A múlt heti top 10-ben olyan játékprototípusokat mutattam nektek, amelyeknél teljesen érthető volt, hogy végül miért nem küldték őket az üzletekbe. Elhibázott koncepciójú, sok esetben tényleg rossz ötleten alapuló játékok voltak ezek, amelyekért sok esetben egyáltalán nem volt kár. Ma viszont a múltkori listának az ellentétpárját írtam meg….azzal a tíz kiadatlan játékkal, amelyek igazán jól sikerültek volna…legalábbis, a concept art vagy a prototípus alapján ez feltételezhető.
Igyekeztem sokfajta játékvonalból válogatni, nehogy valamelyik brand teljesen leuralja a listát. A kiadatlan cuccok száma ugyanis változó…van olyan játékvonal, amiben nagyon sok ilyen van némelyikben meg csak 1-2. A listára feltettem figurákat, járgányokat és playseteket is vegyesen…de igyekeztem olyanokat, amelyeket vagy magam is elfogadtam volna, vagy ha nem, akkor valamilyen szempontból formabontó ötletet tartalmazott. Annak az oka, hogy ezek miért nem kerültek kiadásra szintén változó. Némelyiknek túl magas lett volna az előállítási költsége, de olyan is van, amit egy sikertelen és már törlés előtt álló játékvonalhoz terveztek. Az viszont biztos, hogy a játéktörténelem egy kicsit szegényebb lett ezen remek játékok nélkül.
Lássuk szerintem melyik volt a legjobb tíz ezek közül...
10. Battlestar – 1979, Battlestar Galactica, Mattel
A Star Wars bemutatása után, mind a játékok, mind a filmek tekintetében megjelentek a trónkövetelők, amelyek meg akarták lovagolni a korszellemet és valami hasonló produktumot igyekeztek előállítani. A Battlestar Galactica is ilyen volt, amely egy meglehetősen sikeres, 21 részes TV sorozat volt 1978-ban. Amikor a Kenner sikeresen kihozta a Star Wars figuráit a többi nagy játékgyártó is gyorsan megpróbált villantani valami hasonlót és a Mattel választása a szintén „űrhajós” Battlestar Galactica sorozatra esett. Gyorsan megszerezték a jogokat és természetesen az új, 3,75”-es méretben alkottak ők is játékokat a sorozat szereplőiből. A várt siker viszont elmaradt… egyrészt a játékok jóval kevésbé sikerültek jól, mint a Star Wars figurák másrészt pedig egy halálos kimenetelű szerencsétlen baleset is összefüggésbe hozható volt a BS játékokkal, így a vonal 1979-ben gyorsan véget is ért. Ennek esett áldozatul a legnagyobb Battlestar Galactica járgány is… a mintegy 22 inch hosszú Battlestar űrhajó. Ez a parancsnoki hajó szerintem páratlan lett volna a játékpiacon és nem csak a mérete miatt….a részletessége és a filmhűsége is bőven felvette a versenyt a Kenner Star Wars járműveivel. A pilótafülke felnyitható volt, rejtett fegyverzettel rendelkezett és elektronikus funkciókat is kapott volna. Sajnos csak prototípus létezett belőle, amit a 79-es Battlestar Galactica katalógusban lehetett látni, de mivel a játékvonal hamarosan megszűnt, ezért már ez a gép se jelenhetett meg az üzletekben.
9. Cobra Sub – 1986?, G.I.Joe, Hasbro
A különféle kiadatlan G.I.Joe játékokról gyakran olvashattatok már a G.I.Joe érdekességek rovatomban. A vintage érában rengeteg olyan terv született mind figurákról, mind járművekről, amelyek végül nem kerültek kiadásra. Ezek hol csak concept art szintig jutottak el, hol prototípusok is készültek belőlük, de azt el lehet mondani, hogy a többségük legalább annyira színvonalas lett volna, mint azok a dolgok, amiket végül kiadtak. Nagyon nehéz volt egyet kiválasztanom, mert legalább két tucat olyan kiadatlan játékot tudnék mondani, ami megérdemelte volna, hogy a vintage érában napvilágot lásson… Scarhead a bontógolyós dreadnok, a tankszállító jármű, vagy a Battle Rangers Mindbender is olyan, hogy felrakhattam volna a listára. Én viszont a Cobra Sub járgányt választottam, mert ugyan erről csak egy concept art maradt fenn, de a gép ennyi alapján is gyönyörű lett volna. Vonalvezetésében és színében engem egy kicsit a Cobra Moray Hydrofoil-ra emlékeztet, amit szintén nagyon kedvelek. A tengeralattjárót Guy Cassiday tervezte 1986-ban, arról sajnos nincs információ, hogy miért kaszálták el, de ilyenkor általában ezek azért nem kerültek kiadásra, mert valami más hasonló került helyettük a boltokba. Mindenesetre nagy kár érte.
8. Második Techodrome – 1993?, Teenage Mutant Ninja Turtles, Playmates
A vintage TMNT játékvonal legnagyobb és szerintem legjobb járgánya/playset-e a Technodrome volt, amit lenyűgöző funkcionalitással sikerült a Playmates-nek kiadnia. Kevesen tudják, hogy a történet itt még nem állt meg, mert terveztek egy második, bizonyos szempontból még keményebb Technodrome-ot is. Ez 22”*22” –es méretekkel bírt volna és még több fegyvert pakoltak volna bele. Ezen kívül az elejére egy kisebb lecsatlakoztatható járművet terveztek, a Technorover-t, ami a rajzfilmekben is látható volt. Az elképzelésből végül csak egy katalógusban szereplő concept art maradt fenn és a nagyobb Technodrome helyett csak egy kisebb Scout Technodrome-ot adtak ki, 1993-ban. A kisebb Technorover jármű mindenesetre megihlette a custom készítőket is.
7. Castle of Doom – 1986, Voltron, Panosh Place
A Voltron szintén a 80-as évek egyik legendás rajzfilmsorozata volt, ám a Transformers mellett a Voltron játékok nehezen éltek meg a piacon. Egy kicsit viszontagságos volt a brand sorsa, hiszen az évek során három játékgyártó (LJN, Matchbox, Panosh) is megpróbálkozott a Voltron termékekkel a piacon. Ezek közül szerintem a Panosh Place figurái voltak a legjobbak és igencsak sajnálatos, hogy a kissé ugyan Star Wars szerű, de egészen jól sikerült 3,75”-es figuravonalat elég hamar törölték. Az első hullám még megjelent és a hősök főhadiszállásául szolgáló Castle of Lions épületet ki is adták egy hatalmas playsetként, viszont a gonosz erők bázisául szolgáló Castle of Doom-ot már nem. Pedig szerintem ez is elég jól sikerült….egy nagy piramisszerű épület volt, aminek a tetején egy nagy fekete koponya formában foglalt helyet egy egészen szép trón. Nem volt olyan nagy, mint a Castle of Lion-s, de azért ez is kapott volna pár érdekes funkciót, például egy trón katapultot. A playset egyedül a cég 1986-os Toy Fair katalógusában volt látható.
6. Preternia Gigantisaur – 1987,Masters of the Universe, Mattel
A MOTU játékvonal nem szűkölködött sem az óriási playset-ekben sem az elborult koncepciókban. Ezek legnagyobb keveréke a Preternia Gigantisaur playset lett volna, amit a pozitív oldal hatalmas, mozgó, robot-dinoszaurusz főhadiszállásának álmodtak meg az alkotók. A játék olyan szempontból érdekes, hogy külsőleg egy teljesen normális dinoszaurusz képét mutatja, amivel egy kicsit ki is lógott volna a MOTU játékok sorából. Az is elképzelhető, hogy egy másik, eredetileg nem MOTU játékot alakítottak át prototípus gyanánt. Viszont a belbecs már egyértelműen „MOTU-s”. Mozgatható lábak, összezárható álkapocs és több lehajtható nyílás is tarkította a playset-et. Az egyik lehajtható rész egy lövegtornyot is rejtett. A méretét jól szemlélteti a képen mellé rakott, szintén nem kicsi Tytus figura. A játékot a Powers of Grayskull vonalba tervezték, amelyet a Mattel 1987-ben indított volna. Ebben a hősök egy időportálon keresztül időutazást hajtottak volna végre és a történet előzményeire lettek volna befolyással. Ehhez mindenféle varázslós és dinoszauruszos játékot terveztek. Végül az egész alvonalat törölték, de a 2000-es években végül piacra dobtak belőle számos, a 80-as években nem kiadott játékot.
5. Unicron – 1986, Transformers, Hasbro
Unicron az 1986-os Transformers the Movie főellensége volt. Hatalmas méretekkel és bolygó altmóddal bírt, amivel szerintem beírta magát minden Transformers kedvelő ember emlékezetébe. Kézenfekvő lett volna, hogy a Hasbro / Takara játékként is kiadja és az a helyzet, hogy meg is próbálták, bár a projektet végül nem koronázta siker. A G1-es Unicron szintén hatalmas méretekkel bírt, kék sárga színezést kapott és ténylegesen át lehetett volna alakítani egy bolygóvá, ami azért elég kemény vállalkozás volt a 80-as években. A robot mód az akkori legmagasabb Transformers-é tette volna Unicron-t, bár a későbbi Fortress Maximus azért magasabb volt. Ráadásul a nagy méretben még nem állt volna meg a játék funkcionalitása, hiszen az Unicron-ba terveztek egy hangchip-et is, amely egyrészt gombnyomásra hangokat játszott volna le Orson Welles-től, aki Unicron hangját szolgáltatta a filmben, másrészt a mikrofonja segítségével a gyerekek hangját is átalakította volna, „Unicronossá”. Ez szintén nem volt semmi funkcionalitás ekkoriban. A projektet végül több dolog is ellehetetlenítette. Egyrészt a gyártási költségek horribilisek lettek volna, de ezt még talán benyelte volna a Hasbro, viszont a legyártott hangchip-ek se voltak tökéletesek, ami az átlagnál nagyobb meghibásodási rátát eredményezett. Ezen kívül a konstrukció se sikerült tökéletesre, mert pl. a robot karjai nagyon gyengék voltak. Egyébként a Takara is tervezett egy saját Unicron-t, ami viszont kisebb, más színű és picit eltérő funkciókkal bírt volna, de azt sem adták ki a G1 érában.
4. Rocket Firing Boba Fett – 1979, Empire Strikes Back, Kenner
A Rocker Firing Boba Fett talán a valaha volt legismertebb és legkeresettebb játék prototípus. Szinte mindent elmondtam már a témáról annak idején egy részletes cikkben, amelyet ITT ELOLVASHATSZ. Röviden összefoglalva, annyi a lényeg, hogy a vintage Star Wars játékok harmadik eresztésében megjelenő Boba Fett-et eredetileg egy rugós rakétakilövő hátizsákkal tervezték kiadni, de végül ez nem így történt és a játékot áttervezve, a kilövő funkció nélkül küldték a boltokba. A közszájon forgó legenda szerint azért kellett törölni, mert egy kisgyerek meghalt egy hasonló funkcióval ellátott Battlestar Galactica játék miatt, ám az adatokból világosan kitűnik, hogy ez csak véletlen egybeesés volt, a kilövő ötletét valószínűleg már előtte elvetették. A Rocket Firing Boba Fett végét az okozta, hogy az eredetileg megtervezett rakétakilövő akasztója nem volt elég biztonságos, véletlenül is lehetett volna vele tüzelni, ezért az ún. L-Slot megoldásról át kellett tervezni a J-Slot megoldásra. A J-Slot viszont minőségileg nem lett megfelelő, mert a gyenge műanyag hajlamos volt az elhajlásra, így végül az egész kilövőt elfelejtették. Körülbelül 200 darab prototípust gyártottak le belőle és ebből nagyjából 100 élte túl a megsemmisítést.
3. Predator- 1986, Diamond Toys
A Kenner Predator sorozata volt az első olyan játékvonal 1994-ben, ami hozzányúlt az 1986-os akcióklasszikus Predator-hoz. Azt viszont kevesen tudják, hogy már közvetlenül a film megjelenése után is terveztek akciófigurákat kiadni a szép fogsorú hobbivadászról. A jogokat az abszolút ismeretlen Diamond Toys Company szerezte meg (Nem azonos a mai Diamon Select-el), akik előállítottak egy nagyon szép prototípust. A figura 9,25”-es magassággal bírt, bár valószínű, hogy a végtermék csak 5”-es mérettel bírt volna. Levehető sisakot, vállra pattintható lézerfegyvert és karmokat is terveztek neki, pont, ahogyan azt kell. A prototípus viszont nem készült el időre és ezért végül ki sem adták ki a figurát. Nem tudni más prototípusokról, vagy a többi karakterről, de igazság szerint még a cégről se tudni semmit, úgyhogy ez egy meglehetősen rejtélyes, ám annál tetszetősebb darab. A 80-as évek közepén, mindenesetre szerintem ütött volna. A kiadatlan Kenner féle Predatorok-hoz képest viszont mérföldekkel szebb volt.
2. Polluto Monster – 1991, Toxic Avenger, Playmates
Azt már tudhatjátok rólam, hogy nem rajongok túlzottan a nagyon harsány játékokért. Éppen ezért vannak olyan játékvonalak, amelyek abszolút kívül esnek az érdeklődési területemen. Ilyen a Toxic Avenger is, amelyet az a Playmates gyártott, amit én ugyanakkor a harsány (itt-ott abszolút ízléstelen) játékok legnagyobb mesterének tartok. Persze az, hogy nekem nem tetszik, még nem jelenti azt, hogy nem jó….sőt ami jó azt el kell ismerni, akkor is, ha nekünk nem tetszik, így felkerült a listára egy hatalmas Toxic Avenger szörny a Polluto Monster is. A Polluto Monster olyan, mintha valaki megépítette volna Godzillát szemétből. Ugyan a többi Toxic Avenger figurával egyetemben ez is egy kicsit gusztustalan, de messze nem annyira harsány és UV színű, mint azok. A figura jól kidolgozott, van benne kreativitás és egészen félelmetes külsővel is bír. Még elektromotorral működő lépegető funkciót is terveztek bele, ami annyira azért nem volt jellemző a Playmates cuccokra. Azt nem tudni sajnos, hogy miért törölték a projektet, de mivel maga a Toxic Avenger játékvonal se volt túl sikeres, ezért valószínű, hogy nem akartak egy ilyen nagy cuccot kiadni egy olyan vonalban, amit amúgy is hamarosan befejeztek.
1. Alien Dropship – 1993, Aliens, Kenner
A mai listán számomra teljesen egyértelmű volt, hogy mi fog az első helyen végezni. A Kenner féle Aliens játékvonal ugyan nem tartozik a kedvenceim közé, ám a filmet nagyon kedvelem (sokkal jobban, mint bármelyik másik Alien filmet). Az egyedi járgányok és a látványvilág egy nagyon jó játékvonalat előlegeztek meg, ám a Kenner nem egészen a jó végénél fogta meg a dolgot, így az egész Aliens sorozatot elég hamar befejezték. A játékvonal koronája egy óriási, mintegy 2 láb hosszú Dropship lett volna, ami a filmben is hangsúlyos szerepet kapott annó. Az egészen filmhű, ugyanakkor hatalmas járgányt az 1993-as Toy Fair-en mutatták be, de a játékra (és az egész Aliens vonalra) érkező meglehetősen lanyha érdeklődés miatt a kiállítás után törölték a projektet. Egyetlen prototípus létezett belőle, amely két kiadványban és a Toy Fair-en szerepelt. Sajnálatos, hogy így alakult, mert ez egy lenyűgöző játék lett volna. Méltó ellenfele akár egy G.I.Joe akár egy Star Wars járgánynak. Az alábbi videó közepe felé látható a gép, amint a Kenner munkatárs bemutatja a funkcionalitását.
Szokás szerint most is nézzük meg, mely darabok csúsztak le éppenhogy a listáról….
Tantive IV – 1983, Return of the Jedi, Kenner
Pont nemrégiben írtam a Star Wars játékjárművek története sorozatban a Corelian Corvette-ről és akkor szóba került a járgány vintage változata is, amelyet végül nem adtak ki. Ez volt a vintage Star Wars éra legnagyobb olyan járműve, ami eljutott a prototípus fázisig, de sajnos végül elvetették a gyártását. Nagy kár érte, mert egészen jól nézett volna ki. A listára azért nem került fel, mert nem akartam Star Wars túlsúlyt, hiszen csak kiadatlan vintage Star Wars dolgokkal meg lehetett volna tölteni a tíz hely többségét.
Man Bat – 1988, Super Powers, Kenner
Annak idején írtam egy cikket a Super Powers figurákról és annak a végén említettem is, hogy vannak olyan darabok a kiadatlan SP figurák között, amelyek bár terveztek és nagyon jól néznek ki, de sajnos a prototípusaik eredetisége nincsen bizonyítva. A legjobb köztük a Man Bat volt, ami ahhoz képest, hogy a 80-as évek közepén csinálták egészen részletes. Az biztos, hogy 1988-ban tervezték a karakter kiadását, de a képen szereplő prototípus nem biztos, hogy eredeti, úgyhogy végül ezért nem tettem fel a listára.
Snoop – 1986, Gobots, Tonka
A Gobots sorozat Locheed SR-71-essé alakítható Transformers-szerű robotja eredetileg fent volt a listámon, de végül mégsem került fel, mert a játékot Európában és Japában korlátozott számban ugyan, de mégis kiadták. Én úgy tudtam – sajnos rosszul – hogy egyáltalán nem jelent meg, úgyhogy emiatt diszkvalifikáltam a listáról. Ennek ellenére ez mégiscsak egy ritka és keresett vintage Gobot figura.
Köszönöm szépen a figyelmet. Remélem ma is tetszett a listám!
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.