Elég régen nem írtam az úgymond kevésbé ismert vagy elfeledett játékvonalakról, de most kedvet éreztem hozzá, úgyhogy nekiálltam. A Chuck Norris Karate Kommandos a 80-as évek közepének egyik tipikus másodvonalas (de inkább harmad) játéksorozata volt, amelyet ráadásul akár tipikus félresikerült Kenner terméknek is jellemezhetnénk. Nem hiszem, hogy sokaknak élénken megmaradt volna az emlékezetében ez a játék, de beszélni akartam róla, mert egyrészt a főszereplő mára legendává magasztosult, másrészt mert ez is ékesen példázza a 80-as évek közepének túltelített játékpiacát, amiről korábban már többször is beszéltem.
Chuck Norrist szerintem senkinek sem kell bemutatni. A legendás akciósztár a 70-es években emelkedett fel és többszörös karate világbajnokból, hamar az akciófilmek egyik kedvenc szereplőjévé lépett elő. Először a Sárkány útja című Bruce Lee filmben tűnt fel egy mára már klasszikus harci jelenetben, amiben Bruce alaposan megtépázza szegény Chuck dús mellszőrzetét. Ez után Chuck főszereplővé lépett elő és olyan, főleg katonai témájú filmekben játszott, mint az Egyszemélyes Hadsereg, az Ütközetben eltűnt vagy a Delta Kommandó. Ezen kívül sokszor alakított rendőröket és egyéb magányos hősöket is, mintegy 30 filmben, TV filmben illetve sorozatban. A karrierjét istenigazából a világtörténelem egyik legvérszegényebb sorozatával, a Walker a texasi kopóval zárta, noha később természetesen még fel-feltűnt néhány kisebb produkcióban és az Expendables 2-ben is. Manapság szegény Chuck Norris gyakorlatilag mémmé vált….a Chuck Norris viccek, a mémek és a legendás farmeres pörgőrúgása mára azt eredményezték, hogy szinte mindenki mosolyog, ha meghallja a nevét, pedig én még emlékszem arra az időszakra, a 80-as évek végén, 90-es évek elején, amikor Chuck egy megkérdőjelezhetetlen keménységű akciósztár volt….akit az új generációs Van Damme-al és Segal-al szemben….Charles Bronson mellett… gyakorlatilag az akciófilmek veteránjaként emlegettek. Nos…Chuck azért karrierjének legjobban sikerült korszakában is elkövetett, egyet s mást, amire ma már nem biztos, hogy büszke lenne (és most kivételesen nem a farmer reklámjára gondolok)
Ilyen volt a Chuck Norris Karate Kommados rajzfilm, amelyet 1986-ban készített el a Ruby-Spears Enterprises. A 80-as évek közepén elképesztő mennyiségű rajzfilmsorozat készült és nyugodtan kimondhatjuk, ekkoriban gyakorlatilag bármilyen elképesztő ötletből születhetett rajzfilm. Nagyon sok esetben ezek a sorozatok egymásra reflektáltak és ekkoriban kezdődött el az a trend is, hogy a moziban már bizonyított franchise-okat vagy hősöket igyekeztek átültetni a rajzfilmek világába is. A folyamat talán Mr.T-vel kezdődött, majd folytatódott a Star Wars Droids/ Ewoks sorozatokkal és beletorkollott a Chuck Norris Karate Kommandos-ba, ami a Rambo rajzfilmsorozattal egy időben került bemutatásra. A Mr.T sorozatot szintén a Ruby Spears követte el és gyakorlatilag, amikor annak a 3. évad után vége lett, egy másik akcióhősre, Chuck Norris-ra akarták ráhúzni ugyanazt a formátumot. Maga a rajzfilmsorozat nem volt egy túl jól sikerült darab. Hasonlóan a Mr.T rajzfilmhez, ebben is volt egy élőszereplős rész, amikor Chuck egy edzőteremben mond tanító, nevelő szándékú okosságokat. A történet abszolút hozta a korabeli sablonokat a nagyon gonosz katonákkal, nindzsákkal és egy viszonylag ingermentes, kiszámítható történettel. Nem is lett túl nagy siker….pedig Chuck-ot maga Chuck szinkronizálta….de mindössze egy öt epizódból álló pilot évadot készítettek, amelyet (ha jól értelmezem) csak lokális amerikai TV adókon sugároztak (tehát több kis adón, nem egy országoson, mint mondjuk az NBC). Ez mindenképpen bukás volt, hiszen pl a korábbi Mr.T sorozat három évadot élt meg és az NBC sugározta, egészen szép sikerrel. Később természetesen többször is ismételték, illetve kiadták DVD-n, de az biztos, hogy ha valaki visszaemlékszik (legalábbis amerikaiként) a 80-as évek szombat reggeli rajzfilmjeire….akkor nem a Chuck Norris Karate Kommados fog neki elsőnek beugrani. Az intró egyébként borzalmasan túlzó volt….az egy perces nyitány alatt mintegy 9-szer mondták ki Chuck nevét….
A rajzfilmen kívül természetesen ennek a brandnek is igyekeztek megteremteni a szokásos harmadik lábát, a képregényeket. A Star Comics (ami a Marvel egyik alvállalata volt) négy Chuck Norris füzetet adott ki 1987 elején, ám ezek nagyobb visszhang nélkül maradtak. További képregények nem készültek hozzá és nem is baj, mert a véleményem szerint ez valami pusztulat lehetett. A képregény a rajzfilmnél és a játékoknál is sokkal gyengébben sikerült. Érdekes egyébként, hogy nagyon sok korabeli rajzfilmhez (Droids, Silverhawks, Heathcliff, Air Riders) szintén a Star Comics készítette a pár füzetből álló képregényes kíséretet.
A Chuck Norris Karate Kommados 1986-ban került az üzletekbe. 1986 volt talán a valaha volt legtelítettebb év az amerikai játékpiacon. Gombamód szaporodtak a különféle akciófigura vonalak, amelyek igyekeztek elbitorolni a nagy cégek, igazán nagy brandjeitől ( Mattel – MOTU, Hasbro – G.I.Joe) a trónt és a vásárlókat. Még az olyan, alapvetően innovatív és sikeres rajzfilmekhez köthető vonalak is csak szenvedtek, mint a Centurions vagy a Voltron, mert egészen egyszerűen irtózatos túlkínálat volt a piacon játékfigurákból. Ennek ellenére minden cég újabb és újabb licenszeket gyűjtött be és tolták ki az újabb figurákat azzal a gondolattal, hogy az egyik majdcsak bejön és megismétli valamelyik igazán nagy vonal sikereit. Ennek a tevékenységnek a koronázott királya a Kenner volt, ami a Star Wars figurák lecsengése utáni vákumját igyekezett betölteni néhány jól sikerült (M.A.S.K., Centurions) és kevésbé jól sikerült ( Sky Commanders, Droids) játékvonalával, félig-meddig sikertelenül. A Chuck Norris Karate Kommandos is egy ilyen gondolkodás nélkül begyűjtött licensz volt, aminél ugyanakkor rögtön látnia kellett volna a gyártónak, hogy az majd sem játékként, sem rajzfilmként nem fogja tudni megállni a helyét.
A játékok 1986 végén, a rajzfilmsorozattal egy időben debütáltak. A Kenner összesen 10 db 6 inch-es méretű akciófigurát és egy járművet dobott a piacra. A 10 figurából „csak” 3 volt Chuck Norris, ami a Kenner későbbi Batman kiadási elveit ismerve meglehetősen szolíd szám volt.
A figurák 6 inch-es mérettel rendelkeztek és 10 ponton voltak mozgathatóak. A Kenner szerkezetileg leginkább a korábban már jól szereplő Super Powers figurák sablonját ültette át a Chuck Norris játékokra is. A kar és térd ízületek meglehetősen csúnyák voltak és hajlamosak a lazulásra. A figurák kidolgozása a rajzfilm karaktereknek megfelelő volt. Ugyanakkor a Kenner is érezhette, hogy ennyi nem lesz elég a sikerhez, mert a rajzfilm karakterei meglehetősen unalmasan festettek, így igyekeztek a figurákat feldobni 1-1 extra mozdulattal. Ez szintén a korábban már használt Super Powers mechanikákat jelentette, így minden Chuck Norris karakter tudott csinálni összenyomásra vagy valamelyik végtag mozgatásával egy extra ütést vagy rúgást. A játékok tartósságát ez sem segítette elő. A festésük rendben volt, ugyanakkor a kiegészítők elég érdekesre sikerültek. A figurák mellé mindenféle szúró-vágó eszközt adtak, rendszerint karakterenként kettőt, amelyek viszont nem nagyon hasonlítottak a hagyományos harcművészetek fegyvereire. Meglehetősen túlgondoltak, csicsásak, ugyanakkor egyszínű, fakó műanyagból voltak és nem igazán illettek a figurákhoz.
A csomagolás szerintem nem sikerült túlságosan vevőcsalogatóra, bár önmagában véve annyira nem is borzalmas. A fekete alapú szögletes karton felső részén a rajzfilm nagyméretű logója látható. Baloldalon foglal helyet a nagyméretű, szögletes bliszter, amiben a figura helyet kapott, jobb oldalon pedig egy érdekes grafikát láthatunk a karakterről. Ez utóbbi úgy néz ki, mintha egy ceruzával rajzolt concept art lenne, ami önmagában nem is néz ki rosszul. A hátoldalon természetesen egy „Kenner-es” jellegű checklist található az összes kiadott figura képével, illetve egy rövid, képes használati útmutató az extra mozdulat előidézéséhez. Filecard nincs, így ha valaki nem nézte a rajzfilmet nem tudhatja, hogy az adott karakter mégis ki fia-borja volt.
A játékokat nagyjából a karácsonyi szezonra időzítve dobták a piacra, de azok nem túl sok vizet zavartak. Egészen egyszerűen, még ha a rajzfilm nagy siker lett volna, se tudott volna szinte semmi labdába rúgni a MOTU, a G.I.Joe, a M.A.S.K, a Transformers, a Thundercats és a Teddy Ruxpin mellett, ráadásul a videojátékok is kezdtek egyre nagyobb szeletet kihasítani a játékipar tortájából. Éppen ezért, talán nem túlzás kijelenteni, hogy a Chuck Norris játékok szinte a kutyának se kellettek, így meglehetősen nagy eladatlan készlet maradt fenn belőlük.
A Chuck Norris játékok nemhogy Magyarországra, de Európába se nagyon szivárogtak át. Akkoriban a második ligás játékvonalaknál az volt a szokás, hogy nemzetközi forgalmazásra nagyjából azok a dolgok kerültek, amelyek Amerikában már valamelyest bizonyítottak. Ez nem minden esetben volt így, de többnyire igen. Én nem tudok róla, hogy ezek a játékok bármikoris kaphatóak lettek volna nálunk, sőt manapság se nagyon találkoztam velük se gyűjtői csoportokban, se börzéken, se az aukciós portálokon. Így azért kijelenthető, hogy a Chuck Norris Karate Kommados a hazai közönségnek mindenképpen egy kevésbé ismert vonal.
Amerikában sem számít egy különösebben keresett vagy imádott vonalnak, bár nyilván vannak gyűjtők, akik kifejezetten erre vannak specializálódva, de mivel egy meglehetősen nagy számban fennmaradt vonalról van szó, ami nem áll túl sok elemből, ezért kis túlzással egy félhavi átlagfizetésből össze lehet szedni az összes figurát bontatlanul. Tehát sok van belőle, nem drága és relatíve kevesen vásárolják.
És akkor most lássuk a kiadott cuccokat részletesen….
Chuck Norris (Battle Gear)
Ez volt úgymond a fő figura, hiszen a rajzfilmben, leginkább ebben a ruházatban látszódott a főszereplő. A fej egészen jól sikerült és hasonlít mind a rajzfilmes, mind a valós Chuck Norris-ra. A félmeztelen felsőtest ugyanakkor eléggé eltúlzott izomzatot kapott és a figura ízületei is borzalmasan festenek. Extra mozdulatként ez a figura az egyik kar felhúzása után egy lecsapódó, „szeletelő” ütést képes véghezvinni. Kiegészítőnek két teljesen értelmezhetetlen fegyvert kapott, az egyik egy ütőszerszám a másik valami lándzsaszerű szúrófegyver. Ez utóbbit egy övvel a hátára is fel lehet tenni.
Chuck Norris (Kung Fu Training)
Ez egy fokkal visszafogottabb, ugyanakkor mégis unalmasabb figura. A fej itt kapott egy „Braddock-os” piros bandanát, ami még inkább Chuck Norris-ossá teszi a jellegét. A testen itt egy fehér nadrág és egy kék mellény látható, de azért kikandikál alóla az eltúlzott izomzat is. Extra mozdulatként ez egy rúgást tud véghezvinni, kiegészítőnek pedig egy furcsa pengéjű kardot és egy szúrós sarkantyút kapott.
Chuck Norris (Undercover agent)
Ez a figura Chuck, a rajzfilmben látható álcaruháját ábrázolja, amiben nyilván valami bűnszervezetbe próbált beépülni. Alapvetően ez a legautentikusabb darab, mert pont úgy néz ki, ahogyan Chuck Norris akármelyik másik filmben is megjelenhetett. Az extra mozdulatát Sekitei Somersault Action-nek nevezik, de én még a kis kép alapján se jöttem rá teljesen, hogy ez mit takar, úgyhogy meg kellett néznem egy bemutató videót róla. A lényeg az, hogy ha a karját 360 fokot hátramozgatjuk vállban, majd megfogjuk, a mechanizmus a kar mentén előrepörgeti a figurát, mintha szaltóból nyomna egy páros lábas rúgást. Két kiegészítőt kapott, amelyek összepattinthatóak és mind a kettő egyfajta balta, amit hulladékfémből rakhattak össze.
Kimo
Kimo egy jóságos szamuráj volt, aki Chuck csapatát erősítette. Kinézetileg hozza is ezeket a sablonokat a japán jellegű ruhájával és a copfos hajával. A kidolgozása nem rossz, bár a színei egy picit erősek. A lábak összenyomása esetén a felsőtest elfordul, így ha a figura karját előre állítjuk, az egy oldalra ütő mozdulatot tud elvégezni. Felszerelésnek egy kardot és egy csuklóra pattintható nyílpuska szerűséget kapott, A kardot be lehetett tenni a hátán lévő tokba.
Ninja Serpent
Ez egy extrább, gonosz ninja karakter volt, noha a szervezeten belüli státuszát nem igazán tudtam összerakni. Az biztos, hogy ez nem egy mezei ninja volt, ugyanakkor nem is ez volt a ninják vezére. Maga a figura nem néz ki rosszul, a sima ninja ruha mellé kapott némi hajat is, amitől lett egy kis pumukli beütése. Az izomzata egész normálisan kidolgozott, a festése pedig viszonylag jól néz ki a maga fekete alapon arany színével. A mellkason is jól mutat a piros sárkány logó. Kiegészítőnek egy piros kardot és egy hegyes sarkantyút kapott, amelyet jól tudott használni az extra mozdulatánál. Ez egy rúgó mozdulat volt, amelyet a torzó elforgatásával lehetett előidézni.
Ninja Warrior
Ez az alap, tucatellenség a sorozatban. Egy sima fekete ninja, ami egy kardot és egy kaszát kapott kiegészítő gyanánt. A kidolgozottsága nem éppen alapos, de nem is várhatunk el sokat egy ennyire alap kinézetű karaktertől. A test és a fej kidolgozásánál alakítottak egy kicsit, de ezt leszámítva ez akár egy Amerikai Ninja figura is lehetne. Extra mozdulatként a bal kezét lehet pörgetni.
Red Ninja Master
Az előbbi sima fekete ninja, piros változata. Azt minden lakótelepi gyerek tudta, hogy a ninják keménysége a színek szerint oszlik meg. A kék ninja gyengébb, mint a fekete, a piros viszont erősebb. Sárga ninja meg senki se akart lenni, ezért a játszótéren rendszerint a legkitaszítottabb kölök kapta meg ezt a szerepet. Itt a piros ninja egyfajta rajvezetői szerepet tölt be, de a színét kivéve mindenben teljesen megegyezik a Ninja Warrior-al. A kiegészítői és az extra mozdulata is ugyanazok.
Reed Smith
Reed Smith szintén Chuck csapatát erősítette. Ő volt Chuck ifjú tanítványa. A figurája nem sikerült túl érdekfeszítőre….egy fiatal arcot viselő félig ninja félig Robin Hood jellegű karakter volt, aminek az extra mozdulata egy rúgás volt. A kiegészítője is eléggé furcsa volt, hiszen egy legyezőszerű, lándzsahegyű kardot kapott.
Super Ninja
Minden valamirevaló Ninjás filmben, legalábbis azokban ahol a ninják a negatív oldalt erősítették volt egy főninja, aki rendszerint keményebb és képzettebb volt, mint a mezei „talpas” ninják. A Chuck Norris Karate Kommandos sorozatban ez a vezér a Super Ninja volt. A figura sculptja és extra mozdulata megegyezik a Ninja Serpent figuráéval, csak itt a mozdulatot Cobra Strike Kick-nek hívják. A két figura egyedül a festésben tér el, itt lila az alapszín és azon láthatunk sárga festéseket illetve egy piros logót a mellkason. Kiegészítőnek egy szúrós sarkantyút kapott, ami biztos jól jön a kobrarúgásnál illetve egy kardot.
Tabe
Tabe Chuck csapatának szumós tagja volt, és mint ilyen a figura is hozza az abszolút megszokott szumós sztereotípiákat, noha sokkal kevésbé mint mondjuk Honda a Street Fighterben. Nem rossz figura, az izomzata is rendben van és a díszes szoknyája is egészen tűrhetően néz ki. Kiegészítőnek két cintányérszerű fegyvert kapott, amelyet jól tud használni az extra mozdulatánál. Ugyanis ha a figura lábait összenyomjuk, a két karja összecsap.
Járművek tekintetében egy kicsit óvatosabb volt a Kenner, noha egyébként a sorozatban nem is látszódott túl sok féle jármű. Ugyanakkor az egyetlen kiadott járgány a Karate Corvette viszont igen, hiszen ez volt Chuck közlekedési eszköze benne. Játék formában ez egészen jól sikerült. Igen méretes darab és oldalra, illetve a motorházból előrefelé nyíló szúró-vágó fegyverekkel, illetve korog kilövővel is ellátták. Korántsem rossz darab és egyébként nagyjából illett is a figurákhoz.
A Chuck Norris Karate Kommandos-hoz, akárcsak a kor többi rajzfilmes játékvonalához megpróbáltak a játékokon kívül egyéb kiegészítő termékeket gyártani. No, nem túl sok félét, de a HC Toys piacra dobott egy igen vagány Chuck Norris-os napszemüveget hozzá. Nem tudom, hogy a rajzfilmben volt-e neki, mindenesetre ez sem volt egy túl keresett termék.
A Chuck Norris Karate Kommandos nem volt egy jól sikerült rajzfilmsorozat és játékként sem érhetett el sikereket, ugyanakkor annyira nem is volt vállalhatatlan. Rossz időben érkezett és nem voltak eléggé izgalmasak a karakterek, így Chuck a képernyő után nem hódíthatta meg a játékboltokat. Talán nem is véletlen, hogy ez a játék nem terjedt el túlságosan.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gerberus 2019.07.10. 05:32:36
Tota12 · http://jatekokapolcrol.blog.hu/ 2019.07.10. 07:49:15
lemez 2019.07.10. 12:53:47
Void Bunkoid 2019.08.08. 08:57:54
Az igazat megvallva, talán Bronson kivételével (aki meglepő módon tataként is tudott autentikusan kemény lenni, de pontosan amiatt, hogy akkor már nem farmerban pörgőrúgásokkal, hanem szúrós nézéssel, mindent megtörő kínos helyzetbe hozó csendes fixírozással, valamint bazi nagy lőfegyverekkel nyomasztott, az még bőven belefér egy tatánál is) melyik az az egykori 80-90es akciósztár, akin nem röhögünk ordítva (de legalábbis cinkosan fejet ingatva megmosolyogjuk) ma már az akár erejük teljében levő szerepeit is látva?
Gyakorlatilag Bruce Lee is pontosan ilyen - ő a nagy ikonikus első kamehame-"karatefilm"-bajnok, de azért mai szemmel elnézve, a legtöbb filmjében ritka förtelmes ripacs színészi játék társul iszonyúan röhejes, történet nélküli történetekhez.
De hát kult lett (Norris, Seagal, Van Damme is), mert a mai filmesztéták zöme a nyolcvanas években volt gyerek, és akkor ette nagykanállal ezeket az akciófilmeket.
Jó húsz éve meg a hatvanas-hetvenes évek tipikus verekedő izomtiborjai, Clint Eastwood és Charlton Heston élveztek hasonló kitüntetett figyelmet :)