéz elképzelni, de korábban arra, hogy egy TV műsorhoz játék készüljön, alig volt példa.
1973-ban piacra dobták a Baby Alive nevű babájukat, amely az év legmagasabb példányszámban eladott babája lett. Óriási siker volt.
1975-ben a cég átlépte a 100 millió dolláros értékesítési határt ezzel lassacskán tényleg a legnagyobb játékgyártók mögé sorakozott fel. Ebben az évben a Kenner beszivárgott az akciófigurák területére is. Korábban főleg aktív játékokat készítettek, de a G.I.Joe majd a Mego szuperhősös figurák sikere arra ösztönözte a Kenner-t, hogy csináljanak saját akciófigurákat is. Az első ilyen a Hat millió dolláros ember lett végül, amely egy TV sorozat alapján készült. Bernie megszerezte a licenszet és a Kenner figurákat, járműveket és playseteket is készített a szereplőkből. Ez a TV sorozat egészen 1978-ig ment sikeresen és spin offja is készült Bionic Woman néven, amelyhez a Kenner szintén gyártott akció figurákat. Értékesítési szempontból a Six Million Dollar man játékok nagyon sikeresek voltak és ez arra ösztönözte Bernie-t, hogy még több filmhez vagy TV sorozathoz tartozó licenszet szerezzen meg.
76-ban a Kenner átköltözött egy új, nagy irodaházba a Vine Streetre. Ugyanebben az évben mutatták be a másik akciófigura próbálkozásukat a Strech Armstrongot, amely egy tetszőlegesen húzható, nyúzható, gumiszerű figura volt. Számtalan változatban gyártották egészen a 90-es évekig. Napjainkban a Hasbro újra gyártja. Ez is szépen hozott a Kenner konyhájára.
1977-ben egy bizonyos George Lucas, elkészítette a filmtörténet egyik legnagyobb szabású filmjét, amelyhez természetesen játékokat is szeretett volna készíttetni. Eredetileg George a Mego játékgyárral szeretett volna szerződni, akiknek a szuperhősös figuráit nagyon kedvelte, de a Mego nem akart a Star Warshoz játékokat gyártani. Hasonlóan elhajtotta Geroge-ot a Hasbro és a Mattel is, akik nem bíztak abban, hogy a film sikeres lesz. Úgy gondolták, hogy mire elkészítik a filmhez a játékokat, addigra a filmre már senki nem fog emlékezni. Geroge Lucas így kötött ki - muszájból - a Kenner Productsnál, ahol a dörzsölt Bernie Loomis egyből lecsapott a Star Wars játékok készítési jogára. No nem azért mert látta, hogy a sikeres lesz a dolog vagy ilyesmi. Egyszerűen csak úgy gondolta, hogy ha bejön a dolog, akkor lehet a vonalból egy új "Hat millió dolláros ember" és jó sok pénzt kereshet majd a cég vele. Nem is tudta mekkora szerencséje lett ezzel.
Amikor 77 áprilisában megvették a jogokat, még nem volt a Kennernek semmije. A filmet az alkalmazottak megnézték egy zárt vetítésen és ugyan látták, hogy a dolog hatalmasat fog ütni, de mégis egy óvatos, komótos tervezetet dolgoztak ki a játékokat illetően. Az első évben puzzle, társasjáték és pár apróság...aztán 1-1,5 év múlva pár akciófigura. Ez a múlt játékiparának tempója volt de hamarosan minden tervet felülírt a bemutató. A Star Wars bemutatása óriási őrültetet hozott aminek következtében az egész idáigi tervezetet dobhatta a Kenner a kukába. Belátták, hogy azonnal kellenek az akciófigurák, mert azzal óriásit kaszálhatnak. Céldátumnak a karácsonyt jelölték meg....addigra kellett a figuráknak a boltokba kerülnie. Csakhogy ahhoz, hogy karácsonyra rendeljenek a boltok figurát, már augusztusban be kell nekik mutatni a termékeket és már májusban jártunk. Gyakorlatilag semmi esély nem volt arra, hogy időben elkészüljenek a munkával, de rohamtempóban nekiláttak. A figurák új mérete 3,75 "" inch lett, ami a legenda szerint úgy keletkezett, hogy amikor egy értekezleten arról vitatkoztak, hogy mekkorák legyenek a Star Wars figurák, Bernie felmutatta a mutató és a hüvelykujját és azt mondta "ekkorák legyenek". Az alkalmazottak lemérték a két ujja által meghatározott rést és az lett a hivatalos új méret. Ez a két ujj az egész akciófigura piacot megreformálta.
Bár a tervezők rohamtempóban dolgoztak, de mégis lehetetlen volt, hogy a figurák karácsonyra a boltokba kerüljenek. Mégis hogy, a hullámot meg tudják lovagolni, ki kellett találni egy megoldást arra, hogy mégiscsak jelen legyenek a boltokban a 77-es karácsonyi szezonban. A megoldást Ed Schifman Design manager szállította, ő találta ki az Early Bird Certification Package-et. Ez voltaképpen egy üres, Star Warsos doboz volt, amely egy karton figura standet tartalmazott, amire majd a figurákat fel lehet állítani és egy certificartiont, amelyet ha beküldtek, a Kenner garantálta, hogy 1978 első félévében kiküldik az első Star Wars figurákat postán. A dolog kockázatos volt, de bejött. Rengeteget értékesítettek a csomagból, mert akkora volt az előzetes igény a játékokra.
Az első 12 figura gyártásba került 77 végén és ezek repítették fel a Kennert a játékgyárak első vonalába. A Star Wars figurák aztán meghatározták és elindították az akció figurák új aranykorát.
1977 decemberében 82 éves korában elhunyt Albert Steiner, a Kenner alapítója és szellemi atyja.
Innen folytatjuk holnap a második résszel, amelyben a cég csúcspontjától a végnapokig fogunk eljutni.
Tóth Balázs
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.